Pienter logo
Michel Gort
26 juli 2018
6 min

Wanneer is een microsite een goede strategie?

Strategie
Website

Als je naast je hoofdwebsite een microsite laat opzetten, vergroot je dan de kansen dat je vindbaar wordt? Of moet je, zoals CoolBlue destijds in 2018 deed, juist afscheid nemen van te veel verschillende websites en focus aanbrengen op één domein?

Zoals zo vaak hangt het van je doel af welke strategie je moet hanteren. Een microsite kan in sommige situaties een goede keus zijn, maar ook enorm tegen je werken. Dus laten we eens kijken wat microwebsites zijn en wanneer je ze zou kunnen inzetten.

Wat is een microsite?

Een microsite is een website die doorgaans een toevoeging is op een hoofdwebsite en focus heeft op een doelgroep, dienst of product. Een microsite wordt ook wel satellietwebsite, minisite of subsite genoemd. Bekende voorbeelden van microsites waren de verschillende webshops van Coolblue die elk op een eigen domeinnaam draaiden. Inmiddels zijn deze allemaal overgezet op het hoofddomein van Coolbue.

Verschillende microsites van CoolBlue. In 2018 zijn deze overgezet op het hoofddomein van CoolBlue.

Hoe belangrijk is een goede domeinnaam voor een microsite?

De tijd dat je op basis van enkel een mooie domeinnaam gemakkelijk hoog in Google kon komen ligt al ver achter ons. Tot 2012 werd een domeinnaam waarin zoekwoorden zitten die exact overeenkomen met een zoekterm behoorlijk beloond. Zo’n domeinnaam wordt ook wel een Exact Match Domain (EMD) genoemd.

Een voorbeeld van een EMD in de zoekresultaten. De zoekterm “weerstation assen”  zit exact in de domeinnaam van het zoekresultaat www.weerstation-assen.nl

In 2012 pakte Google dit sterke effect aan en daalde het aantal EMD’s in de topresultaten. Veel mensen denken soms nog steeds dat dit snel en makkelijk goed werkt, maar om goed te ranken is tegenwoordig echt veel meer voor nodig.

4 manieren om een microsite verstandig in te zetten

Laten we eerst eens kijken naar 4 situaties waarin het opzetten van een extra website een goed idee kan zijn.

1. Een microsite als campagnewebsite

Een microsite is uitstekend geschikt om aandacht te creëren voor een actie of campagne. Een bekend voorbeeld is www.vanAnaarBeter.nl van Rijkswaterstaat, waar info over wegwerkzaamheden op te vinden is. Via onder andere tv, radio en dagbladen maken ze reclame voor deze microsite.

Ze kiezen er bewust voor om deze informatie niet op hun eigen website te plaatsen, zodat ze dit beter kunnen promoten. Ook biedt dit de mogelijkheid om de campagnewebsite een geheel andere uitstraling te geven, terwijl de afzender wel herkenbaar blijft. Dat is belangrijk voor het vertrouwen.

De microsite kan qua content ook specifieker zijn, waardoor zoekmachines beter begrijpen wat de focus is van de website. Soms kan dit uiteindelijk in een hogere ranking resulteren, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend.

De campagnewebsite www.vanAnaarBeter.nl van Rijkswaterstaat.

2. Een microsite voor een specifieke doelgroep

Je kunt ook een microsite opzetten voor de vacatures van een bedrijf, zoals de vacaturewebsite van onze klant ENGIE: https://jobs.engie.com De doelgroep is dan de reden voor deze scheiding: klanten en potentiële klanten kunnen terecht op de hoofdwebsite, terwijl potentiële werknemers en stagiairs terecht kunnen op de microsite.

Doorgaans wordt dit gedaan om niet vast te hoeven zitten aan het stramien en de vormgeving van de hoofdwebsite die doorgaans een ander hoofddoel heeft. Op deze manier kan er ook een bepaalde sfeer geschetst worden en brengt het focus aan, omdat alle content over het werken bij ENGIE gaat.

De microsite jobs.engie.com voor een specifieke doelgroep.

3. Een microsite voor leadgeneratie

Een andere toepassing waar we microsites zelf ook regelmatig voor gebruiken is het genereren van leads. Met een aparte domeinnaam kunnen we snel een landingspagina voor een (advertentie)campagne opzetten, zodat we deze snel en zo goed mogelijk kunnen inrichten. Deze domeinnaam kan een mooi EMD zijn, maar dat hoeft niet per se.

Een microsite die als landingspagina voor een leadcampagne fungeert.

4. Een microsite die je van plan bent te verkopen

Tot slot: als je een website wilt laten ontwikkelen met het idee om deze in de toekomst te verkopen, dan is het verstandig dit op een aparte domeinnaam te doen in plaats van op een subdomein. Want een website op een aparte domeinnaam is nu eenmaal veel makkelijker over te dragen aan een ander.

Wat zijn de nadelen van een microsite?

Een microsite is niet altijd een verstandige keuze. Er zitten namelijk ook een aantal nadelen aan.

Kosten van een microsite

Extra kosten zijn natuurlijk het meest voor de hand liggende nadeel. Voor een extra website ben je geld kwijt aan de domeinnaam, hosting, een HTTPS-certificaat, de realisatie, het onderhoud en de online marketing.

Fragmentatie van de marketinginspanningen

Als de realisatie van een microsite ten koste gaat van het (marketing)budget dat ook voor het hoofddomein wordt ingezet, dan raken de marketinginspanningen gefragmenteerd en is de kans aanwezig dat je je online positie verzwakt in plaats van verstevigt.

Een nieuwe website begint op nul

Een microsite profiteert niet mee van de opgebouwde linkwaarde die het hoofddomein wel heeft. Het domein heeft nog geen autoriteit of historie en begint feitelijk op nul. Daarom moet er voor inkomende links gezorgd worden. En die komen er pas als er relevante content geproduceerd is. Hier zijn geen quick fixes voor: er moet gewoon hard gewerkt worden om de nieuwe website zichtbaar te krijgen bij de beoogde doelgroep.

Het meten van een microsite is lastiger

Als je een microsite opzet en je verwijst ook naar je hoofddomein of vice versa, dan is het wel zo fijn als je de behaalde doelen van beide websites terug kunt vinden in je analyticssoftware. Je wilt immers ook weten wat de microsite bijdraagt aan je doelstellingen.

De oplossing hiervoor heet cross domain tracking. Het implementeren hiervan kan in de praktijk lastig worden als je te maken hebt met verschillende partijen en/of mensen die specifieke kennis op dit terrein missen.

Een microsite is minder toekomstbestendig

Als je de inhoud van een microsite later alsnog wilt overzetten naar je hoofddomein, dan kan dat een behoorlijk complexe operatie worden.

Webwinkel CoolBlue heeft in 2018 meer dan 300 losse webshops samengevoegd op één hoofddomein. Dit was een gigantische (en kostbare) operatie waar ze met meerdere mensen jaren aan gewerkt hebben.

Dus bedenk vooraf of de beoogde nieuwe content voor de microwebsite niet beter op het hoofddomein zelf past.  Dan lift de content namelijk mee op de reeds opgebouwde autoriteit van het hoofddomein en is de kans op een goede vindbaarheid initieel vaak hoger.

Dus wanneer is een microsite een goede strategie?

Denk vooraf goed na over het doel en of een microsite een verstandige keuze is. Vanuit onze praktijkervaring hebben we gemerkt dat één sterk hoofddomein verder uitbouwen meestal de beste keuze is wanneer factoren als budget, tijd en inspanning in acht genomen moeten worden.

Een microsite KAN een goede keuze zijn als je:

  • een bepaalde actie of campagne in de markt wilt zetten;
  • een specifieke doelgroep op een andere manier wilt benaderen, zoals potentiële werknemers;
  • leads wilt genereren en het lastig is om de benodigde voorzieningen op je hoofdwebsite voor elkaar te krijgen;
  • weet dat je deze in de nabije toekomst wilt verkopen.

Hou er wel rekening mee dat er extra geïnvesteerd zal moeten worden in de microsite. Twijfel je of een microsite verstandig is voor jouw situatie? Bij Pienter denken we graag met je mee over je digitale strategie.

Twijfel je of een nieuwe website verstandig is?

We denken graag met je mee over een pientere strategie.

 

Neem contact met ons op

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden