Pienter logo
Jette Wever
6 november 2019
5 min

TikTok inzetten voor je bedrijf

Social Media

Vorig jaar fuseerde de populaire social-app Musical.ly met TikTok. In de tussentijd is deze app uitgegroeid tot een van de meest gebruikte apps ter wereld. Per dag worden er ongeveer 10 miljoen (!) video’s geplaatst. TikTok is immens populair. Maar wat kun je hier als bedrijf nou precies mee?

Wat is TikTok?

Voor wie niet bekend is met deze app, het concept is vrij simpel: in een korte video van 3 tot 15 seconden film je jezelf terwijl je zingt, playbackt of danst op muziek. Vervolgens bewerk je deze met filters en stickers, vertraag óf versnel je het beeld en plaats je de video online. Vervolgens kunnen andere gebruikers je video delen, liken en bekijken. Ook kun je de video’s gemakkelijk doorplaatsen op andere social-apps.

Veel volwassenen kennen TikTok nog niet. En dat terwijl de app wereldwijd maar liefst 760 miljoen gebruikers heeft, waarvan 1 miljoen in België en 3 miljoen in Nederland. De meerderheid van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar oud.

TikTok vs. Instagram

Op het eerste gezicht doet TikTok je wellicht denken aan Instagram. Net als bij Instagram Stories, bestaat TikTok uit verticale video’s met stickers, filters, gifs en muziek. TikTok doet je ook aanbevelingen, net als Instagram Explore. Het voornaamste verschil zit ‘m in het doel.  Waar het op apps als Instagram gaat om perfectie, communicatie en laten zien wat je doet, gaat het op TikTok om creativiteit en anderen entertainen. Niet alleen de gemiddelde gebruiker is het afgelopen jaar volwassener geworden, ook de content. Zo zie je niet alleen meer zingende en dansende TikTokkers in de app, maar vind je er ook lifehacks, productvideo’s, challenges, tutorials en memes.

TikTok voor bedrijven

Steeds meer bedrijven zetten de app in als marketingkanaal, waaronder grote partijen als Coca-Cola, Guess en Warner Bross. Maar ook enkele Nederlandse bedrijven zijn al actief op TikTok, zoals bijvoorbeeld Ajax en de Efteling. Maar wat doe je als bedrijf dan op TikTok? Adverteren, bijvoorbeeld. Dat is sinds kort mogelijk. Verder kun je samenwerken met influencers, bereik kopen of een challenge starten met een speciale hashtag. Zo lanceerde Coca-Cola de hashtag #ShareaCoke, waarmee songteksten op colablikjes in de app tot leven kwamen.

Adverteren doe je via TikTok Ads. Op dit moment worden er echter maar enkele adverteerders toegelaten. Bovendien is het niet vanuit alle landen mogelijk om te adverteren op TikTok. In Nederland kun je je wel inschrijven voor het advertentieplatform, maar hoor je later pas of je daadwerkelijk toegang krijgt. Je kunt op het advertentieplatform kiezen voor in-feed advertenties, (promoted) hashtag-challenges, gesponsorde video’s en je kunt 2D- of 3D lenzen of AR-features beschikbaar stellen. Voordelen van adverteren via deze app zijn dat het nu nog redelijk goedkoop is, er nog weinig concurrentie is en je je merk op een creatieve manier kunt laten zien. Er zijn wel enkele beperkingen. Zo is targeting alleen mogelijk op locatie en leeftijd en heb je weinig inzicht in de impact van je advertenties.

Internetgiganten proberen TikTok na te doen

TikTok heeft het internet veroverd. Maar, er is ook een keerzijde. Juist omdat de doelgroep zo jong is, trekt het ook gebruikers met verkeerde bedoelingen aan. En de VS is een onderzoek gestart naar hoe TikTok omgaat met de veiligheid en privacy van minderjarige gebruikers.

Dat de app veel reuring in de digitale wereld heeft gecreëerd staat in ieder geval vast. Andere multinationals proberen inmiddels te concurreren met het succes van TikTok. Zo lanceerde Mark Zuckerberg, eigenaar van Facebook, Whatsapp en Instagram, de nieuwe video-app Lasso. Google blijft niet achter en overweegt inmiddels grote TikTok-rivaal Firework over te nemen. En als zulke grote partijen je na willen doen, dan heb je toch wel iets bereikt.

Eindoordeel: wel of niet tijd voor TikTok?

De meningen over de voor- en nadelen verschillen. Heb jij een jonge doelgroep? Dan is TikTok ongetwijfeld interessant voor jouw merk. Voor je begint met een bedrijfsaccount, is het van belang dat je weet wat er speelt op TikTok. Doe mee met challenges en hashtags, maar geef er je eigen draai aan. Je wilt dat jouw content verschil maakt én gedeeld wordt. Daar gaat het om op dit platform. Bovendien kun je je eigen (sponsored) challenges lanceren zodat jouw merk nog meer gaat leven.

Dan is het probleem met de privacy en beveiliging van het platform er natuurlijk nog wel. TikTok heeft inmiddels enkele aanpassingen gedaan. Zo is het nu mogelijk om over te schakelen naar een privéaccount, zodat alleen goedgekeurde volgers je video’s kunnen zien. Ook de privacy-instellingen voor privéberichten zijn uitgebreid, zodat kinderen niet meer belaagd worden door oudere gebruikers met verkeerde bedoelingen. Nog een belangrijke toegevoegde feature: beheer voor ouders. Hiermee hebben ouders altijd zicht op wat er geplaatst én gezien wordt op TikTok door hun kinderen.

Vooralsnog raad ik aan om TikTok nog even in de gaten te houden. Qua marketing staat de app in de kinderschoenen en het duurt nog even voor er een geavanceerder advertentieplatform staat. Als bedrijf meedraaien in de wereld van creatieve contentcreators is bovendien tijdrovend en best lastig. Een goede strategie is daarom onmisbaar.

Heb je nog vragen over dit artikel? Of over TikTok? Aarzel niet, maar pleeg even een belletje of maak een afspraak. Wij geven je graag advies.

Neem contact met ons op

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden