Pienter logo
Jette Wever
30 november 2023
8 min

Betaald account voor Facebook en Instagram: wat is het?

Adverteren
Social Media

De EU heeft strengere regels om de privacy van mensen te beschermen. Dat is natuurlijk belangrijk, maar kan bij het online adverteren de zaken wat ingewikkelder maken. Om aan de regels te voldoen biedt Meta (voorheen Facebook) nu een abonnement aan om zonder advertenties gebruik te maken van Facebook en Instagram. Deze nieuwe regels en betaalde versie hebben ook invloed op de advertentiemogelijkheden. In dit blog leg ik uit hoe.

Het nieuwe betaalde abonnement

Je kunt dus kiezen voor een betaald abonnement voor Facebook en Instagram, waarbij je geen advertenties krijgt te zien. Dat vinden veel mensen vrij prijzig, namelijk €12.99 voor het gebruik van de app en €9.99 voor de website. Deze prijs is voor één account, dus Facebook óf Instagram. Voor een extra account binnen hetzelfde accountcentrum betaal je €8 (app) of €6 (website) extra. En dat voor een dienst die je ook gewoon gratis kunt gebruiken, je kunt de advertenties immers gewoon weg scrollen. Een mogelijk belangrijker voordeel is dat je gegevens niet worden gebruikt voor advertentiedoeleinden. Het verschilt natuurlijk per persoon of je daar dit bedrag voor over hebt.

Waarom biedt Meta dit aan?

Het lijkt erop dat Meta dit abonnement alleen aanbiedt om te voldoen aan de regels, maar mensen niet echt aanspoort om er gebruik van te maken. Gebruikers krijgen een pop-up te zien met de optie voor een betaald account zonder advertenties. Als je er eenmaal voor kiest om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken (met advertenties), is het moeilijk om deze optie terug te vinden. Dit zit namelijk ver weggestopt in de instellingen. Heb je het eenmaal gevonden? Dan benadrukt Meta de nadelen, zoals te zien is in de onderstaande screenshot. Daar kun je namelijk lezen dat je advertentie mogelijkheden worden beperkt en dat je nog steeds berichten van bedrijven kunt zien. Verder is deze betaalde optie er alleen in Europa, waar het voor Meta verplicht is om dit aan te bieden. Het lijkt er dus op dat Meta eigenlijk wil dat gebruikers gewoon gratis blijven scrollen, zodat ze advertenties kunnen blijven tonen. Dat is immers de belangrijkste inkomstenbron van Meta.

Beperkte advertentiemogelijkheden

Zoals in de screenshot te zien gaat Meta de advertentie mogelijkheden beperken voor mensen die kiezen voor het betaalde account. Dat betekent dat mensen met een betaald account niet mogen adverteren op Meta. Is jouw Instagram of Facebook account gekoppeld aan een bedrijfsaccount waarmee wordt geadverteerd? Dan kun je waarschijnlijk beter niet voor het nieuwe betaalde account kiezen, dan kunnen je advertenties namelijk stopgezet worden.

Heb je de pop-up nog niet gezien in je Facebook of Instagram account, bijvoorbeeld omdat je al een tijdje niet hebt ingelogd? Ook dan kan Meta de advertenties stopzetten tot je een keuze hebt gemaakt.

Adverteren op basis van persoonsgegevens

De gegevensautoriteit van de EU heeft Facebook en Instagram nu ook verboden persoonlijke gegevens te gebruiken voor gerichte advertenties zonder expliciete toestemming van gebruikers. Hoe dit precies wordt uitgevoerd en wat de gevolgen zijn is nog niet duidelijk. Het aanbieden van dit betaalde account is dus een stap hierin.

Het lijkt erop dat weinig mensen kiezen voor de betaalde optie. Dat betekent dat er voor nu niet veel verandert op het gebied van advertenties. Het is mogelijk dat er in de toekomst verdere beperkingen komen vanuit de EU voor het personaliseren van advertenties. Meta zal dan misschien verdere aanpassingen moeten invoeren. Dat is nu nog niet helemaal duidelijk. Wij houden de ontwikkelingen natuurlijk goed in de gaten.

Heb je vragen over wat het voor jou betekent?

Neem contact met ons op, dan kijken we graag met je mee.
Neem contact met ons op
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden