Pienter logo
Michel Gort
2 december 2023
9 min

Wanneer is server-side tagging zinvol?

Analytics

Door strengere regelgeving en meer aandacht voor privacy bij technologiebedrijven is het voor marketeers steeds lastiger om een volledig en coherent beeld te krijgen van web- en appbezoekers en marketinginspanningen. Een oplossing van Google voor deze uitdaging is server-side tagging. Maar naast voordelen zitten hier ook nadelen aan, dus wanneer is het nu verstandig om hiermee aan de slag te gaan?

Het verzamelen van data

Op websites was het altijd de gewoonte om trackingcodes van diverse partijen te plaatsen, zoals Google Analytics, Meta (Facebook/Instagram), LinkedIn, enzovoorts. Dit wordt client-side tracking genoemd. Hierbij wordt er data verzameld in de browser van de bezoeker en die stuurt deze data vervolgens direct door naar de derde partij.

De trackingcodes van deze partijen zijn echter nogal hongerig naar data. Ze verzamelen graag zo veel mogelijk informatie over bezoekers, zodat er profielen kunnen worden opgebouwd waar vervolgens weer advertenties op gericht kunnen worden. Er is geen controle over welke data verzameld wordt en dat wordt door allerlei instanties terecht al tijden als een probleem gezien.

Al deze partijen gebruikten tot nu toe third-party cookies om bezoekers over meerdere websites te volgen en profielen op te bouwen. Apple (Safari) en Mozilla (Firefox) blokkeren deze methode echter al een paar jaar, waardoor het al veel moeilijker was voor marketeers om deze data te gebruiken. En vanaf begin 2024 gaat ook Google het gebruik van third-party cookies stap-voor-stap afbouwen in hun Chrome browser. Aangezien zij met Chrome het hoogste marktaandeel hebben, gaat dat natuurlijk grote impact hebben.

Server-side tagging als antwoord op het einde van third-party cookies

Op het meten van bezoekers in Google Analytics heeft het afschaffen van third-party cookies niet direct impact. Standaard gebruikt Google Analytics first-party cookies (cookies die door de website zelf worden ingesteld en niet door een derde partij), waardoor die data gewoon binnen kan blijven komen. Maar als je als marketeer een zo compleet mogelijk beeld wilt hebben van de prestaties van je marketingkanalen (attributie), dan wordt dat een stuk lastiger. Al zal Google Analytics wel proberen aan de hand van AI en gegevensmodellering de ontbrekende gaten op te vullen.

Een alternatief dat Google sinds enige tijd aanbiedt maakt het mogelijk om data eerst naar een eigen server te sturen en dan pas door te sturen naar Google. Dat is het tegenovergestelde van client-side tracking en wordt server-side tracking of server-side tagging genoemd.

Voordelen van server-side tagging

De 3 belangrijkste voordelen van server-side tagging zijn:

1. Controle over data. Met server-side tagging neem je zelf de controle over je data. In combinatie met een Consent Management Platform (CMP) is exact te bepalen wat je doorstuurt en naar wie wanneer daar de juiste toestemming voor gegeven is. Zo is het helemaal privacyvriendelijk in te richten.

2. Hogere nauwkeurigheid. Door de manier waarop data verzameld wordt, krijg je meer data binnen die ook nog eens van hogere kwaliteit zijn. Dat komt vooral doordat er bij server-side tagging standaard veel minder geblokkeerd wordt door browsers en adblockers. Ik lees her en der zelfs claims dat tracking niet geblokkeerd kan worden, maar dat is te kort door de bocht. Als adblockers en andere privacytools de domeinen van servers waarop data verzameld wordt gaan blokkeren (bijvoorbeeld met blokkeerlijsten), dan zal er alsnog geen data worden verzameld. Maar goed, je zal toch altijd een (klein) deel blijven missen en met server-side tagging is dat wel een heel stuk minder.

3. Snellere laadtijd. Bij server-side tagging wordt er nog maar 1 script ingeladen voor de tracking. De rest van de verwerking van de data vindt op de externe server plaats. Er worden dus minder trackingscripts ingeladen op de website, wat de laadtijd van de website (en daardoor ook de SEO) weer ten goede komt.

Een bijkomend voordeel is ook dat er door de implementatie weer eens goed naar de huidige tracking wordt gekeken. Vaak is hier al een tijd geen onderhoud meer aan gepleegd en dan kan ook meteen het nodige worden opgeruimd.

Nadelen van server-side tagging

Hoewel server-side tagging veel voordelen biedt, zijn er ook enkele nadelen ten opzichte van client-side tagging:

1. Toegenomen complexiteit. Server-side tagging is vrij complex en de documentatie laat soms ook nog wat te wensen over, dus je hebt echt developers nodig die ervaring hebben opgedaan met deze implementaties.

2. Langere setup-tijd. Door de toegenomen complexiteit kost het ook meer tijd om het aan de praat te krijgen. Er zijn wat meer voorbereidende handelingen nodig en er moet goed getest worden. Het gaat wel sneller dan het opleveren van bijvoorbeeld een nieuwe website, maar het kost meer tijd dan even een scriptje plaatsen en klaar is Kees.

3. Kosten. Vanwege Google Analytics zijn we eraan gewend geraakt dat analyticsdata gratis is, maar uiteraard zijn er wel kosten verbonden aan al die dataopslag en rekenkracht van een analyticsplatform. Het past in de strategie van Google om de analyticssoftware in de basis gratis te maken en op andere manieren geld te verdienen. Bij server-side tagging heb je echter een server nodig, dus komen er hostingkosten bij kijken. Voor een kleine website moet je dan denken aan een paar tientjes per maand. Aangezien data alleen maar belangrijker wordt, is het ook geen raar idee dat daar kosten tegenover staan natuurlijk.

Wanneer kiezen voor server-side tagging?

Als je deze voor- en nadelen op een rijtje zet, dan roept dat natuurlijk de vraag op: wanneer moet je als organisatie dan server-side tagging overwegen?

Over het algemeen geldt: hoe actiever er met data gewerkt wordt en hoe belangrijker het is dat er op basis van juiste data beslissingen worden genomen, hoe meer er een business case gemaakt kan worden om met server-side tagging aan de slag te gaan.

Bij Pienter adviseren we daarom server-side tagging wanneer er in de huidige situatie (te) weinig conversiedata binnenkomt om goede attributie te kunnen doen. We hebben al goede ervaringen opgedaan met e-commercesites, waar na de implementatie duidelijk meer conversies werden gemeten én herleidbaar waren naar verschillende marketingkanalen.

Maar ook bij websites zonder e-commerce kan server-side tagging een uitkomst zijn om een completer beeld te krijgen van de klantreis en de opbrengsten van marketingkanalen. En helemaal mooi dat dit met oog voor de privacy van de bezoeker kan.

Hulp nodig met server-side tagging?

Neem contact met ons op

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden