Pienter logo
Eline Jansen
15 januari 2024
6 min

Threads, de nieuwe X van Meta

Content
Social Media
Trends

Wat is Instagram Threads?

Heb jij al kennis gemaakt met Threads? Dit is hét nieuwste platform van Meta. Als je X (voorheen Twitter) kent, ben je waarschijnlijk al bekend met het idee van een ’thread’ (of in goed nederlands, een ‘draadje’ genoemd): een serie berichten die op elkaar reageren en samen een verhaal vertellen.

Bij het Threads platform draait alles om het delen van tekst, waar Instagram zich richt op het delen van foto’s en video’s. Met slechts één klik maak je een account, gebaseerd op je Instagram-profiel en met nóg een klik volg je automatisch al je Instagram vrienden ook op Threads. Dit zorgt ervoor dat de apps nauw met elkaar verbonden zijn. Het is slim van Meta om een look-a-like-platform te bouwen op het moment dat het minder goed gaat met X. Maar zal Threads met bijna hetzelfde concept als X wel werken?

Wat zijn de mogelijkheden binnen het platform?

Als je de Threads-app opent, voelt het meteen als een déjà vu naar het platform X. Het lijkt bijna alsof ze tweelingen zijn, zowel qua uiterlijk als qua functies. Hier plaats je niet alleen tekstberichten, maar ook video’s, polls, foto’s en leuke gifjes. Om je eigen Threads-avontuur te starten, moet je een Instagram account hebben. Houd het simpel: dezelfde naam op beide platforms. En als je wil, kun je al je Instagram-volgers gewoon meeverhuizen naar Threads. Het blauwe vinkje op Instagram, als je die hebt, komt ook gewoon gezellig mee naar het nieuwe speelveld.

Als je Instagram en Threads naast elkaar zet, is er één ding waar bedrijven echt blij van worden: het toevoegen van linkjes aan je berichten. Op Instagram is dat nu best lastig met die ‘link in bio’. Niet echt handig, toch? Maar in vergelijking met X, is deze optie niet nieuw.

Pendelen met andere social apps

Een van de USP’s van Threads, is dat het bedrijf van plan is om de app te laten matchen met ActivityPub, het ‘open social networking protocol’. Simpel gezegd betekent dit dat Threads kan communiceren met andere apps die dit protocol gebruiken, denk aan WordPress en Mastodon.

Waar het platform opvalt, is dat Threads ‘interoperabel’ wordt. Wat dat betekent? Nou, je kunt info heen en weer sturen tussen de verschillende apps. Dus stel je voor, je stuurt iets van Threads naar Mastodon en krijgt notificaties van Mastodon in Threads. Je kunt dus actief zijn op de app, zonder dit fysiek ook echt te zijn.

Instagram Threads voorbeelden van het nieuwe platform

(Bron: Instagram)

Wat zijn de advertentiemogelijkheden binnen Threads?

Op dit moment kun je nog geen advertenties droppen op Threads, maar marketeers staan te springen om dat te kunnen doen. Meta’s strategie is om eerst te groeien en een solide basis op het platform te bouwen. Pas daarna komen de advertenties in beeld.

Hoewel officiële advertenties nog niet opduiken, kun je wel al betaalde samenwerkingen starten met bijvoorbeeld influencers, die jouw product in het licht kunnen zetten. Best slim, toch? Maar wie weet, misschien kan je binnenkort jouw bedrijf wel op de Threads-kaart zetten.

Hoe populair is Threads al?

In de eerste paar dagen na de onthulling knalde Threads als een raket de social media wereld in, met meer dan 100 miljoen gebruikers. Best indrukwekkend, nietwaar? Zo was het de snelst groeiende app ooit, maar ging het aantal gebruikers daarna als een achtbaan heen en weer. Toch hoor je er nog niet heel veel over in Nederland. Wel hebben vele bekende Nederlanders het kanaal al omarmd en zijn ze al druk bezig met ’threaden’. Of Threads de concurrentiestrijd gaat winnen van X? Dat moeten we nog maar even zien!

Toen Threads hier in Nederland opdook, waren wij er als de kippen bij om ons account aan te maken. Zit jij ook al op Threads? Laten we dan connecten en neem eens een kijkje op ons Threads-account!

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden