Pienter logo
Michel Gort
31 augustus 2018
4 min

Wat zijn Google Posts en wat kun je ermee?

Content
SEO

Het is mogelijk om vanuit Google Mijn Bedrijf berichten te publiceren namens je bedrijf die direct in de zoekresultaten getoond kunnen worden. Dit zijn Google Posts. Maar wat kun je hier nu precies mee? Wij leggen je de mogelijkheden uit.

Wat zijn Google Posts?

Google Posts zijn korte, actuele berichten die namens een bedrijf gepubliceerd kunnen worden. Deze berichten kunnen vervolgens getoond worden in de zoekresultaten van Google (in het zogenaamde ‘local panel’ aan de zijkant) en in Google Maps als jouw bedrijfsvermelding getoond wordt. Een Google Post kun je publiceren vanuit een Google Mijn Bedrijf-account. Door gebruik te maken van Google Posts kun je in contact komen met je bestaande en potentiële klanten. Je kunt hen bijvoorbeeld op de hoogte brengen over een aanbieding of populaire artikelen die weer op voorraad zijn.

Je kunt je post voorzien van een foto of video. Een evenement heeft daarnaast bijvoorbeeld een start- en einddatum en aan een aanbieding kan optioneel een kortingscode gekoppeld worden. Aan nieuws, aanbiedingen en producten kan ook een knop worden gekoppeld, waarmee de bezoeker kan doorklikken naar je website.

Een voorbeeld van een Google Post die rechtsonderin zichtbaar is op de zoekresultatenpagina.

Waar en hoe worden Google Posts getoond?

Een gepubliceerde Google Post is zichtbaar bij alle andere Google Mijn Bedrijf informatie in de zoekresultaten en verschijnt aan de rechterkant wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam. Omdat de informatie van Google Mijn Bedrijf ook wordt gebruikt in Google Maps, kan een Google Post ook daar getoond worden.

Het bericht is onmiddellijk na het publiceren zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Na 7 dagen verdwijnt het bericht automatisch weer. Uitzonderingen hierop zijn evenementen: die worden pas verwijderd nadat de einddatum verstreken is. Zo wil Google aanmoedigen dat er alleen actuele informatie gepubliceerd wordt.

Hoe kun je een Google Post toevoegen?

Om gebruik te maken van Google Post heb je een account nodig van Google Mijn Bedrijf. Als je hierin bent ingelogd, zijn er twee manieren waarop je een post kunt maken. 

  • Naast je bedrijfsnaam zijn verschillende iconen te zien, wanneer je op het papier met een plusje klikt, kun je direct een post gaan maken

  • Wanneer je in Google op je bedrijfsnaam zoekt, verschijnt aan de rechterkant een hele kolom met al je Google Mijn Bedrijf gegevens. Wanneer je naar onder scrolt kom je een vlak tegen met de tekst ‘Een post toevoegen’. Wanneer je daarop klikt kun je direct een post gaan maken

 

Google Post maken vanuit Google zoekmachine

Vervolgens kun je aan de slag met het schrijven van je post. Geef de tekst op, selecteer een bijpassende afbeelding en voeg eventueel een call-to-action toe. Hieronder zie je hoe dat eruit ziet. Na publicatie is het bericht direct zichtbaar als er wordt gezocht op de bedrijfsnaam.

Google Post samenstellen

Hoe kan ik de resultaten van Google Posts meten?

In Google Mijn Bedrijf vind je het aantal weergaven en klikken terug. Dat is natuurlijk interessante informatie, maar het zegt nog niets over de bijdrage die het bericht heeft geleverd aan je doelen.

In Google Mijn Bedrijf vind je informatie terug over het aantal weergaven en klikken. Het zou mooi zijn als bovenstaande cijfers echt waren 😉

Daarom is het verstandig om dit ook meetbaar te maken in Google Analytics. Gek genoeg worden klikken die afkomstig zijn van Google Posts niet als zodanig herkend in Google Analytics. Daarom moet de link naar de website handmatig voorzien worden van speciale kenmerken (tags), zodat de herkomst van dit bezoek herleid kan worden.

Een handig hulpmiddel dat wij hier zelf ook vaak voor gebruiken is de URL Campaign Builder. Vul hier de websitelink in, geef als Campaign Source gposts op en als medium organic. In Google Analytics zijn de doorklikken dan vervolgens terug te zien bij Acquisitie > Alle verkeer > Bron / Medium.

Samengevat

Google Posts bestaat nu iets langer dan een jaar, maar wordt nog steeds niet veel gebruikt. Misschien is de functie nog steeds te onbekend, vinden bedrijven het te veel werk of wordt het door het vluchtige karakter van de berichten (ze verdwijnen vrij snel weer) niet als de moeite waard gezien.

Toch biedt het wel een unieke mogelijkheid om bepaalde content van de website zichtbaarder te maken zonder extra geld uit te geven. In dat opzicht lijkt het op een sitelink in de zoekresultaten: je kunt bezoekers vanuit Google direct naar een specifiek onderdeel van je website sturen.

Normale sitelinks zoals in dit voorbeeld Over ons, Vacatures, enz. sturen de bezoeker direct naar dieper gelegen pagina’s van de website.

Het kost relatief weinig tijd om een kort bericht aan te maken in Google Posts. Wij raden dan ook aan om Google Posts zeker eens te proberen bij het promoten van nieuwe content of een nieuw product. En meet dan vooral door wat het oplevert, zodat je de afweging kunt maken of het de moeite waard is!

Meer weten over het nut van Google Posts?

Neem contact op

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden