Pienter logo
Martijn Linnewiel
6 mei 2024
9 min

Enhanced Conversions van Google Ads: nauwkeurig conversies meten

Adverteren
Analytics

De regels rondom online privacy zijn in de afgelopen jaren flink aangescherpt. Dit is een goede ontwikkeling voor de online gebruiker, aangezien hun privacy zo beter wordt gewaarborgd. Echter, zorgt dit ook weer voor nieuwe uitdagingen in de digitale wereld. Nieuwe maatregelen zoals het AVG-beleid en het verdwijnen van third-party cookies, zorgen ervoor dat diensten zoals Google steeds minder data van hun gebruikers kunnen opslaan en tracken. Hierdoor zul je steeds minder conversies terugzien. Dit kan negatieve gevolgen hebben op je campagnes. Om deze reden heeft Google een nieuwe manier van conversies meten geïntroduceerd: Enhanced Conversions.

Wat is Enhanced Conversions?

Enhanced Conversions, oftewel verbeterde conversies, is een first-party data technologie die de nauwkeurigheid van je conversie metingen verbetert. Het is een aanvulling op de bestaande Google Ads conversion tracking. Wanneer je dit al goed hebt ingesteld, is het dus niet nodig om nieuwe conversies aan te maken om Enhanced Conversions in te kunnen stellen.

Bij Enhanced Conversions worden er gehashte gegevens van je website naar Google gestuurd. Het gaat om gegevens zoals een e-mailadres, telefoonnummer, postcode, voornaam en achternaam. Dit gebeurt met het zogenaamde SHA-256-algoritme. Hierbij blijft de privacy van de gebruiker gewaarborgd. De gehashte gegevens worden vergeleken met ingelogde Google-accounts, waardoor conversies nauwkeurig kunnen worden toegeschreven aan klikken en vertoningen op je advertenties. Hoe meer gegevens je meestuurt, hoe groter de impact van verbeterde conversies zal zijn.

Wat zijn de voordelen?

Het instellen van enhanced conversions heeft meerdere voordelen. Wij hebben de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet: 

  • Nauwkeurige conversiemetingen: doordat Enhanced Conversions gebruikmaakt van first-party gegevens, kunnen conversies nauwkeuriger worden toegeschreven. Zo worden er conversies geregistreerd die anders niet zouden worden gemeten.
  • Betere werking van automatische biedstrategieën: met Enhanced Conversions worden er meer conversies geregistreerd. Dit heeft een positief effect op automatische biedstrategieën, zoals ‘conversies maximaliseren’ of ‘conversiewaarde maximaliseren’. Deze biedstrategieën kunnen beter optimaliseren wanneer ze meer data hebben. 
  • Privacy Veilig: de functie maakt gebruik van hashing om klantgegevens te anonimiseren voordat ze naar Google worden gestuurd. Dit vermindert het risico op gegevenslekken.

 

Soorten Enhanced Conversions

Er zijn twee soorten Enhanced Conversions te onderscheiden: Enhanced Conversions voor Web en Enhanced Conversions voor Leads. Wij lichten hieronder toe waar je welke conversies voor kunt gebruiken.

Enhanced Conversions voor Web

Enhanced Conversions voor Web zijn relevant voor het bijhouden van verkopen en gebeurtenissen die plaatsvinden op een website. Hierbij worden klantgegevens, zoals een e-mailadres, naam of telefoonnummer in je Google Ads conversie-tags vastgelegd en gehasht. De gehashte gegevens worden naar Google gestuurd en vergeleken met ingelogde Google-accounts, waardoor conversies nauwkeurig kunnen worden toegeschreven. Hiermee verbeter je de meting van je online conversies. In de afbeelding hieronder is het volledige proces terug te zien.

Let op: om deze conversies in te stellen, moeten de gegevens die je wil doorsturen (e-mail, telefoon etc.) aanwezig zijn op de bedankpagina van je conversie.

Enhanced Conversions voor Leads

Enhanced Conversions voor leads zijn relevant voor het bijhouden van verkopen buiten een website die afkomstig zijn van een website lead. Hiermee kun je de meting van offline transacties verbeteren. Het voordeel ten opzichte van de standaardversie van offline conversies importeren, is dat je met Enhanced Conversions geen leadformulieren of systemen voor klantrelatiebeheer (CRM) hoeft te wijzigen om een Google Click ID (GCLID) te krijgen. In plaats daarvan wordt er al gebruikgemaakt van informatie die al is vastgelegd over je leads om conversies te meten. In de afbeelding hieronder zijn de verschillende stappen terug te zien, van het klikken op een advertentie tot het koppelen van de gehashte gegevens aan de advertentie.

Instellen van Enhanced Conversions

Er zijn verschillende manieren waarop Enhanced Conversions kunnen worden ingesteld, namelijk:

  • Via Google Tag Manager
  • Via de Google-Tag
  • Via Google Ads API

Er is niet één beste of handigste manier voor het instellen van deze verbeterde conversies. Dit is namelijk afhankelijk van hoe je jouw Google Ads Conversion tracking op dit moment hebt ingesteld. Wanneer je dit nog niet hebt ingesteld, is het instellen van Enhanced Conversions via Google Tag Manager het meest handig. Hier kun je eenvoudig conversies aanmaken en wijzigen zonder dat je veel technische kennis nodig hebt. Houd er rekening mee dat je bij het instellen van verbeterde conversies toegang tot je Google Tag of Tag Manager hebt en dat de gegevens die je wilt doorsturen aanwezig zijn op de bedankpagina.

Hoe controleer je of alles goed staat ingesteld?

Om te controleren of Enhanced Conversions goed zijn ingesteld, ga je naar het overzicht van je doelen in Google Ads. Vervolgens selecteer je het tabblad ‘diagnostische gegevens’. Je krijgt dan een overzicht met de status van je verbeterde conversies en de toestemmingsmodus. Als je dit op de juiste manier hebt toegepast, wordt er aangegeven dat je verbeterde conversies actief zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het goed om de instellingen van je Enhanced Conversions nog eens te controleren.

Hoe staat het ervoor met jouw meetbaarheid?

First-party data wordt steeds belangrijker. Helemaal nu de third-party cookies binnenkort gaan verdwijnen. Het is dus belangrijk om je hier goed op voor te bereiden. Door Enhanced Conversions in te stellen, kun je optimaal blijven presteren met je Google Ads campagnes. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van Enhanced Conversions? Of heb je hulp nodig bij het instellen van deze conversies? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.
Training vacaturemarketing bij Pienter

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden