Pienter logo
Melvin Zomerdijk
27 juli 2023
9 min

Google’s AI Revolutie: Je website voorbereiden op de toekomst

SEO
Trends

Met behulp van Generatieve AI wil Google de zoekervaring verbeteren door een deel van het werk voor de gebruikers uit handen te nemen. Ze noemen dit systeem Search Generated Experiences (SGE). Het idee is dat wanneer je iets opzoekt, het systeem een antwoord maakt dat speciaal voor jouw vraag is bedoeld. 

De komst van Google SGE gaat de zoekervaring volkomen veranderen door deze meer conversatie gericht en context bewuster te maken. Momenteel is het nog een experiment en alleen beschikbaar in Amerika, maar het is een kwestie van tijd voordat het ook in Nederland gebruikt gaat worden. Het is nog moeilijk te zeggen wat de exacte impact gaat worden. Blijf daarom lezen en leer hoe wij ons alvast voorbereiden op de toekomst.

Een tevreden eindgebruiker

Door automatisch antwoorden te genereren op basis van de zoekopdracht, wil Google de gebruikers sneller helpen. Hierdoor krijgt jij als gebruiker meteen je antwoord en hoef jij niet meer door te klikken naar verschillende websites.

Bijvoorbeeld, stel dat je vraagt: “Wat is beter voor een gezin met kinderen jonger dan 3 jaar als huisdier, een pitbull of maltezer”. Het systeem zal dan allerlei informatie kunnen verzamelen over deze twee hondenrassen, zoals hoe groot ze worden, hoe ze zich gedragen, en hoeveel zorg ze nodig hebben. Op basis daarvan zou het dan een antwoord kunnen maken dat helpt bij het kiezen tussen de twee rassen.

Er zijn wel nog wat uitdagingen voor AI. Zo is het nog moeilijk voor het systeem om altijd de juiste informatie te geven, omdat het de context van de vraag goed moet begrijpen.

Heeft SEO nog wel nut in de toekomst?

De nieuwe Search functie kan ervoor zorgen dat mensen minder snel doorklikken naar je website. Dit komt natuurlijk omdat mensen hun antwoord al hebben gevonden. Dit lijkt het einde van SEO, maar niks is minder waar. Het is namelijk niet zo dat Google mensen op Google wil houden, maar ze willen gebruikers de beste ervaring bieden!

Bovendien, en dit is cruciaal, moet generatieve AI blijven leren van menselijke content. Als we stoppen met het maken van content, dan stopt ook de vooruitgang van AI. Dus zelfs in een wereld waar AI de zoekervaring verbetert, blijft onze rol als content creator essentieel. We voeden niet alleen de huidige gebruikers met nuttige informatie, maar we helpen ook de AI om te leren en te verbeteren.

Hoewel AI dus kan leiden tot minder verkeer naar bepaalde websites, blijft het belangrijk dat je website gebruikers aanmoedigt om verder te verkennen. Het optimaliseren van de gebruikerservaring en het bieden van waardevolle aanvullende inhoud wordt steeds belangrijker. SEO blijft dus nog steeds essentieel, met steeds meer focus op hoogwaardige content en het stimuleren van betrokkenheid voor meer succes.

Hoe maak jij je website klaar voor de toekomst?

Nu we weten waar Google naar op zoek is, kan jij je website gaan optimaliseren. Er zijn natuurlijk veel meer onderdelen die je moet optimaliseren, maar die lijst is veel te lang. Wij hebben daarom de belangrijkste punten genoteerd.

  • Optimaliseer content voor betrokkenheid:
    Nu zoekmachines op zoek zijn naar de beste bronnen van content, zijn de betrokkenheid statistieken van je site steeds belangrijkere ranking factoren. Denk aan de tijd dat mensen op je site zijn en het aantal bezochte pagina’s. Creëer content die gebruikers boeit en hen aanmoedigt meer tijd op je website door te brengen om de betrokkenheid te vergroten.
  • Core web vitals:
    Om de betrokkenheid te vergroten, optimaliseer jij je website voor een zo goed mogelijke gebruikerservaring, waarbij factoren zoals snelheid en mobiele responsiviteit worden meegenomen. Door meer aandacht te besteden aan Core web vitals, kun je direct een voorsprong krijgen.
  • Richt je meer op long-tail keywords:
    Met de opkomst van spraakgestuurd zoeken optimaliseer je je content het best voor long-tail, conversational zoekopdrachten. Dit houdt in dat je natuurlijke taal gebruikt en je richt op specifieke gebruiksintentie in plaats van korte zoekwoorden.
  • Neem een cluster content strategie aan:
    Ontwikkel een contentstrategie die zich richt op subonderwerpen en vervolgvragen. Door strategisch meerdere aspecten van een onderwerp aan te pakken en een uitgebreide reeks gerelateerde content te creëren, kun je een autoriteit worden van jouw niche.

Hoewel AI de manier waarop we zoekopdrachten uitvoeren gaat veranderen, blijft SEO cruciaal voor online succes. Websites moeten zich aanpassen aan de nieuwe ontwikkelingen door te focussen op het worden van een autoriteit, het maken van hoogwaardige content en het bevorderen van gebruikersbetrokkenheid. 

Is jouw website al klaar voor de toekomst?

Ondanks de opkomst van AI en nieuwe zoekfuncties, blijft SEO een belangrijke factor voor online succes. In de toekomst zal SEO zich blijven ontwikkelen en je moet niet achterblijven. Wil jij weten of je website al klaar is voor de toekomst? Wij kijken graag met je mee!
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden