Pienter logo
Martijn Linnewiel
23 augustus 2023
9 min

Succesvollere campagnes met Google Ads conversion tracking

Wanneer je online advertenties hebt lopen is het belangrijk om de prestaties van de advertenties bij te houden en te optimaliseren. Eén van de meest effectieve manieren om dit te doen is via Google Ads conversion tracking. Hiermee heb je inzicht in de acties die gebruikers ondernemen nadat ze op een advertentie hebben geklikt. In deze blog bespreken we kort wat Google Ads conversion tracking inhoudt, waarom het belangrijk is om gebruik te maken van Google Ads conversies en wat de verschillen met Google Analytics doelen zijn.

Wat is Google Ads conversion tracking?

Conversion tracking van Google Ads is een tool waarmee je eenvoudig de effectiviteit van je advertenties kunt inzien. Hiermee kun je de verschillende acties van een gebruiker bijhouden nadat hij op jouw advertentie heeft geklikt, zoals het doen van een aankoop, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een app. Zo heb je een beter beeld van hoe de campagnes presteren. Op basis hiervan kun je jouw huidige strategie aanpassen en efficiënt jouw budget besteden. 

Welke conversies zijn er beschikbaar?

Er zijn binnen Google Ads meerdere conversieacties mogelijk, wij hebben hieronder een aantal op een rijtje gezet:

  • Aankoop
  • Abonneren
  • Afspraak maken
  • Leadformulier indienen
  • Offerte aanvragen
  • Paginaweergave

Waarom Google Ads conversies bijhouden?

Het bijhouden van conversies met Google Ads conversion tracking heeft meerdere voordelen. Deze lichten we hieronder toe:

  • Inzichten in de effectiviteit van de advertenties
    Met Google Ads conversies kun je eenvoudig inzien welke zoekwoorden, advertenties, advertentiegroepen en campagnes de meeste conversies opleveren/het beste presteren.
  • Efficiënter je budget besteden
    Met de inzichten in de conversies kun je eenvoudig de budgetten richten op de beter presterende advertenties, waardoor je het budget efficiënter besteedt. Dit kan zorgen voor een flinke besparing op je advertentiekosten en een stijging in het aantal conversies.
  • Mogelijkheid om slimme biedstrategieën te gebruiken
    Het instellen van conversies in Google Ads maakt het mogelijk om gebruik te maken van slimme biedstrategieën: conversies maximaliseren, Doel-CPA en Doel-ROAS. Hiermee worden biedingen automatisch geoptimaliseerd met behulp van machine learning van Google om zo de beste resultaten te behalen.
  • Cross-device tracking mogelijk
    Met Google Ads conversies kun je gegevens over conversies via verschillende apparaten en browsers terugzien, ook wel bekend als cross-device tracking. Hiermee kun je dus bijvoorbeeld inzien wanneer iemand op zijn mobiel via een advertentie op jouw website terechtkomt en vervolgens een dag later via een advertentie op zijn laptop een aankoop doet op de website. Je weet dan welke advertenties hieraan hebben bijgedragen.

Belangrijkste verschillen met doelen importeren vanuit Google Analytics

Naast het instellen van Google Ads conversies, kun je ook doelen importeren uit Google Analytics. Aangezien dit twee verschillende tracking methodes zijn, kan het aantal conversies nog weleens verschillen. Wij lichten hieronder kort de verschillen tussen Google Ads conversies en geïmporteerde doelen uit Google Analytics toe.

Toewijzen van conversies

Over het algemeen kun je met Google Ads conversion tracking het beste de bijdrage van Google Ads aan conversies meten. Het is dus altijd goed om Google Ads conversies in te stellen, omdat je vaak meer conversies terugziet dan wanneer je gebruik maakt van geïmporteerde doelen uit Google Analytics. Dit kan dus zorgen voor betere resultaten. Daarnaast helpt het ook om je prestaties te verbeteren wanneer je werkt met automatische biedstrategieën, zoals ‘conversies maximaliseren’ en ‘Doel-ROAS’. Deze biedstrategieën werken namelijk beter wanneer ze meer data hebben om te optimaliseren.

Attributietijd

Google Ads rapporteert voor conversies de datum en tijd van de klik die tot de succesvolle actie heeft geleid. Dus wanneer iemand op 1 juni heeft geklikt op een advertentie en op 3 juni een aankoop heeft gedaan, dan wordt de aankoop toegeschreven aan 1 juni. In Google Analytics wordt de conversie toegeschreven op de feitelijke dag waar de conversie plaatsvond.

Telmethode

Ook de manier van tellen van conversies verschillen van elkaar. In Universal Analytics werd elk doel maar één keer per sessie geteld. Google Ads is niet bekend met sessies en telt meerdere conversies binnen een bepaalde periode allemaal mee. Dus wanneer iemand heeft geklikt op je advertentie en vervolgens een actie heeft ondernomen zal er een conversie worden toegeschreven. Je kunt zelf een tel voorkeur aangeven: één of alle. Bij één wordt er maximaal één conversie toegeschreven na een klik. Bij alle worden er meerdere conversies toegeschreven. Google Analytics 4 heeft ‘alle conversies toeschrijven’ als standaardinstelling.

Rapportage

Google Ads conversies zijn gewoonlijk binnen 3 uur zichtbaar. Geïmporteerde doelen uit Universal Analytics waren vaak pas na 9 uur zichtbaar in de rapportages. De conversies in Google Analytics 4 kunnen pas na 3 uur worden geïmporteerd. Het kan dan nog een uur duren voordat de conversies zichtbaar zijn in de rapporten. Dus voordat je de doelen van Google Analytics 4 terugziet ben je al snel 4 uur verder. In de praktijk zien we vaak dat het langer dan 3/4 uur kan duren voordat je de conversies kunt terugzien.

Voorkeuren van de gebruiker

Google Ads en Google Analytics maken niet gebruik van dezelfde trackingmethode voor het meten van conversies. Om deze reden worden conversies soms wel meegeteld in de ene methode, maar niet in de andere. Wanneer een gebruiker een methode uitschakelt of blokkeert die Analytics gebruikt om websitegegevens bij te houden, dan wordt er geen conversie vastgelegd in Analytics. Het kan zijn dat deze conversies dan wel terug te zien zijn in Google Ads. Tenzij deze methode ook geblokkeerd is door de gebruiker.

Veelvoorkomende problemen Google Ads conversies

Bij het instellen van Google Ads conversion tracking kun je tegen verschillende dingen aan lopen. Om deze reden hebben wij de meest voorkomende problemen met een passende oplossing voor jou op een rijtje gezet.

Conversies zijn niet terug te zien in rapportage

Het kan zijn dat je de tag op de verkeerde manier hebt ingesteld, waardoor er geen conversies terug te zien zijn in je rapportage. Dit kun je controleren door te kijken naar de tabel ‘Status voor het bijhouden van conversies’. Hierin zijn verschillende statussen terug te vinden, namelijk: ‘niet geverifieerd’, ‘tag inactief’, ‘geen recente conversies’ en ‘conversies vastleggen’.

  • Inactief: je tag is nog niet geverifieerd. Een tag wordt doorgaans binnen drie uur geverifieerd nadat iemand de pagina heeft bezocht waar jouw tag op staat, bijvoorbeeld een bedankpagina.
  • Tag inactief: deze status houdt in dat je in de afgelopen 30 dagen geen conversies hebt gehad. Dit betekent niet dat conversies niet goed worden bijgehouden, maar dat conversies traag zijn voor die specifieke actie.
  • Geen recente conversies: deze status houdt in dat je in de afgelopen 7 dagen geen conversies hebt gehad. Ook hier hoef je geen actie voor te ondernemen.
  • Conversies vastleggen: deze status houdt in dat de conversietag actief is.

Wanneer er bij je conversies ‘niet geverifieerd’ staat, kan het dus zijn dat ze niet goed staan ingesteld. Om hierachter te komen kun je zelf de trigger activeren. Een handige tool die je hierbij kunt gebruiken is de tag assistant van Google Tag Manager. Hierin kun je direct zien welke tags er getriggerd worden.

Laag conversieratio

Het kan erg frustrerend zijn wanneer je net al je conversies hebt ingesteld in Google Ads en je ziet nauwelijks conversies terug in de rapportage. Dit kan te maken hebben met slechte advertentieprestaties. Maar wat kan nou de oorzaak zijn van deze slecht presterende advertenties? Dit kun je achterhalen door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Zijn de budgetten van de campagne veranderd in de afgelopen tijd?
  • Wordt er wel gebruikgemaakt van de juiste biedstrategie?
  • Zijn de zoekvolumes van de zoekwoorden veranderd?
  • Zijn de koppen en beschrijvingen goed ingevuld? Wordt er gebruikgemaakt van een sterke call-to-action in de advertenties?
  • Is de landingspagina van de advertenties veranderd? Of is deze juist toe aan verandering, omdat die bijvoorbeeld verouderd is?
  • Heb je te maken met seizoensinvloeden? Hoe presteerden je advertenties in dezelfde periode vorig jaar?

Door één of meerdere keren per week jouw advertenties te analyseren en optimaliseren, zul je al snel betere resultaten zien bij jouw advertenties.

De Google Ads tag wordt onjuist geplaatst

Wanneer je voor een lange periode geen conversies terugziet in je rapportage, kan het zijn dat de code van de Google Ads tag niet goed geplaatst is. Om dit op de juiste manier te doen is het belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:

  • Zorg ervoor dat de Google Ads tag alleen geplaatst wordt op de desbetreffende pagina waar de conversie plaatsvindt en plaats hem dus niet op alle webpagina’s.
  • Voeg de Tag alleen toe aan het statische gedeelte van jouw website om conversies goed te kunnen meten.
  • Zorg dat zowel de code van de Google Ads tag als de code van jouw Analytics Account zijn toegevoegd aan de backend van jouw website. Wanneer je de Analytics code vervangt door de Google Ads code, zul je geen data meer terugzien in je Google Analytics account. Het is nog eenvoudiger om een Google Tag Manager in te stellen op je website en via deze tool de codes van zowel Google Analytics als Google Ads toe te voegen.

Hulp nodig met het bijhouden van conversies in Google Ads?

Met het bijhouden van Google Ads conversies kun je meer succes behalen uit jouw online advertenties. Heb jij vragen over Google Ads conversion tracking? Loop jij ergens tegenaan? Of heb jij hulp nodig met het instellen van jouw conversies? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op!
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.
Training vacaturemarketing bij Pienter

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden