Nog meer video!
Video-advertenties zijn al erg belangrijk, maar zullen volgend jaar een nog prominentere rol gaan spelen. Platformen als TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts hebben al bewezen dat video vaak de voorkeur heeft van consumenten en een hoge mate van engagement genereert. Korte, snelle video’s van 15 tot 60 seconden hebben bij veel doelgroepen de voorkeur en zijn daarom zeer geschikt voor bijvoorbeeld productpromoties. Naast dat dit voor je standaard content erg goed werkt, is dit ook heel goed te gebruiken bij content voor advertenties.
Adverteren wordt duurder
Door inflatie wordt alles momenteel duurder. Zo ook bij Google en Meta. Als we kijken naar cost per click (CPC) verwachten we een prijsstijging van minimaal 5%. In principe is dit niet erg, mits je er goed mee omgaat. Daarom hebben we een aantal handigheden opgezocht:
Bekijk zorgvuldig wat de marge is die je wilt maken. Leg de focus op je conversies en stel duidelijke doelen. Dan is de prijs van een klik minder belangrijk.
Bepaal van tevoren je KPI’s en werk hier naar toe. Dan kun je ook bepalen wat een click mag kosten, om daarna hierop te optimaliseren.
Wees origineel, zorg dat je eruit springt tussen alle concurrentie. Werk met pakkende headlines en variërende content, monitor de resultaten en schaaf bij waar nodig.
Tracking, cookies en de privacywetgeving
Een terugkerende trend in 2025 is de impact van de nieuwe privacywet op de tracking van online gebruikersgedrag. In de afgelopen jaren is de digitale wereld flink gegroeid. Hierdoor is ook de hoeveelheid persoonsgegevens die online worden gedeeld sterk toegenomen. Om de privacy van de consumenten te beschermen is de privacyregelgeving aangescherpt. Dit is een goede ontwikkeling, maar brengt wel uitdagingen met zich mee voor online adverteerders. Zo mogen er niet zomaar meer tracking cookies geplaatst worden zonder expliciete toestemming van de gebruiker. Daarnaast kan je ook een boete ontvangen op het moment dat je niet voldoet aan de nieuwe wetgeving. Deze boete kan oplopen tot wel 20 miljoen euro. Zorg er dus voor dat je in 2025 voldoet aan de nieuwe privacywetgeving en je tracking op orde hebt. Hier zijn verschillende oplossingen voor zoals een cookie bot voor het instellen van je consent modus en het verzamelen van first party data met behulp van server side tagging.