Pienter logo
Michel Gort
15 oktober 2021
8 min

3 redenen om een online marketeer in te schakelen bij je nieuwe website

Strategie
Website

Er was eens een bedrijf dat een nieuwe website kreeg. Na een intensief traject van 4 maanden, waarbij op een prettige manier werd samengewerkt met de webdesigner, was het eindelijk klaar. Alle afdelingen hadden een plekje gekregen op de homepage, zodat niemand tekort werd gedaan. Er was gebak, en blijdschap dat het achter de rug was! Iedereen kon weer rustig aan het werk gaan.

Na een maand kwamen voor het eerst de statistieken van het websitebezoek binnen per mail. Slechts 39 bezoekers. Waarvan 27 op de dag van de livegang. En dat waren ze waarschijnlijk nog zelf ook… Slik.

En waarom waren ze opeens niet meer vindbaar via Google?

De website is het belangrijkste marketingkanaal

Waar het misging? De rol van de website als spil in de online marketinginspanningen werd onderschat. Zonder na te denken over het doel van de website werd er een webbureau ingeschakeld. En die maakte vervolgens wat zij graag wilden zien.

Als je geen doelen hebt met je website, dan is dit allemaal niet zo erg. Maar laten we eerlijk zijn: die kans is bij bedrijven nihil.

De website is tegenwoordig vrijwel altijd het belangrijkste marketingkanaal van een bedrijf. Die staat centraal in de moderne marketingstrategie. Al je digitale kanalen en content komen er samen. De website biedt de kans om die zorgvuldig verkregen bezoeker om te zetten in een lead. Een marketingbureau begrijpt het beste dat je website een middel is om je doel te bereiken.

Daarom geef ik je 3 redenen waarom het verstandig is een online marketeer in te schakelen als je een nieuwe website wilt. 

1. Een marketingbureau is je strategische partner

Een marketingbureau zit steeds vaker als strategisch partner aan tafel. Dit merken we bij Pienter ook. Er wordt van ons verwacht dat we een visie hebben op de digitale toekomst. En dat we weten waar rekening mee gehouden moet worden als er een nieuwe website komt.

Het webdesignbureau wordt doorgaans ingeschakeld als het doel en de strategie al bekend zijn. Hoeveel webdesigners zijn strategisch partner van een bedrijf? Ik ken er eerlijk gezegd geen een. En dat is ook logisch, want dat vereist hele andere vaardigheden.

Als je het vergelijkt met het bouwen van een huis, dan is de online marketeer de architect. Hij/zij bedenkt van tevoren hoe met een nieuwe website de doelen van de klant het beste bereikt kunnen worden.

De webdesigner is de aannemer die de klus gaat uitvoeren op basis van een plan. Zonder plan kun je ook een huis bouwen. Maar is de kans dan groot dat daarmee het gewenste resultaat wordt bereikt?

Webdesign zonder doel leidt tot verkeerde keuzes

Webdesigners zijn experts in het bouwen van websites. Ze kunnen vaak hele mooie ontwerpen maken. Maar een mooi ontwerp alleen levert nog geen klanten op. Zonder helder plan en duidelijke doelen gaan webdesigners keuzes maken in het ontwerpproces om andere redenen: omdat ze dat mooi vinden of technisch beter haalbaar.

Helaas zijn dat meestal niet de keuzes die echt bijdragen aan de doelen van de klant. En dan bestaat de kans dat je bijvoorbeeld het volgende tegenkomt in ontwerpen:

  • een grote slider op de homepage;
  • pagina’s zonder duidelijk doel die voor de bezoeker als een doodlopende straat zijn;
  • bewegend beeld zonder functie dat alleen maar afleidt;
  • een hamburgermenu op de desktopversie van een website;
  • formulieren waarin te veel informatie wordt gevraagd;
  • knoppen die netjes de kleur van de huisstijl hebben en daardoor totaal niet opvallen;
  • een grote foto op de homepage zonder call-to-action;
  • zelfverzonnen teksten ‘om de ruimte op te vullen’ in het ontwerp.

Een online marketeer denkt van tevoren al na over het bereiken van de doelen en de gevolgen voor de website. Zodat nieuwsbriefaanmelders bijvoorbeeld automatisch in het e-mailmarketingsysteem worden opgeslagen.

Daarom is een online marketeer de ideale strategische gesprekspartner om te bepalen waar rekening mee gehouden moet worden bij een nieuwe website.

2. Marketing kent het belang van goede content en copy

Je hebt het misschien wel eens gezien: van die Lorem Ipsum teksten in ontwerpen. Deze fantasieteksten worden door webdesigners gebruikt in ontwerpen als placeholder om aan te geven waar tekst moet komen.

Eigenlijk zegt een webdesigner hiermee: zo gaat mijn ontwerp eruit zien, ongeacht welke teksten er in worden gezet. Die teksten zijn maar bijzaak.

Maar content is niet de opvulling van het prachtige ontwerp van de webdesigner. Content is het hart van de website. Zonder content geen websitebezoekers, zonder websitebezoekers geen omzet.

Daarom zal een online marketeer beginnen met het in kaart brengen en (her)schrijven van de benodigde content.

Nadenken over de teksten begint voor het ontwerp

Goede copy trekt de bezoeker jouw verhaal in, verleidt en stuurt de bezoeker naar het beoogde doel. De tekst die op een knop staat kan het verschil betekenen tussen wel of geen aanvraag. Is het dan slim om hier pas mee bezig te gaan als het ontwerp al gemaakt is? Dat lijkt mij niet.

Een online marketeer zal eerst in het hoofd kruipen van de doelgroep. Hij zal een zoekwoordanalyse uitvoeren om te bepalen hoe de ideale menustructuur  eruit moet komen te zien en welke pagina’s er moeten komen. Dit kan allemaal gedaan worden voordat er een ontwerp of regel code geproduceerd is.

Goede copy trekt de bezoeker jouw verhaal in, verleidt en stuurt de bezoeker naar het beoogde doel
Michel Gort
Lead SEO & Analytics

3. Marketing zorgt voor een goed SEO-migratieplan

Ken je de verhuisservice van PostNL? Die kun je gebruiken als je van adres wijzigt. Ze zorgen er dan voor dat je post voortaan op het goede adres bezorgd wordt. Datzelfde moet ook voor een website gebeuren. De online marketeer heeft verstand van zoekmachine-optimalisatie en weet hoe belangrijk het is dat deze SEO-migratie goed wordt voorbereid en uitgevoerd. Anders bestaat het risico dat geen bezoeker de website straks nog kan vinden.

Een bestaande website heeft waarschijnlijk al wat links van andere websites. Die links zijn superwaardevol, want die helpen bij de vindbaarheid en zorgen voor bezoekers. Als daar niets mee gedaan wordt, komen je bezoekers bij zo’n lelijke ‘Pagina niet gevonden’ melding terecht. En daarna raakt de website ook nog haar posities in de zoekmachine kwijt.

Een online marketeer kan van te voren inventariseren op welke pagina’s bezoekers en links binnenkomen en zorgt dat de adressen van deze pagina’s netjes worden omgezet naar de nieuwe.

Blijven meten is weten

Daarnaast zorgt de online marketeer dat de verzameling van statistieken over het websitegebruik goed blijft verlopen. Als de techniek van de website verandert, moet er meestal ook wat aangepast worden in manier waarop data gemeten wordt.

Want deze data is een goudmijn. Hiermee meten we de resultaten van onze marketinginspanningen. Wat het resultaat was van die e-mailcampagne, zoekmachineadvertentie of Facebookcampagne. We kijken of het beter gaat dan vorig jaar. Of de KPI’s die we hebben opgesteld op schema liggen. Hoeveel aanvragen er gedaan zijn via de website en waar deze leads vandaan kwamen.

Cruciale managementinformatie die niet verstoord moet worden door de overgang naar een nieuwe website.

Marketing staat aan de basis van goed webdesign

Misschien is het je al opgevallen dat ‘voorbereiding’ telkens terugkomt in mijn verhaal. Dat is niet voor niets: als je een online marketeer pas tijdens of na de realisatie van een nieuwe website inschakelt, ga je gegarandeerd tegen problemen aanlopen. Dat betekent vaak minder resultaat uit de website en extra aanpassingen en kosten.

Daarom moet marketing het fundament voor de website leggen. Hier kunnen de andere disciplines van webdesign op verder bouwen. Dus het draait om vier disciplines: marketing, design, vormgeving en techniek.

Marketing

Voordat er nagedacht wordt over de gebruikersvriendelijkheid, het ontwerp en de achterliggende techniek is het belangrijk om eerst de online marketeer in te schakelen. Deze houdt zich bezig met de doelgroep, doelgerichtheid, informatiestructuur, zoekmachine-optimalisatie, conversie-optimalisatie, statistieken en de eventuele migratie.

Deze werkzaamheden zijn van cruciaal belang als input voor het webdesign.

Design / UX

Steve Jobs zei over design: “Design is niet hoe het eruit ziet en aanvoelt. Design is hoe het werkt.

Design gaat over de vraag hoe de website te gebruiken is voor bezoekers. Bij het woord design denken de meeste mensen aan hoe iets visueel eruit ziet, maar dat afzonderlijke aspect is vormgeving (zie hierna).

Tussen gebruiksvriendelijkheid en grafische vormgeving zit een natuurlijk spanningsveld. Daarom zijn er tegenwoordig UX-designers die zich specifiek bezighouden met het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke interface.

Vormgeving

Grafische vormgevers bepalen hoe het design er visueel uit komt te zien. Het geheel aan lay-out, beelden, typografie, kleuren, links en buttons. Dit zijn de creatievelingen die een mooi grafisch ontwerp maken dat passend is bij de positionering.

Techniek

De techniek is het domein van de developers. Hun kwaliteiten liggen op het technische vlak en (meestal) minder op het grafische vlak. Zij moeten zorgen dat de grafische concepten vertaald worden naar een prettig werkende en snel ladende website. Ook zorgen ze dat de website eenvoudig beheerd kan worden via een content managementsysteem (cms). Daarbij lossen ze eventuele fouten op die in de website aan het licht komen.

Daarom: marketing-first webdesign

Als je alleen een mooi online plaatje en geen omzet uit je website wilt, dan kun je prima alleen een webdesigner inhuren.

Maar als je een website wilt die bijdraagt aan je communicatie-, marketing- en salesdoelstellingen, betrek dan eerst een online marketeer bij je plannen. Zo voorkom je later extra kosten, omdat de website niet afgestemd was op je marketingdoelstellingen.

Steeds weer zien wij de best presterende websites tot stand komen als marketing, webdesign en klant intensief samenwerken. Het is een enorm voordeel als het marketing- en webdesignbureau daarbij goed op elkaar ingespeeld zijn. Daarom hebben we bij Pienter partners waarmee we graag samenwerken. Zo voorkomen we dat er een strijd ontstaat tussen verschillende belangen.

Dus onthoud bij de volgende keer dat die 5 jaar oude website toe is aan vernieuwing: marketing first! 

Marketingadvies nodig voor een nieuwe website?

Voorkom problemen achteraf en laat ons meedenken voordat je aan een nieuwe website begint.

Neem contact op

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden