Maandag, woensdag of zondag? Wat is nou het beste moment om je e-mails te versturen, zodat de meeste klanten ze zullen lezen? Wanneer je zoekt op het internet naar wat het beste verzendmoment is, kom je veel verschillende antwoorden tegen. Zo staat op de ene website dat dinsdag de beste dag is om je e-mailing te versturen. Op de andere website staat donderdag of zondag. Eigenlijk kom je bijna elke dag wel tegen. Dit laat duidelijk zien dat het moeilijk is om echt een specifieke dag aan te wijzen.
Dit komt natuurlijk door verschillende dingen. Zo ligt het eraan voor welke doelgroep je e-mailing bedoeld is. De ene doelgroep kijkt op een verschillend moment naar zijn e-mails dan een andere doelgroep. Dit zien we bijvoorbeeld ook bij een onderzoek van E-mail Benchmark 2021. Wanneer het gaat om consumenten-e-mails is donderdag de beste dag om je e-mails te versturen. Volgens het onderzoek is juist de donderdag weer een goede dag wanneer het gaat om zakelijke e-mails.
Dag met meest geopende e-mails
In dit onderzoek werd ook onderzocht op welke dagen de meeste e-mails geopend worden en op welke dagen de click-through-rate (CTR) het hoogste is. Hierbij laat E-mail Benchmark 2021 zien dat op zaterdag de meeste e-mailing geopend wordt en ook dat de click-through-rate op deze dag het hoogst is. Dit geldt voornamelijk voor zakelijke e-mails. Ben jij actief in de B2C markt, dan wordt het aangeraden om je mails op dinsdag te versturen. De CTR onder consumenten is dan het hoogst. In dit onderzoek komt echter ook aan bod dat op deze dag de minste e-mails worden verstuurd door bedrijven. Misschien is deze dag dan wel een goede dag om jouw nieuwsbrief te versturen?
Juiste dag, juiste tijdstip
Naast het bekijken van de juiste dag kijkt E-mail Benchmark 2021 ook naar het juiste tijdstip op die specifieke dag. Zo laten ze zien dat de meeste e-mailings verstuurd worden tussen zeven uur ‘s ochtends en twaalf uur ‘s middags. Daarnaast worden er ook nog veel e-mails verstuurd tussen drie en vijf uur ‘s middags. Maar wanneer we kijken naar wanneer deze e-mails geopend worden zien we dat de meeste e-mail pas geopend worden in de avond. Zo is de Open Rate het hoogst om tien uur ’s avonds. De reden hiervoor is dat de meeste mensen dan voor het laatst door hun inbox scrollen voordat ze naar bed gaan.
Testen, testen en testen
We hebben nu veel informatie over de vele dagen en tijdstippen, maar hoe weet je nu zeker wat de juiste dag en tijdstip zijn voor jouw bedrijf om je e-mails te verzenden? Om het zeker te weten, kun je het beste gaan testen. Hier zijn twee mogelijkheden voor, namelijk:
- Kijk naar de verzendmomenten van je vorige mailings
- A/B testen
Wanneer je kijkt naar je eerdere e-mailings, kun je zien op welke dagen de meeste e-mails werden geopend en op welke dag de CTR het hoogste was. Hierdoor krijg je al een indicatie van wanneer de juiste dag kan zijn om je e-mails te versturen.
De andere manier is om gebruik te maken van A/B testen. Hierbij kun je testen wat de juiste dag en/of het juiste tijdstip is om je e-mailing te versturen. Om dit te doen kun je je mailingslijst opsplitsen in twee groepen. Aan de ene groep stuur je de e-mail op de dag waarop je normaal gesproken altijd je e-mails stuurt. Aan de andere groep stuur je de e-mail bijvoorbeeld op zaterdag om te kijken of dit inderdaad werkt. Daarna ga je kijken welke groep de meeste e-mails heeft geopend. Je kunt daarnaast ook kijken naar de click through rate en op welke dag deze het hoogst was. Zo kun je zien welke dag het beste bij jouw doelgroep past.
Wij hopen dat je met deze informatie de beste dag kunt vinden om jouw e-mails te versturen.