Een goed backlinkprofiel is en blijft een belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid van je website. Google ziet namelijk elke link naar jouw website als een “stem” richting jouw website. Nu is het echter zo dat niet elke stem even zwaar telt, met andere woorden: niet elke link heeft dezelfde linkwaarde. Bij elke link kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Autoriteit: is de website waar de link op komt van hoge autoriteit? Bijvoorbeeld telegraaf.nl?
- Relevantie: is de website waar de link op staat qua onderwerp gerelateerd?
- Kwaliteit: wat is de kwaliteit van de link? Staat deze op een pagina tussen 200 links naar websites? Dan is de linkwaarde een stuk minder.
Probeer er dan ook voor te zorgen dat je in elk geval voldoet aan één van de bovenstaande punten.
Branded vs non-branded anchorteksten
Een anchortekst is het stukje tekst dat blauw en onderstreept is omdat het een link bevat. Het geven van een goede anchor is erg belangrijk omdat de bezoeker dan weet wat hij kan verwachten als hij op de link klikt. Daarnaast geeft het Google ook meer informatie over de backlink. Zorg er daarom voor dat de anchortekst overeenkomt met de bestemmingspagina.
Verder is het van belang dat wanneer andere sites naar jouw website linken er in de verwijzende tekst (de anchortekst) niet alleen belangrijke zoekwoorden staan, met als doel om op dat zoekwoord hoog te komen. Dat kan er namelijk voor zorgen dat Google je linkprofiel als niet natuurlijk gaat beschouwen, met daarbij de kans dat je een penalty kunt ontvangen. Wij hanteren als richtlijn dat 70% van je anchors je merknaam dienen te bevatten. De overige 30% mogen uit andere zoekwoorden bestaan. Daarnaast is het van belang om daarbinnen nog weer veel variatie in aan te brengen. Denk aan bijvoorbeeld:
- Pienter
- Pienter online
- Pienter Online B.V.
- Pienteronline.nl
- www.pienteronline.nl
En op zoekwoordniveau:
- zoekmachine marketing
- zoekmachinemarketing
- zoekmachine marketing bureau
- zoekmachine marketing assen
- Enz..
Tools om een backlinkprofiel te analyseren
Om de backlinks van je site te analyseren zijn er diverse tools beschikbaar. Door middel van deze tools kun je zien welke sites naar je website linken en hoeveel waarde deze links met zich meebrengen. Ditzelfde kun je ook doen om het backlinkprofiel van je concurrenten te bekijken!
Hieronder een aantal tools verder uitgelicht:
Google Analytics
Het is mogelijk om in je statistieken-pakket te kijken van welke websites je bezoekers hebt ontvangen (verwijzende websites). Nadeel van Google Analytics is dat het ook voor wil komen dat je wel een link hebt op een website, maar dat nog niemand op die link heeft geklikt.
Google zoekresultaten
Via Google zoeken is het mogelijk om een deel van je backlinks weer te geven middels de zoekopdracht: link:www.jouwdomeinnaam.nl. Helaas zien we in de praktijk dat het erg lang kan duren voordat een backlink hierin tevoorschijn komt, waardoor het geen realistisch beeld geeft van je huidige profiel.
Moz.com (Link Explorer)
Binnen Pienter maken we veel gebruik van moz.com voor het analyseren van een backlinkprofiel. Wanneer we onze eigen website invoeren krijgen we een lijst met websites waar een link naar onze site staat. Daarnaast koppelt deze tool automatisch aan elke link een waarde. Zo kunnen we direct zien welke link waardevol is. De voordelen:
- Direct zien welke anchorteksten de website heeft gebruikt
- Page/domain authority (autoriteit van de verwijzende pagina/het verwijzende domein)
- Exportmogelijkheden voor verdere analyses
Ahrefs
Een vergelijkbare tool met een paar leuke extra’s. Het is daarbij mogelijk om in een handig overzicht direct de voortgang over een geheel jaar te bekijken. Evenals een overzicht met al je anchors. Een andere handige optie is dat je ook kunt zien op welke sites je link is verdwenen, zodat je dit kunt doorgeven aan de eigenaar van de website.
Tip: Analyseer je concurrenten!
Met een tool als Open Site Explorer is het mogelijk om te kijken hoe je er ten opzichte van je concurrentie voor staat. Hieronder een afbeelding hoe Pienter er op dit moment voor staat. Zoals je kunt zien lopen we daar nog flink achter, aangezien de rest van de bedrijven al langer bestaan en dus al veel meer links hebben opgebouwd in de loop van de jaren.
Een bijkomend voordeel wanneer je je concurrenten gaat analyseren is dat je ook een lijst krijgt met websites waar de concurrent een vermelding heeft. Zo kun je de interessante links eruit pakken om vervolgens contact op te nemen met de eigenaar van die website.