Pienter logo
Jessica Schuurmans
19 december 2022
12 min

Sterke start: de social media trends van 2023

Content
Strategie
Trends

Contentmarketing is continu in beweging. Stilstaan en toekijken? Dat is geen optie.  In deze blog gaan we dieper in op de opkomende trends in 2023. Nieuwe kanalen, cultuurveranderingen en de inzet van andere contentmiddelen. We nemen alles met je door. Ben jij klaar voor het nieuwe jaar? 

Pak je kans met deze kanalen

Je kunt er niet omheen. Tiktok is booming. Niet alleen voor jongeren, maar ook voor boomers 😉 TikTok startte als dance- en voice-over app. Met inmiddels wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers mogen we het kanaal ook zeker niet onderschatten. Ook bedrijven hebben niet stilgezeten. Je producten aan de man brengen? TikTok. Werken aan je employer brand? TikTok. Zoekmachine-optimalisatie? Dat zou ook weleens TikTok kunnen worden. Jongeren wijken af van de traditionele zoekmachines. Waarom zou je op Google zoeken als je op TikTok in een aantal seconden niet alleen ziet wat, maar ook hoe je dingen kunt maken of doen? Vooral generatie Z lijkt deze nieuwe manier van zoeken te omarmen. Dit betekent ook nieuwe kansen voor je zoekmachine-optimalisatie. Of TikTok Google van de troon gaat stoten? Dat lijkt ons nog een te voorbarige conclusie, maar het is zeker een kanaal om goed in de gaten te houden en op in te spelen. 

De afgelopen jaren maakte perfectie plaats voor een meer realistisch beeld. Ook voor bedrijven en influencers geldt; gebruikers zijn op zoek naar een merk om zich mee te identificeren. Striae in beeld, het bespreekbaar maken van mentale problemen en een filtertje minder. Het hoeft allemaal niet meer zo gelikt te zijn. Het opkomende kanaal ‘Be Real’ speelt hier feilloos op in. Vooral jongeren geven de voorkeur aan authenticiteit. Past dit bij jouw merk? Dan is het inzetten van deze nieuwe app zeker een optie om te overwegen. In Nederland gebruiken nog weinig merken deze app. Gebruikers worden nog niet bedolven onder uitingen van concurrentie. Of geef toekomstige werknemers een ‘real’ kijkje in de keuken van je bedrijf. Of zoals ‘Be Real’ het zelf zegt: ‘Time to be real!’. 

Inhoud met waarde

Een stapje terug de geschiedenis in. Het doel van social media? Online verbonden zijn met familie en vrienden. Vervolgens verschoof het zwaartepunt naar bedrijfspagina’s met vele reclame-uitingen tot het jaar 2016. Persoonlijke profielen kregen weer voorrang. We analyseren opnieuw. TikTok noemt zichzelf als eerste een ‘entertainplatform’ in plaats van social media kanaal. Interesses van gebruikers en content voeren de boventoon, in plaats van een groot netwerk volgers. Het zijn de contentcreators die de dienst uitmaken. Ook voor bedrijven betekent dit een verandering: de juiste content maken was nog nooit zo belangrijk. Voor het grote bereik ben je niet langer aangewezen op enkel de mogelijkheid tot adverteren. Een sterke video kan zomaar organisch viral gaan. Dat brengt ook nieuwe vraagstukken met zich mee: gaan we budget steken in adverteren of in het neerzetten van een sterk idee? 

Het belang van interactie

Verschillende social media kanalen weren links steeds vaker in het algoritme. Zo zagen we het afgelopen jaar steeds vaker de link geplaatst in de comments of elders. Het belang van de zogenoemde ‘zero-click-content’ komt steeds meer naar voren. Wat betekent dit voor je content? Het doel van de posts verschuift. De social media berichten moeten op zichzelf staan en inhoud van waarde hebben. Alleen op die manier krijg je de kans om je merk te laden en naamsbekendheid te vergroten. 

Niet alleen voor je organische content is interactie belangrijk. Ook bij het adverteren gaat interactie een grote rol spelen. Targetten op persoonlijke voorkeuren en profielen wordt steeds lastiger. Een manier om doelgericht te adverteren is het retargeten op basis van interactie. Het publiek wat eerder gereageerd heeft op jouw content opnieuw benaderen met advertenties kan een waardevolle ontwikkeling zijn in je advertentiestrategie. Met andere woorden: interactie wordt weer belangrijker dan ooit. Voor je contentdoelen, de inhoud en in het verlengde van je advertentiestrategie. 

Ook in 2023 gaan we weer heel veel veranderingen meemaken. Contentmarketing staat nooit stil. Tijd om met je contentmarketeer(s) om tafel te gaan zitten. Samen brainstormen en nieuwe ideeën bedenken. Start met een sterke contentstrategie. Het einddoel in het vizier. Tijd voor de route ernaartoe. En daarna? Samen de juiste elementen inzetten. 

Sterk staaltje strategie

Wil je pienter sparren of kun je wel wat hulp gebruiken met je strategie? Dan is de contentsessie wat voor jou. Samen met jou gaan we een sterke basis neerzetten voor je contentstrategie. 

Boek een contentsessie

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.