Pienter logo
Eline Jansen
17 juni 2019
3 min

4 tips om jouw Facebook-advertenties écht te optimaliseren

Adverteren
Social Media

Als je eens gezocht hebt naar tips om je Facebook advertenties te optimaliseren kwam je waarschijnlijk uit bij het installeren van een Facebook Pixel of het instellen van de juiste doelgroep. Maar wil je je campagne écht beter maken, wil je duidelijk betere resultaten? Pas dan onderstaande trucs toe.

1. Maak slim gebruik van de likes en shares van eerdere berichten

Likes en shares zijn sociaal bewijs. Als mensen je advertentie liken moét het wel een goede zijn, toch? Hoe handig zou het zijn als je de likes van eerdere Facebook-berichten kunt inzetten als advertentie? Goed nieuws: dat kan!

Bij het opzetten van een Facebook advertentiecampagne heb je 2 opties:

  • De meeste mensen kiezen ervoor om voor iedere nieuwe campagne nieuwe advertenties te creëren. Zonde, want als je dit doet benut je niet alle likes en shares van die eerdere Facebook-post.
  • De optie ‘bestaand bericht gebruiken’. Hiermee neem je alle shares, likes, reacties van je vorige post mee in je nieuwe advertentie. Zo creëer je heel eenvoudig sociaal bewijs.

Een ander voordeel is dat het algoritme van Facebook vaker berichten en advertenties laat zien aan gebruikers wanneer de betrokkenheid hoger is. Het idee daarachter is logisch: hoe vaker iets gedeeld of geliked is, des te interessanter zal het wel zijn voor de gebruiker. Daarom is het goedkoper om te adverteren met populaire berichten.

2. Gebruik de ‘fast-take-off’-methode

De ervaren Facebook adverteerder weet dat het een paar dagen kan duren voordat je kunt beginnen met het optimaliseren van je nieuwe advertentie. Vooral wanneer je met een klein budget werkt kan de ‘take-off’ van je campagne even duren.

Gelukkig kun je dit ‘take-off’-proces een handje helpen. Stel allereerst bij ‘budget en planning’ de snelheidsoptie voor advertentieweergave in op ‘standaard’, zodat je budget evenredig verdeeld wordt gedurende de campagne. Vervolgens zet je je advertentiebudget hoger dan je eigenlijk in gedachten had. Wees niet bang, dit budget zul je niet op gaan maken door de standaard snelheidsoptie.

Wanneer je campagne loopt, wat een stuk sneller gaat dankzij je hogere totaalbudget, stel je het budget weer bij en kun je gaan optimaliseren.

Een goed begin is het halve werk, dus start met een hoger budget om snel data te kunnen verzamelen.
Merlin Jaspers
Online marketing consultant

3. Optimaliseer je tijdschema

Als je kijkt naar de resultaten van je Facebook advertenties valt het je vast op dat er altijd dagen en tijden zijn waarop je advertenties beter lopen. Je campagne loopt bijvoorbeeld drie keer harder op maandagavond dan op zaterdagochtend. Van deze informatie kun je slim gebruikmaken.

Facebook advertenties verbeteren

Facebook biedt je bij het opstellen van je campagne de optie om advertenties op een tijdschema te laten lopen. Zo maak je alleen gebruik van de beste tijdstippen voor jouw advertentie!

Let op: De keuze voor een tijdschema of ‘custom schedule’ werkt alleen met looptijdbudgetten.

4. Test, test, test!

Als je iedereen uit je doelgroep wilt bereiken en je concurrentie achter je wilt laten, dan moet je je campagnes niet alleen voor, maar ook na publicatie optimaliseren. En dat betekent: testen!

Het vergt wat meer werk, maar je krijgt er ook meer voor terug. Test je ideeën voor advertenties altijd op verschillende factoren. Let hierbij wel op dat je de focus steeds op één element houdt.

Test bijvoorbeeld de ene keer het design van je advertentie en in een latere test de tekst of call-to-action. Zo houd je inzichtelijk welke elementen goed en minder goed werken en kun je heel gericht optimaliseren.

Meer Facebook advies nodig?

Wil je starten met Facebook marketing of wil je graag meer advies over het optimaliseren van je Facebook campagnes? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.

Hulp bij Facebookmarketing nodig?

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden