Pienter logo
Michel Gort
18 januari 2024
2 min

Voor Google Ads wordt Consent Modus verplicht

Adverteren
Analytics

Eind 2023 kwam Google met het nieuws dat het voor Google Ads-adverteerders verplicht wordt om gebruik te maken van een specifiek protocol (Consent Modus), zodat advertentiemogelijkheden in Google Ads goed blijven werken. Doe je dit niet, dan wordt het veel lastiger om resultaten goed te kunnen meten. De deadline is krap, want dit moet voor 6 maart 2024 allemaal goed geregeld zijn.

De voordelen van Consent Modus

Met Consent Modus kan Google voldoen aan hun plicht om te waarborgen dat adverteerders daadwerkelijk toestemming (consent) hebben van hun gebruikers om hun data eventueel te gebruiken voor getargete advertenties. Dat is dan ook de belangrijkste reden om de zogenaamde Consent Modus te gaan gebruiken.

Maar de slimme engineers bij Google hebben nog een extra voordeel gecreëerd wanneer je dit toepast. Dankzij machine learning kunnen ze namelijk ontbrekende conversiedata modelleren. Dat betekent meer conversiedata, waarmee de biedingsalgoritmes weer beter kunnen presteren. 

Gebruik een gecertificeerd CMP

Om Consent Modus te gaan gebruiken, moet er als eerste gecontroleerd worden of de huidige cookieoplossing dit kan gebruiken. Zo’n oplossing wordt een Consent Management Platform (CMP) genoemd en Google heeft een overzicht met gecertificeerde CMP’s gepubliceerd die hieraan voldoen. 

Vervolgens moet er gecontroleerd worden dat alle tags worden ingeladen op basis van de juiste toestemming. Hiervoor is Google Tag Manager verreweg de handigste tool. De tags van Google zelf zullen automatisch de gebruikerstoestemming volgen. Voor andere tags, zoals Meta of LinkedIn, zijn wat extra instellingen nodig.

Advies

Door deze ontwikkelingen zijn eigengemaakte cookiebanners geen voor de hand liggende keuze meer. De vele voordelen die een CMP biedt, wegen niet meer op tegen de voordelen van een eigengemaakte cookiebanner. Een CMP wordt ook continu doorontwikkeld en geupdate.

We raden daarom aan om een CMP te gebruiken als het nodig is om gebruikerstoestemming voor datagebruik te vragen. Wij gebruiken zelf Cookiebot. Hiermee kunnen we eenvoudig en snel een cookieoplossing inzetten die voldoet aan de eisen. De vormgeving kan hierbij helemaal aangepast worden aan de website. 

Zorg er in ieder geval voor dat deze CMP voor 6 maart a.s. goed staat ingesteld, zodat de prestaties van advertenties er niet onder gaan lijden.

 

Hulp nodig met Consent Modus?

We helpen graag!
Neem contact met ons op
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.
Training vacaturemarketing bij Pienter

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden