Pienter logo
Alexander IJbema
29 maart 2016
4 min

Overtuig je klant: voor wat hoort natuurlijk wat

Conversie

Overtuig je klanten online van jouw verhaal, product of bedrijf. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er manieren waarop je jouw klant kunt overtuigen. Sterker nog, er zijn er zes, volgens psycholoog Robert Cialdini. Hij schreef het boek Invloed: De zes geheimen van het overtuigen. In deze blogreeks leggen we je aan de hand van dit boek uit hoe jij jouw klanten het beste overtuigt. We trappen af met het eerste principe: wederkerigheid.

Je kent het wel: bij de slager krijg je vaak een lekker plakje ham. Gewoon een stukje goodwill of zit er een marketingtrucje achter? Ik denk dat je het antwoord al weet. De slager geeft jou dit zodat jij meer gaat kopen: wederkerigheid. Voor wat, hoort wat. Toch?

In het krijt staan

Het opwekken van schuld door de consument iets gratis mee te geven: een slimme marketingtechniek en één van de krachtigste beïnvloedingsprincipes. Sta je namelijk bij iemand in het krijt? Dan wil je daar een wederdienst voor geven. Geef je die wederdienst niet, dan klopt er iets niet. Je ‘interpersoonlijke bankrekening’, zoals Cialdini dat noemt, is uit balans. De verplichting een tegenprestatie te leveren, wordt gezien als de kern van het principe van wederkerigheid.

Een voorbeeld in dit geval kan zijn dat je auto kapot is, maar dat je wel naar je werk moet. Toevallig kan je de auto van de buurman lenen. Hierdoor sta je bij je buurman in het krijt. Om je ‘interpersoonlijke bankrekening’ weer in balans te krijgen, tank je zijn auto even af. Kost je waarschijnlijk meer dan wanneer je zelf met de auto was gegaan, maar door deze tegenprestatie heb je niet meer het gevoel dat je bij hem in het krijt staat. Je geeft dus meer terug dan dat je kreeg. Aan de andere kant is het vertrouwen tussen jou en de buurman nu wel vergroot. Wanneer de buurman hulp nodig heeft, zal hij eerder bij jou aankloppen dan bij de andere buurvrouw.

handen schudden

Laat de klant iets teruggeven

Hoe passen we dit principe nou toe op onze website? Het is eigenlijk heel simpel: bied iets aan. Denk bijvoorbeeld aan een interessant e-book of een handige tool of een sample. Hierdoor speel je in op de behoefte van een klant om iets terug te geven. Je geeft namelijk iets weg waar de klant iets aan heeft. Daarom is de kans groot dat hij dit wil compenseren. Bovendien wordt het onderlinge vertrouwen vergroot: de klant krijgt tenslotte iets gratis! Let er daarom op dat je jouw klanten niets verplicht. Geef de klant zelf de keuze. Je kunt bijvoorbeeld een optie geven: staat je klant op het punt om jouw gratis e-book te downloaden? Geef hem dan direct de mogelijkheid om zich te abonneren op de nieuwsbrief. De kans dat hij hier zich daadwerkelijk voor aanmeldt neemt drastisch toe, omdat hij van zijn schuldgevoel af wil. Zet deze techniek dus in als je graag iets van de klant wil en het vertrouwen van de klant wil vergroten.

 

 

 

Benieuwd hoe jij deze principes kan toepassen voor je marketing?

Neem contact met ons op

Alle blogs op een rij:

1. Wederkerigheid: voor wat hoort wat

2. Commitment & consistency: wie a zegt, moet ook b zeggen

3. Sociale bewijskracht: als één schaap over de dam is…

4. Sympathie: tegen een vriend zeg je toch geen nee?

5. Autoriteit: de invloed van autoriteit

6. Schaarste: hoe minder, hoe beter

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden