Pienter logo
Rik Hoeksema
3 mei 2016
5 min

Overtuig je klant met schaarste

Conversie

Overtuig je klanten online van jouw verhaal, product of bedrijf. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er manieren waarop je jouw klant kunt overtuigen. Sterker nog, er zijn er zes, volgens psycholoog Robert Cialdini. Hij schreef het boek Invloed: De zes geheimen van het overtuigen. In deze blogreeks leggen we je aan de hand van dit boek uit hoe jij jouw klanten het beste overtuigt. We sluiten deze blogreeks af met het laatste principe: schaarste.

Je kent het wel: tijdens het rondneuzen naar een leuk hotel stuit je op een mooie kamer voor een leuke prijs. Je moet het eigenlijk nog even overleggen met je partner. Een pop-up verschijnt: er is nog 1 kamer beschikbaar. Snel boek je toch de kamer. Straks is iemand je voor en dat willen we niet. Toch?

Hoe minder, hoe beter

Wij kunnen moeilijk weerstand bieden als iets nog maar in beperkte oplage beschikbaar is. Dat zit in onze natuur. Als ergens minder van is, dan is het vast en zeker de moeite waard. Verkrijgbaarheid wordt vaak gebruik als maatstaf voor kwaliteit. Ook beperkt schaarste onze keuzevrijheid, en dat wordt door ons als vervelend ervaren. Hierdoor geven we sneller toe aan het kopen van een product waar we normaal eerst beter over na zouden denken.

Een goed voorbeeld hiervan is een truc die menig makelaar gebruikt in zijn carrière. Een open huis. Er zijn meerdere geïnteresseerden zijn in een huis. Hierdoor wordt er schaarste gecreëerd. Ze zijn er immers allemaal voor hetzelfde huis. Het wordt voor elke geïnteresseerde moeilijker om te onderhandelen, ze zijn namelijk niet de enige. Hierdoor zullen ze geneigd zijn veel sneller mee te gaan met de deal die de makelaar voorstelt, terwijl dat vaak de hoofdprijs is.

Zolang de voorraad strekt

Hoe kunt u dit krachtige principe nou toepassen op jouw website? Heb je een uitverkoop of een speciale actie? Benadruk dan wanneer de actie afloopt, of hoe voorradig je nog bent. Met kreten zoals ‘op=op!’ of ‘Zolang de voorraad strekt!’ laat je duidelijk aan klanten zien dat de deal die ze voorgeschoteld krijgen voor een beperkte tijd geldt. Hierdoor trigger je het schaarste-principe bij je klanten, waardoor zij sneller de keuze zullen maken om een artikel te kopen.

Dat de actie niet voor eeuwig duurt, kan ook benadrukt worden door een ‘countdown’ te laten zien op de productpagina. Hiermee wordt duidelijk aangegeven dat er maar beperkt de tijd is om van de actie te profiteren, wat voor de klant des te meer reden is om het product aan te schaffen.

Leg de nadruk op wat klanten missen als ze het product niet kopen. Hierdoor geef je ze een reden om een product ook daadwerkelijk aan te schaffen, wat een positieve invloed kan hebben op je conversie.

Meer weten?

Schaarste was alweer de laatste van de zes geheimen van het overtuigen volgens Cialdini. Je kent ze nu allemaal. Maak er slim gebruik van en zet ze in voor jouw bedrijf en marketing. Weet je niet precies hoe je deze principes toe kunt passen in de praktijk? Wij helpen je graag! We verdiepen ons graag verder in de wereld van conversie-optimalisatie! Heb je vragen of suggesties? Neem contact met ons op.

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden