Social media. We gebruiken het (bijna) allemaal. Ook bedrijven grijpen massaal deze kans aan om in contact te komen met volgers. Honderden berichten per dag die op je tijdlijn tevoorschijn komen. Verschillende afzenders met elk hun eigen boodschap. De concurrentie is hoog, het concentratieniveau laag. En toch zijn er bedrijven die keer op keer hun doelgroep weten te boeien met diverse social media content. Ook jij kan bij deze groep horen. Het geheim? Unieke content. En één van de ingrediënten van unieke content is: creativiteit. In de blog van vandaag gaan we je hierover meer social media tips geven.
En nu hoor ik je misschien denken: oh help, ik ben niet zo creatief. Laten wij je een handje helpen. Je kunt namelijk meer dan je denkt. Laat die hersenen maar kraken en de creativiteit stromen. Creativiteit zit namelijk in iedereen. Ook in jou!
Inspiratie nodig? Kies een leuke inhaker of thema van onze contentkalender voor social media!
Alles begint met een plan
Voor we losgaan met allerlei social media tips gaan we eerst beginnen met een (strategisch) plan. Dit hoeft geen heel boekwerk te zijn. Je wil in ieder geval antwoord hebben op de volgende vragen. Waar is de content voor? Wat is je doel van de content? En welke kanalen ga je inzetten? Leg al je keuzes vast in de contentplanning of social media strategie. Tijd voor de social media content tips!
Tip 1: ga samen brainstormen
Verzamel pientere koppen en ga een middagje brainstormen. Kan niet, bestaat niet. Ga juist voor de extra gekke ideeën. En wees ook niet bang om verder op andermans ideeën te bouwen. Je zal versteld staan hoe creatief je als groep samen kunt zijn en hoeveel input het geeft voor onder andere je social media content.
Kies een aantal inhakers van onze inhaakkalender en ga er in groepjes mee aan de slag. Wil je liever met thema’s werken? Laat je dan eens inspireren door onze thema’s van de contentkalender maandversie. Geef iedere groep een eigen inhaker, kanaal of middel om uit te denken. Je kunt ook individueel starten en in wisselende groepjes verder elk individueel idee uitbouwen.
Er is zoveel mogelijk met brainstormen. Na de brainstorm is het tijd om te gaan concretiseren. Haal de ideeën door een ‘zogenaamde’ trechter. Hierbij houd je het plan van de eerste stap naast alle ideeën die uit je brainstorm gekomen zijn. Tijd om creatieve hersenspinsels om te zetten in echte social media posts.
Tip 2: wissel je content voldoende af
Door alle prikkels op social media raakt de doelgroep snel(ler) verveeld. Om top-of-mind en interessant te blijven, raden wij je aan om voldoende afwisselende content te maken. Als het goed is, heb je door de brainstorms verschillende ideeën op de plank liggen. Met de social media planning heb je inzicht wanneer je welke post plaats, dus ook hoe je alles kunt afwissselen. De ene dag een infographic, vervolgens een video en daarna weer een informatieve, tekstuele post of een foto. Elke week andere content. Dat houdt niet alleen je volgers fris, maar ook je tijdlijn.
Tip 3: doe het goed of doe het niet
Doe het goed of doe het niet. Om relevant te blijven, raden we aan om regelmatig te posten. Dit betekent wel dat je met goede content moet komen. Een cliché of spammerige post. Daar wordt niemand blij van.
Eigenlijk valt hierbij alles samen. Een goede planning voorkomt last minute allerlei posts bedenken, wat de creativiteit vaak niet ten goede komt. Daarnaast kun je voldoende afwisselende content bieden wanneer je zicht hebt op welke content je gaat plaatsen de komende tijd.