Pienter logo
Merlin Jaspers
16 mei 2022
5 min

Personeel gezocht? Recruitment marketing is dé oplossing!

Video

Er heerst krapte op de arbeidsmarkt. Recruiters, Hr-managers en ondernemers krioelen over elkaar heen om goed personeel te vinden. En dat blijkt een lastig karwei. In een split second zien werkzoekenden honderden vacatures. Ieder bedrijf laat zich van zijn beste kant zien en vecht om de aandacht van sollicitanten. Hoe ga je in de zee van vacatures opvallen, zodat een potentiële werknemer voor jou kiest? Door recruitment marketing! In deze blog gaan we je alles vertellen over deze tak van marketing en wat het voor je bedrijf kan betekenen.

Personeel gezocht? Sluit maar achteraan aan in de rij!

Personeel zoeken in deze tijd is geen kwestie van een vacature op je website plaatsen en afwachten wie zich komt melden. In de tussentijd is er veel veranderd op de arbeidsmarkt. Te beginnen bij het tekort aan personeel en overschot aan vacatures. Ook speelt werkgeluk en aandacht voor het individu een steeds grotere rol. Een bedrijf moet meer uit de kast halen voor een kandidaat overweegt om op gesprek te komen. Kandidaten willen meer van het bedrijf zien voor ze besloten om te solliciteren. Hoe je dat het beste kunt doen, kun je verderop in deze blog lezen.

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing, met andere woorden vacaturemarketing, is het inzetten van online marketing om personeel te werven. Al lang zetten we online marketing in om organisaties (meer) zichtbaar te maken, producten te promoten en doelgroepen te verbinden met merken. Bij vacaturemarketing is dit niets anders. Werkzoekenden vertonen steeds meer hetzelfde gedrag als consumenten. Voor ze ergens solliciteren gaan ze op zoek naar meer informatie. Welke bedrijfscultuur heerst er binnen een organisatie? Wat is hun visie en missie? En past dit bedrijf dan bij mij? Met recruitment marketing kun je denken aan social media advertising, maar ook aan een bedrijfsvideo waar de werkzoekende een kijkje achter de schermen krijgt bij het bedrijf.

Voordelen van vacaturemarketing

Recruitment marketing is geen vervanging voor het ‘normale’ wervingsproces. Het is juist een geschikte aanvulling van recruitment. In de huidige arbeidsmarkt gaat het allang niet alleen meer over het vervullen van specifieke functies, maar ook om het werkgeversimago. Met andere woorden: het employer brand. Juist recruitment marketing kan aan dit doel bijdragen. 

  • Je valt meer op in de huidige arbeidsmarkt. Niemand heeft meer interesse in ellenlange vacatureteksten op bomvolle vacaturebanken. Met recruitment marketing kun je gericht targeten op interessante kandidaten en aan hen specifieke vacatureteksten of -video’s laten zien. 
  • Door recruitment marketing ben je niet alleen bezig met het vervullen van vacatures, maar ook aan het opbouwen van het werkgeversimago, het vergroten van de awareness voor de vacatures en het op de kaart zetten van de organisatie. 
  • Een mooie bijkomstigheid van recruitment marketing is de wisselwerking van het wervingsproces. Door gericht te targeten en kandidaten aan te trekken die oprecht geïnteresseerd zijn in de vacature. Zo bespaar je veel tijd ten opzichte van traditionele manieren van werven. De kandidaten die door recruitment marketing bij je organisatie solliciteren hebben al bewust gekozen voor jouw bedrijf en de bijbehorende vacature. 

De ideale mix van vacaturemarketing

Al eerder hebben we verteld dat werkzoekenden zich steeds meer gedragen als consumenten. Net zoals we met de customer journey verschillende touchpoints hebben, is dit met recruitment niet anders. En in een markt met hoge concurrentie (het grote aanbod vacatures) is het van belang dat de communicatiemiddelen de juiste mix bevatten op het goede moment met een doelgerichte boodschap.

Een bedrijfs- of vacaturevideo

Niet voor niets zegt een beeld meer dan duizend woorden. Met een bedrijfs- of vacaturevideo laat je kandidaten alvast een kijkje in de keuken nemen. Videocontent is veelzijdig: je kunt er alle kanten mee op. Laat werknemers binnen je organisatie vertellen hoe het er op de werkvloer aan toe gaat of licht het motto van het bedrijf toe. Van alle soorten content wordt videocontent ook nog eens het snelst gedeeld. Zo creëer je niet alleen zichtbaarheid, maar creëer je ook meer engagement.

Werken-bij website

Een werken bij- website heeft maar één doel en dat is potentiële kandidaten overhalen om te solliciteren. Door een werken-bij website te scheiden van je reguliere website leg je de focus op één zaak. Klanten kunnen terecht op je reguliere website voor de diensten van het bedrijf en potentiële werknemers vinden alle informatie op een plek over het werken bij de organisatie. 

Zaken die terug kunnen komen op een werken-bij website zijn bijvoorbeeld: de vacatures, de bedrijfsgeschiedenis, werknemers aan het woord over het werken bij de organisatie, de visie en missie van het bedrijf en hoe het sollicitatieproces verloopt bij je organisatie.

Social media advertising

Ook social media is niet meer uit ons leven weg te denken. En dat maakt het medium interessant voor het benaderen, aantrekken en overtuigen van kandidaten. Daarnaast heb je te maken met actief en passief werkzoekenden. Waar 2 tot 5 procent actief op zoek is naar een nieuwe baan staat 75 procent van de werkenden ook open voor een nieuwe uitdaging. Deze groep ga je niet vinden op de vacaturebanken, maar wel op social media! Social media advertising is dus een zeer geschikt middel om je vacatures onder de aandacht te brengen. Het is wel van belang om dit op het juiste moment met een goede boodschap te doen. En dat doen we met een speciale marketingflow. Koud passief of actief werkzoekenden benaderen werkt niet. Met een speciaal ingerichte flow kun je de kandidaten in de verschillende fases van de klantreis, of het oriëntatieproces, warm maken voor de vacature bij jouw bedrijf.   

In onze marketingflow kunnen we een speciale test inbouwen, waarbij de kandidaten door middel van leuke vragen erachter komen of ze bij je bedrijf passen.

Voor wie is recruitment marketing interessant?

De krapte op de arbeidsmarkt wordt steeds groter. De werkloosheidscijfers zijn historisch laag en bijna alle sectoren staan te springen om personeel (UWV, 2022). Dat betekent dat opvallen en aantrekken van personeel belangrijker dan ooit is. Werkgevers worden steeds meer uitgedaagd om werkzoekenden te vertellen waarom een kandidaat bij hun bedrijf moet komen werken. Dat betekent ook dat het niet uitmaakt uit welke sector je komt of hoeveel mensen je nodig hebt: recruitment marketing is voor ieder bedrijf interessant. 

Recruitment marketing is in het bijzonder aantrekkelijk voor bedrijven die lastige functies hebben, waar zorgvuldig de juiste match voor gemaakt moet worden of bedrijven die in groten getale personeel zoeken.

Ben je op zoek naar goed personeel? Kies dan voor recruitment marketing!

De traditionele manieren van werven zijn in de huidige arbeidsmarkt niet voldoende meer om je bedrijf te voorzien van het juiste personeel. Door recruitment marketing in te zetten val je op in de krappe arbeidsmarkt. Tegelijkertijd werk je ook aan je werkgeversimago en vergroot je de zichtbaarheid van je organisatie. Recruitment marketing is interessant voor ieder bedrijf dat op zoek is naar het juiste personeel.

Ben jij op zoek naar goed personeel en wil je weten wat recruitment marketing voor jou kan beteken? Laten we daar eens voor gaan zitten. We gaan graag met je in gesprek om te ontdekken welke kansen recruitment marketing jouw bedrijf biedt.

Contact

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden