Pienter logo
Martijn Linnewiel
14 juni 2022
8 min

Reviewmarketing: wat is het en hoe pas je het toe?

Strategie

Even snel kijken naar de beoordelingen van het restaurant voordat je uiteten gaat. Of even scrollen  door de reviews om te kijken of die onbekende site wel betrouwbaar is.  Je herkent het vast wel. Reviews, oftewel beoordelingen, hebben veel invloed op het imago en de betrouwbaarheid van een bedrijf. Meer dan de helft van de consumenten beschouwen reviews namelijk als de meest betrouwbare bron voor informatie. Dit is niet gek, tegenwoordig worden we namelijk overspoeld met reclames en verkooppraatjes. In deze blog vertellen we je daarom graag meer over de kracht van reviewmarketing, wat het is, hoe het werkt en waarom dit niet mag ontbreken in jouw online marketingstrategie.

Wat is reviewmarketing?

Het is vast niet de eerste keer dat je wat ziet of leest over reviewmarketing. Maar wat is reviewmarketing nou eigenlijk? Reviewmarketing kan het best omschreven worden als: “Het verzamelen, monitoren en inzetten van reviews van klanten om de betrouwbaarheid en het imago van je bedrijf te verbeteren.”

review-marketing-positieve

Waarom is reviewmarketing belangrijk?

Er zijn verschillende redenen waarom reviewmarketing niet mag ontbreken in jouw online marketingstrategie. Wij hebben ze hieronder voor jou op een rijtje gezet:

  • Vergroot de kans op meer omzet en winst
    In het onderzoek van EuroPNstyles komt naar voren dat 80% van de Nederlandse consumenten eerst een review leest voordat ze overgaan tot aankoop. Daarnaast wordt 25% van de aankopen door consumenten bepaald aan de hand van een review. Hoe meer positieve reviews jij als bedrijf hebt, hoe groter de kans is dat de consument overgaat tot een aankoop. Meer positieve reviews betekenen dus meer omzet en winst.
  • Verhoogt de betrouwbaarheid van je website
    Een consument hecht over het algemeen meer waarde aan de boodschap van iemand in zijn of haar omgeving of een andere klant dan de boodschap die een bedrijf naar buiten brengt. In het onderzoek van Capterra komt naar voren dat 52% van de consumenten klantbeoordelingen als de meest betrouwbare bron voor informatie beschouwen. Wil jij als bedrijf betrouwbaar overkomen? Zorg dan voor meerdere positieve reviews.
  • Helpt bij het verbeteren van je producten en/of diensten
    Zijn je klanten niet helemaal tevreden over je product of dienst? Dan is er een grote kans dat dit terugkomt in de reviews. Dit is relevante informatie voor jou als ondernemer. Met deze feedback kun je waar nodig is aanpassingen aanbrengen in je product of dienst om te zorgen voor meer tevreden klanten.
  • Biedt kansen om in contact te komen met je doelgroep
    Of het nou gaat om positieve of negatieve klantbeoordelingen, reviews bieden kansen om in contact te komen met je doelgroep. Reageer niet alleen op de negatieve reviews. Laat juist zien dat je ook waarde hecht aan de tevreden klanten door te reageren op positieve reviews. Wees ervan bewust dat niet alleen de huidige klanten zien hoe jij reageert op reviews, ook potentiële klanten zien namelijk hoe jij met jouw klanten communiceert.

Stimuleer klanten om reviews te schrijven

Het begint allemaal met het verzamelen van reviews. Er zijn meerdere manieren om aan reviews van klanten te komen. Het kan voorkomen dat een klant zonder te vragen een beoordeling schrijft, omdat hij/zij erg tevreden is. Dit is echter niet vanzelfsprekend, vaak heeft de klant een extra duwtje in de rug nodig. De volgende tips kunnen je hierbij helpen:

  • Wees niet bang om te vragen om een review bij de klant
    Ben jij veel in contact met klanten die tevreden zijn over je producten of diensten? Twijfel dan niet om te vragen naar een beoordeling. Doe dit wel op het juiste moment, bijvoorbeeld wanneer je samen met de klant een succes hebt behaald. Een nee heb je, een ja kun je krijgen.
  • Maak het de klant gemakkelijk
    Wanneer je een klant vraagt om een beoordeling te schrijven, zorg er dan voor het niet teveel moeite kost. Niemand heeft zin om meerdere stappen te doorlopen om een review te kunnen plaatsen. Maak het ze gemakkelijk door bijvoorbeeld een directe link te sturen naar de review pagina en/of ze een voorzetje te geven door een voorbeeld van een klantbeoordeling te tonen.
  • Geef aan hoeveel tijd het in beslag neemt
     Door duidelijk te communiceren hoe lang het duurt heb je meer kans om de klant te overtuigen. Zo weet de klant namelijk waar hij/zij aan toe is en kan de klant hier tijd voor vrijmaken.
  • Voor wat, hoort wat
     Om een klant een review te laten schrijven, kan het helpen om hem of haar te belonen met een tegenprestatie. Door de klant een kortingscode of een cadeaubon aan te bieden, zal hij/zij sneller de neiging hebben om wat terug te doen voor jou, ook wel bekend als het principe van wederkerigheid. Dit zal ongetwijfeld leiden tot een hogere klanttevredenheid en meer positieve reviews.
  • Stimuleer user generated content
    User generated content is door de gebruiker gemaakte content. Dit kan bijvoorbeeld een klant zijn die een foto met jouw product heeft gemaakt en deze heeft gedeeld op zijn social media. Dit kun je stimuleren door deze content te reposten op de social media kanalen van je bedrijf. Het reposten van berichten op je bedrijfspagina kan een extra stimulans zijn voor mensen om een bericht te delen met jouw product of dienst.

 

Reviewmarketing-pienter

Heb jij hulp nodig met reviewmarketing?

Weet jij nog niet waar je moet beginnen met reviewmarketing? Heb jij hulp nodig met het selecteren van de juiste review platformen? Of met het verzamelen van positieve reviews? Wij helpen je graag verder.

Neem direct contact op

Selecteren van review platformen

Er zijn verschillende platformen die je kunt gebruiken om klanten reviews te laten plaatsen. Door aanwezig te zijn op verschillende platformen maak je het voor de klant gemakkelijker om een review achter te laten. Zo is er onderscheid te maken tussen de volgende soorten platformen:

  1. Eigen platformen
    Bij eigen platformen kun je denken aan je eigen website of webshop. Bij deze platformen is het zeker aan te raden om een review optie toe te voegen. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van de website en kan aankopen stimuleren.
  2. Onafhankelijke platformen
    In het onderzoek van Capterra komt naar voren dat 58% van de Nederlandse consumentenreviews op onafhankelijke platformen het meest vertrouwt. Het is dus handig om hier goed voor de dag te komen. Voorbeelden van zulke platformen zijn Trustpilot, WebwinkelKeur en Klantenvertellen.
  3. Facebook
    Heb jij een Facebookpagina en klanten die je volgen op dit platform? Dan kun je snel en gemakkelijk reviews verzamelen. Het instellen van deze review functie is nog geen twee minuten werk. Een voordeel van dit platform is dat de klant zich niet ergens hoeft aan te melden om een review te kunnen plaatsen. Iedereen met een Facebookaccount kan een review plaatsen op je bedrijfspagina.
  4. Google
    Een belangrijk platform die niet mag ontbreken is Google. Wanneer mensen jouw bedrijf opzoeken verschijnen de beoordelingen naast je bedrijfsprofiel, in Google Maps en in de zoekresultaten. Volgens de Statcounter van GlobalStats gebruikt 92,07% van de mensen wereldwijd Google als zoekmachine. Ook hier is het dus belangrijk om goed voor de dag te komen. De reviews van Google zijn te beheren met Google Mijn Bedrijf.
  5. Online marktplaatsen
    Heb jij een eigen e-commerce business? En bied jij je producten naast je website ook aan op online marktplaatsen? Of verkoop jij alleen maar via online marktplaatsen? Dan kunnen reviews op deze platformen niet ontbreken. Voorbeelden van online marktplaatsen waarbij klanten reviews kunnen achterlaten zijn Amazon, Bol.com en Marktplaats.

Hoe moet je reageren op negatieve reviews?

Eén van de voordelen van reviewmarketing is dat je in contact kunt komen met je doelgroep. Het is dan ook handig om te weten hoe je moet reageren op een review. Wanneer iemand een positieve beoordeling heeft geschreven is het goed om hierop te reageren, zodat hij/zij zich gehoord en gewaardeerd voelt. Maar hoe reageer je nou het beste op negatieve reviews? Bekijk de onderstaande tips.

Tip 1. Wacht niet te lang met reageren
Probeer zo snel mogelijk te reageren wanneer je een negatieve review voorbij ziet komen. Hoe langer je wacht, hoe minder serieus de klant zich voelt genomen.
Tip 2. Erken de beoordeling van de klant
De perceptie van de klant over jouw product of service kan anders zijn dan jij het voor je ziet. Door de negatieve review te erkennen toon je meer empathie naar de klant.
Tip 3. Word niet defensief tegenover je klant
Probeer jezelf niet te verdedigen tegenover de klant. Een klant die een slechte beoordeling heeft geschreven zit namelijk niet te wachten op een excuus.
Tip 4. Licht toe waarom iets fout is gegaan
Doe dit wel op de juiste toon, zodat het niet overkomt dat je jezelf wilt verdedigen.
Tip 5. Neem persoonlijk contact op met de ontevreden klant
Aangezien je niet uitgebreid kunt reageren op reviews, kun je vragen om de conversatie via de mail of telefonisch voor te zetten. Hier kun je uitgebreider antwoorden en de klant persoonlijk te woord staan.
Tip 6. Kijk naar een oplossing voor de ontevreden klant
Was de service niet goed? Zorg er dan voor dat dit de volgende keer wel goed is. Om de klant tegemoet te komen voor de slechte ervaring kun je bijvoorbeeld zijn of haar het geld terugstorten, een kortingscode geven of een gratis product aanbieden. Dit kan ertoe leiden dat de klant zijn of haar review verwijderd of omzet in een positieve beoordeling.

Optimaal benutten van je reviews

Om je positieve reviews optimaal te benutten, kun je deze ook ‘pushen’ via jouw online marketingkanalen. Dit kun je op verschillende manieren doen, afhankelijk van de kanalen die je gebruikt. Maak jij bijvoorbeeld veel gebruik van social media, dan kun je positieve klantervaringen in de vorm van een bericht of een story delen met je volgers op je social media kanalen. Werk jij veel met landingspagina’s naar bepaalde producten of diensten die je wilt promoten? Dan kan het ook zeker geen kwaad om hier je positieve reviews terug te laten komen. Ga dus goed bij jezelf na welke kanalen je gebruikt en hoe je hier reviews kunt inzetten om de betrouwbaarheid van je bedrijf te verhogen.

reviewmarketing-negatieve-review

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden