Pienter logo
Daniëlle Enting
14 januari 2022
5 min

De basis van contentmarketing leren: 5 tips speciaal voor jou!

Content

Contentmarketing. Een begrip op zich. Je hebt de contentstrategie bepaalt en nu is het tijd om goede content te schrijven. Niemand zit te wachten op inhoudsloze content. En als dat bedrijf met die inhoudsloze content ook nog eens té vaak voorbij komt, dan wordt het helemaal irritant. In deze blog gaan we het hebben over de basisregels van contentmarketing. 

 

 

 

Tip 1: voorkom spam

Iedereen heeft weleens een bedrijf ontvolgd op social media of zich uitgeschreven voor een mailing. Herkenbaar? Dit kan bijvoorbeeld komen, doordat je het product of de dienst niet meer interessant vindt. Of vanwege het feit dat het bedrijf je vol spamt met reclame. Wist je dat… irritante ‘reclame’ onderdeel kan zijn van de contentstrategie? 

Je hebt misschien weleens iemand horen zeggen: ‘’negatieve aandacht is ook aandacht’’. Daar zit een kern van waarheid in. Vervelende content valt in het algemeen meer op en blijft daardoor beter hangen. Ons brein slaat sneller aan op negatieve dan op positieve informatie. Toch is deze contentstrategie niet heel gunstig wanneer je van jouw doelgroep loyale klanten wil maken. De negatieve associatie tussen de irritante content en jouw bedrijf is sneller gemaakt dan je denkt. Tijd om waardevolle content te maken waar je doelgroep écht iets aan heeft. 

 

 

Tip 2: creëer content voor je doelgroep, niet voor jezelf

Goede content schrijven, begint bij een sterke contentstrategie. In de praktijk betekent dit voornamelijk onderzoek doen en inzichten krijgen. Je moet weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Je schrijft de content immers voor hen en niet voor jezelf. Bedrijven gaan al snel aan de slag vanuit de vraag: “wat willen wij onze doelgroep vertellen?” in plaats van “wat willen onze klanten weten/horen/lezen/zien/ervaren?”.

Mijn tip: bedenk je welke voordelen jouw product en/of dienst opleveren voor je doelgroep en focus je daar op. Je hoeft niet altijd direct je product en/of dienst te verkopen. Je kan je merk ook verkopen door interessante content te maken die niet direct aanstuurt op conversie. Zo bouw je aan een positief merkimago. Met name voor je doelgroep in de awareness fase. Je content hoeft niet ‘groots’ te zijn. Houd het dicht bij jezelf. Creëer en deel geen content die niet bij jou / jouw bedrijf past. Al is het natuurlijk geen slecht plan om af en toe een beetje uit je comfort zone te stappen. Want daar komen de mooiste dingen uit! Neem bijvoorbeeld toch een keer die instructievideo op wat je al een tijdje wil doen, maar er steeds bij blijft omdat je het best spannend vindt.

Creëer content voor je doelgroep, niet voor jezelf - Pienter

Tip 3: wissel je content af

Je maakt content dus interessant door je te focussen op de voordelen die jouw product en/of dienst opleveren voor je doelgroep. En daarbij is het ook belangrijk om verschillende soorten content af te wisselen. Dat is creatief en verfrissend. 

Verschillende type content die je kan schrijven of bedenken:

  • Social media posts 
  • Blogs (over relevante onderwerpen)
  • Video’s (bijv. instructievideo’)
  • E-mail (nieuwsbrieven en/of automations)
  • Podcasts 
  • Whitepapers / e-books
  • Webinars

Houd je content interessant, wissel het af - Pienter

 

Tip 4: contentmarketing hoeft niet ingewikkeld te zijn

Goede content verzinnen kan soms een uitdaging zijn.

Vind je het moeilijk om elke maand weer een aantal leuke posts te bedenken voor social media? Het helpt om verschillende terugkerende elementen te bedenken. Zoals bijvoorbeeld:

  • Nieuws / actualiteiten: bijv. de opening van het nieuwe kantoor, een werkjubileum of een nieuwe samenwerking.
  • Wist je dat: leuke feitjes over de organisatie en haar medewerkers.
  • Informatief / kennis: bijv. een (vak)inhoudelijk artikel (bij voorkeur van je eigen website) delen. Optimaliseer deze artikelen ook direct voor SEO om mee te scoren in Google en zo je online vindbaarheid te vergroten. Win win! 
  • Team: bijv. medewerkers voorstellen, medewerkers een tip laten geven of ervaring laten delen of iets vertellen over de training/ontwikkeling van medewerkers.
  • Klanten: bijv. klanten voorstellen, hun ervaring delen of reviews laten zien. Laat je klanten, maar bijvoorbeeld ook partners en medewerkers aan het woord. Zij zijn de ambassadeurs van jouw bedrijf. Aanbevelingen van je ambassadeurs zijn veruit de meest betrouwbare vorm van reclame! 
  • USP’s: natuurlijk wil je je doelgroep ook vertellen welke producten en/of diensten je bedrijf aanbiedt. Doe dit dan in de vorm van het delen van een Unique Selling Point. Wat onderscheidt jouw producten en/of diensten van concurrenten? Waarom moet je doelgroep bij jou zijn en niet bij jouw concurrenten?
  • Actie: bedenk af en toe eens een leuke actie. Dat doet het altijd goed. Want wij Nederlanders zijn gek op gratis, korting en winnen. Maak het wel exclusief/schaars en tijdelijk, zodat je doelgroep een gevoel van urgentie ervaart. Denk aan een winactie, verjaardags- of jubileum actie.

Om het overzicht te bewaren kan je gebruikmaken van een contentplanner. Bijvoorbeeld die van ons. Maak gratis een kopietje!

Download gratis de pientere contentplanner

Tip 5: de ultieme frequentie

Een goede frequentie is essentieel. Je wil je doelgroep niet ‘spammen’ en irriteren maar je wil wél dat ze je onthouden. De kracht van herhaling is namelijk één van de meest effectieve marketing psychologische methoden is om een positief gevoel te ontwikkelen bij mensen en om ze te overtuigen. Dat betekent overigens niet dat je dezelfde content meerdere keren moet delen met je doelgroep, maar dat je één centrale boodschap uitlegt in verschillende perspectieven, met verschillende aandachtspunten, belangen en onderbouwingen.

Terug naar de ultieme frequentie. Wat is dat? Eén keer per week? twee keer per week? Of misschien maar een paar keer per maand? De ultieme frequentie bestaat niet. Nee, echt niet. Want de ultieme frequentie is voor iedereen anders. Het verschilt per branche en doelgroep, maar ook per individu. Probeer jezelf te verplaatsen in je doelgroep en stel jezelf dan de vraag: “Zit ik hier (nu) op te wachten?”. En een andere goede richtlijn is om je te bedenken dat je beter minder frequent goede, waardevolle content kan delen, dan zeer frequent inhoudsloze content. Denk dus niet: “Ik moét deze week nog een bericht op social media plaatsen, want mijn doelgroep heeft al te lang niet van me gehoord!”. 

Bedenk je welke voordelen jouw product en/of dienst opleveren voor je doelgroep en focus je daar op.
Daniëlle Enting
Online marketeer
Daniëlle Enting

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.