Pienter logo
Jette Wever
8 mei 2020
3 min

Geef jouw teksten een boost met triggerwoorden

Content
Conversie

De wijze waarop je een tekst schrijft, heeft enorm veel invloed op je lezer. Je wilt dat de lezer een bepaalde actie uitvoert. Door de juiste woorden in te zetten, pak je zonder moeite de aandacht van jouw lezers en laat je ze niet meer los. Maar welke woorden zetten aan tot actie en wanneer zet je wat in? Gebruik triggerwoorden en til je teksten naar het volgende niveau!

Kies je woorden zorgvuldig uit

Het schrijven van een pakkende tekst is geen gemakkelijke taak. Je moet toveren met woorden om een interessant en fris verhaal op tafel te brengen dat meer lezers weet te pakken. Een belangrijk hulpmiddel om daar te komen, is door zogenoemde triggerwoorden in je content te gebruiken.

Veel woorden dragen een bepaalde emotionele lading met zich mee. Deze lading kan zowel positief als negatief zijn. Triggerwoorden kunnen ervoor zorgen dat de actie die jij voor ogen hebt uiteindelijk wordt uitgevoerd, zoals het achterlaten van gegevens, inschrijven voor de nieuwsbrief of het doen van een aankoop.

Zo is het mogelijk dat je iemand met een ongelukkige woordkeuze negatief beïnvloedt of zelfs beledigt, zonder dat je het doorhebt. Door in plaats daarvan op het juiste moment positieve prikkels te geven aan lezers, motiveer, inspireer of activeer je mensen juist. Bijvoorbeeld:

  • Wil je beter leren schrijven? Lees dan deze tips.
  • Wil je jouw schrijven naar een hoger niveau tillen? Deze exclusieve tips helpen je om gemakkelijk de beste teksten op papier te zetten.

Welk van de twee bovenstaande voorbeelden spreekt jou het meeste aan?

Kleine verschillen, grote effecten

Van de twee oproepen springt de tweede regel er zonder twijfel tussenuit. Dat komt door het gebruik van bepaalde woorden die de aandacht van de lezer trekken en een verwachting scheppen; de triggerwoorden. Je laat een bepaalde nieuwsgierigheid ontstaan, waardoor mensen sneller de rest van je tekst onder ogen nemen. Daarbij roep je een heleboel positieve associaties op met woorden als ‘exclusief’, ‘gemakkelijk’ en ‘beste’.

Je geeft je boodschap op die manier een extra toegevoegde waarde mee, waardoor jouw doelgroep sneller geïnteresseerd is. Het is slechts een duit uit het zakje met triggerwoorden die jouw oproep of tekst net even die extra kick geven om je lezers succesvol voor je te winnen.

Aan wat voor woorden moet je denken?

Je kan grofweg drie verschillende triggerwoorden onderscheiden:

Woorden die positieve emoties veroorzaken

Door het lezen van dit soort woorden krijgt de lezer een goed gevoel. Deze woorden creëren voor een vrolijke sfeer en zijn geschikt om aan je merk te koppelen. Het woord ‘ja’ is het meest simpele positieve woord dat je kan bedenken. ‘Ja’ impliceert dat iemand een keuze kan maken om een persoonlijke investering te doen. Daarnaast kun je woorden gebruiken die met de toekomst te maken hebben (zoals doel of streven) of woorden die kwaliteit en succes uitstralen (bijvoorbeeld exclusief, sterkste of beste).

Woorden die negatieve emoties veroorzaken

Deze woorden veroorzaken een negatief gevoel: emoties zoals woede, angst, verdriet. Je kan ze gebruiken om het probleem dat je oplost met je dienst of product te beschrijven. Een negatieve inslag hoeft niet een negatief beeld te betekenen. Je kunt juist de aandacht trekken door van een negatief iets een positieve ervaring maken. Denk aan woorden zoals dwarszitten, ergernis of bezorgd. Let wel: bij de triggerwoorden die negatieve emoties veroorzaken is het belangrijk dat je juist een oplossing biedt.

Transactionele triggerwoorden

Transactionele triggerwoorden werken erg goed om jouw product, dienst of content kracht bij te zetten. Denk aan woorden als gratis (daar zijn wij Nederlanders immers dol op), gloednieuw, direct, snel, bijna op. Door dergelijke woorden te gebruiken speel je in op bijvoorbeeld de onmiddellijke behoeftebevrediging die mensen vaak hebben of geef je een bepaalde urgentie aan je product of dienst.

Ga zelf aan de slag

Pienter heeft een handige lijst met triggerwoorden opgesteld, zodat jij in een oogopslag ziet hoe je jouw teksten een boost kunt geven. Heb je zelf nog aanvullingen of onze lijst in de praktijk toegepast en succes mee gehad? Laat het ons weten, vinden we leuk.

Bekijk de lijst met triggerwoorden

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden