Pienter logo
Martijn Linnewiel
1 februari 2021
20 min

Verkopen via Bol.com

E-commerce

Je hebt er vast wel eens iets besteld: bol.com. Inmiddels de grootste marketplace van Nederland en ze houden niet op met groeien. Om een beeld te krijgen; in maart was Bol goed voor 10,4 miljoen unieke bezoekers, wat betekent dat maar liefst 65,3% van de Nederlanders in die maand een bezoek aan de website hebben gebracht. In heel 2020 is de omzet zelfs met 30% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder!

Met de hete adem van gigant Amazon in hun nek, laten ze zich niet gek maken. Ze zijn continu bezig met het verbeteren van hun aanbod, mogelijkheden en processen. Maar is het verkopen via bol.com interessant voor elke verkoper? Welke voordelen- en nadelen zitten er aan vast? En hoe werkt het verkopen via bol.com? In dit artikel gaan we dieper in op hoe verkopen via Bol werkt en wanneer het aantrekkelijk is om als verkoper gebruik van dit platform te maken.

Waarom zou je gebruik maken van verkopen via Bol.com?

Verkopen via bol.com kan interessant zijn voor een verkoper. Er zitten een aantal grote voordelen verbonden aan het verkopen via bol. We hebben de belangrijkste redenen voor je opgesomd:

Extra omzetkanaal

De meeste mensen die online aankopen doen in Nederland zijn wel bekend met Bol, of hebben wel eens wat bij Bol gekocht. Voor sommige personen begint de klantreis direct in de zoekmachine van Bol, zonder ook maar de zoekresultaten van een zoekmachine te raadplegen. Ben je zichtbaar op Bol, dan ben je zichtbaar op een plek waar vele (koopgerichte) bezoekers aanwezig zijn.

Daarnaast is de Bol cadeaukaart tegenwoordig een populair cadeau om te geven, zowel zakelijk als privé. Dit betekent dat er een groot deel aan geld bestaat dat alleen besteedbaar is op Bol. Door op Bol aanwezig te zijn kom je dus ook in aanmerking om dit ‘dood geld’ te verdienen en extra omzet te genereren.

Gemak

Een verkoopaccount aanmaken en je producten op Bol aanbieden is ontzettend gemakkelijk. Daar hebben ze bij Bol goed over nagedacht. Door het proces van producten toevoegen zo gemakkelijk mogelijk te maken, staat binnen de kortste keren je hele assortiment online.

Indien je weinig producten hebt kun je er voor kiezen om deze handmatig aan te maken. Heb je een groot assortiment bestaande uit veel artikelen? Dan biedt Bol de mogelijkheid om je productfeed in één klik naar Bol te importeren.

Naast dat het toevoegen van de producten een fluitje van een cent is, biedt Bol ook een overzichtelijk dashboard. Daarnaast is het (bulk) afhandelen van bestellingen, inclusief het aanmaken en uitprinten van pakbonnen en verzendlabels, in slechts een paar klikken voor elkaar.

Geen (directe) kosten

De drempel om je producten op Bol aan te bieden is erg laag door het commissiemodel waarop de verkopers worden belast. Iedereen kan het platform kosteloos betreden en er wordt geen maandelijkse fee berekend. Alle kosten die je aan commissie zult hebben zijn in te calculeren en hebben invloed op je winstmarge.

Bol.com commissies

De commissie die je betaalt is afhankelijk van het soort artikel dat je aanbiedt. Elk artikel is aan een bepaalde productgroep toegekend die zijn eigen commissiepercentage met zich meebrengt.

Bekijk hier de meest recente Bol commissies per productgroep

 

Een voorbeeld van een berekening:

Je verkoopt een laptop voor € 400 (valt onder de productgroep: Computer – Laptop, Desktop en Monitor), dan betaal je een vast bedrag van €2,48 exclusief BTW plus 4,2% exclusief BTW over de verkoopprijs (inclusief BTW).

Te betalen commissie

4,2% van €400 + €2,48 = € 19,28 aan commissie exclusief BTW. Dit is €23,33 inclusief BTW.

Winst

Bol keert na aftrek van de commissie (€23,33) en de verzendkosten (€5,68) 370,99 euro uit. Trek hier de inkoopkosten (€300,-) van de laptop van af en je houdt €70,99 aan winst over. Houd er wel rekening mee dat je hier nog 21% belasting over moet afdragen.

Omgerekend lever je ruim 30% van je winstmarge in door de Bol commissie.

Hoe kun je meeliften op de marketing van Bol.com?

Door je aan te melden als verkoper bij Bol, profiteer je direct van de enorme domeinwaarde die Bol heeft. Hierdoor staat je product al snel hoog in de Google zoekresultaten. Daarnaast investeert Bol zelf in de marketing van goed lopende producten door hiervoor Google Shopping advertenties te maken en daarnaast publishers te betalen voor het aandragen van bezoekers naar Bol.com door middel van een affiliate platform.

 

Bol.com dashboard

We noemden het al even kort: het dashboard. Om het verkopers gemakkelijk te maken heeft Bol een dashboard ingericht waarin je snel je weg kunt vinden. Het dashboard is in drie categorieën ingedeeld waardoor je de belangrijkste dingen in één oogopslag kunt zien: to-do’s, kpi’s en omzet.

To-do’s

Het belangrijkste overzicht is het To-do overzicht. In dit overzicht kun je direct zien wat je als verkoper te doen staat. Zoals klantvragen die nog beantwoord moeten worden, openstaande bestellingen die afgehandeld moeten worden of welke retouren nog afgehandeld moeten worden. Zodoende zie je in één oogopslag wat er nog op je takenlijstje open staat.

KPI-overzicht

In het KPI-overzicht zie je direct hoe je als verkoper presteert. Je treft hier je totaalcijfer aan beoordelingen en de meest recente beoordelingen. Daarnaast kun je zien hoe je het doet op de belangrijkste punten zoals het aantal bestellingen dat je hebt moeten annuleren, hoeveel van de bestellingen je op tijd hebt geleverd aan de klant, hoe vaak je een verzending van een track & trace code hebt voorzien en het aantal retouren dat je hebt gekregen. Naar aanleiding van deze informatie kun je vervolgens je proces optimaliseren zodat je aan de gewenste service-levels van Bol kunt voldoen.

Daarnaast houdt Bol je in dit dashboard op de hoogte van het laatste nieuws rondom het platform. Bijvoorbeeld nieuws over updates die op het platform hebben plaatsgevonden, die wellicht invloed op jouw producten hebben.

Jouw omzet

Last but not least: je omzet. Want je wilt natuurlijk wat verdienen door je producten te verkopen via Bol.com. In het overzicht in je dashboard zie je de omzet per dag, van de afgelopen 28 dagen. Hierdoor kun je dus in één oogopslag zien hoeveel je verkoopt.

De servicenormen van Bol

Het aanmelden als verkoper via Bol is erg gemakkelijk, zoals we net beschreven hebben. Echter is het belangrijk om te weten dat Bol wel degelijk eisen stelt aan de verkopers. Dit worden ook wel servicenormen genoemd.

Bol heeft niet voor niets een goede naam. Ze stellen service voorop; de klant moet tevreden zijn. Door de servicenormen in te stellen, houden ze de kwaliteit en de naam van het platform hoog. Het is voor veel klanten niet duidelijk dat een product door een externe verkoper wordt geleverd en ziet een wanprestatie dan als een slechte prestatie van Bol.

Om te meten of verkopers voldoen aan de servicenormen worden de volgende KPI’s gebruikt:

 

Harde KPI’s

 

Annuleringen

Onder annuleringen vallen alle geannuleerde bestellingen die door de verkoper zelf zijn geannuleerd. Dit kan voorkomen door bijvoorbeeld een voorraadfout of een andere onvoorziene omstandigheden. Volgens de normen van Bol dient het aantal annuleringen onder de 2% te blijven.

Levertijd

Consumenten willen het liefst nog dezelfde dag het product in huis. Voor Bol is het belangrijk dat je de levertijd die je belooft ook daadwerkelijk kan nakomen. Het is daarom belangrijk om een voor jou realistische levertijd in te stellen. Stel je deze te krap in, dan is de kans groter dat je producten niet volgens de afgegeven levertijd kunt leveren. Als levertijd wordt de tijd vanaf het bestellen van het product tot het afleveren bij de klant gerekend. De levertijd moet boven de 92% zijn om aan het servicelevel te voldoen.

Klantvragen & responsetijd

Klantvragen over jouw product dien je als verkoper zelf te behandelen. Alle klantvragen per mail dienen binnen één werkdag behandeld te worden. Dit betekent dat je een vraag woensdag aan het einde van de dag beantwoord moet hebben als deze dinsdag is binnengekomen. Daarnaast dien je 90% van de telefonische oproepen van klanten in één poging op te nemen.

 

Zachte KPI’s

 

Beoordelingen

Nadat een klant een bestelling bij Bol heeft gedaan, krijgt hij na een verloop van tijd een mail om een beoordeling te geven. Deze beoordeling wordt meegenomen in het profiel van de verkoper en dient een 8 of hoger te zijn. Door een lage beoordeling daalt de conversie op je gehele productaanbod en zul je minder snel het koopblok hebben. Let wel: het percentage klanten dat daadwerkelijk een beoordeling achterlaat op het platform is vrij laag.

Retouren

Het aantal retouren moet zo laag mogelijk zijn. Jij als verkoper verdient er geen omzet mee, sterker nog: je kan zelf geld verliezen bij een retour. Dit komt doordat de artikelen inclusief verzendkosten worden verkocht. Bij een retour verlies je deze verzendkosten, omdat je de koper de complete aankoopprijs moet restitueren. Daarnaast biedt Bol een kostenloze retour voor de klant aan, waaraan de verkoper €2,58 moet bijdragen. Houd er ook rekening mee dat het gemiddeld aantal retouren op Bol hoger ligt dan op veel webshops door het hoge servicelevel dat klanten van Bol verwachten!

Track & trace

Omdat klanten graag willen weten wanneer, en of hun pakket überhaupt onderweg is, is de KPI ‘track & trace’ in het leven geroepen. Je dient 100% van je bestellingen van een track & trace code te voorzien, anders is deze onvoldoende. Op dit moment is het nog steeds mogelijk om bestellingen zonder track & trace code te sturen en zitten hier geen consequenties aan. Wellicht dat Bol.com in de toekomst hier nog zwaarder aan gaat wegen.

Wat zijn de gevolgen als je niet aan de servicenormen voldoet?

Wat gebeurt er als je niet aan de servicenormen voldoet? Dat ligt er helemaal aan waar je niet aan voldoet. Bol kijkt met name naar de harde KPI’s levertijd, annuleringen en responstijd. Als je niet aan deze KPI’s kunt voldoen, kan je zelfs als verkoper van het platform verbannen worden. Daar gaat nog wel een proces aan vooraf.

Als je op één van de KPI’s lager presteert dan gewenst, zul je van Bol een mail krijgen waarin ze aangeven dat ze de komende 24 weken zullen bijhouden of je aan de servicenormen voldoet. Binnen deze 24 weken dien je zoveel mogelijk weken aan de servicenormen te voldoen. Er wordt puur gekeken hoeveel van de 24 weken je aan de servicenormen hebt voldaan.

Hierbij zijn de volgende gevolgen mogelijk door een x aantal weken niet aan de eisen te voldoen:

Tijd Consequentie
 1-4 weken  Geen gevolgen
 5 weken  Je winkel wordt gesloten en je dient een verbeterplan op te   leveren voordat je winkel weer open mag.
 6 weken  Laatste kans om je prestaties te verbeteren.
 7 weken Wanneer je 7 van de 24 weken niet aan de eisen kunt voldoen zijn je kansen op en wordt je verkoopaccount op Bol per direct opgeschort. Je kunt je daarna ook niet meer op het platform aanmelden.

Verkopen op bol.com: hier moet je op letten

Je weet inmiddels hoe gemakkelijk het is om je aan te melden als verkoper via Bol.com, hoe het dashboard functioneert en aan welke servicenormen je als verkoper moet voldoen. Tijd om dieper in te gaan op het daadwerkelijk verkopen van producten op Bol. Er zijn een aantal elementen binnen de productvermelding waarmee je je kunt onderscheiden op dit enorme platform.

Wat zijn de fundamenten van een goede productvermelding op Bol.com?

Een goede productvermelding op Bol.com bestaat uit een aantal punten waardoor je beter vindbaar wordt, je conversie kunt verhogen of beter kunt concurreren met andere verkopers. De belangrijkste punten hierin zijn de prijs, de levertijd en je productinformatie.

Bol werkt met een combinatie van deze factoren om te bepalen of jouw product in de spotlight, door Bol ook wel het Koopblok genoemd, zal staan. Wanneer jouw product in de spotlight staat betekent dit dat jouw product als het ware in de etalage staat. Als de koper het product in zijn winkelmand gooit, is het ook daadwerkelijk jouw artikel en niet hetzelfde artikel van de concurrent. Jij krijgt dus de order van de klant binnen.

In de bovenstaande afbeelding kun je zien dat het product dat wordt aangeboden door Het Spelhuis in de spotlight staat, terwijl er bij andere verkopers ook goedkopere exemplaren worden aangeboden. Dit komt doordat de combinatie van beoordelingen, levertijd en prijs de doorslag heeft gegeven. De levertijd die ze beloven is ‘Voor 13:00 uur besteld, morgen in huis’, de beoordeling van de verkoper is een 9.2 en de verkoopprijs €39,99. De verkoper met een prijs van €36,99 heeft ook een beoordeling van een 9.3, maar door de langere levertijd van 4-5 werkdagen zijn ze niet in het koopblok terecht gekomen.

Prijs

Omdat Bol een verkoopplatform is, is de concurrentie in de meeste producten groot. Dit zorgt ervoor dat consumenten makkelijk kunnen vergelijken op verschillende factoren. Zo ook op prijs. Daarom is een juiste prijsstelling erg belangrijk. Waar producten soms uniform zijn aan elkaar is de prijs één van de factoren waarmee je er tussenuit kunt springen.

Let bij het invoeren van de prijs er goed op dat je een juiste berekening maakt. Je kunt je al snel verkijken, doordat de commissies exclusief BTW worden vermeld en gelden over je verkoopprijs inclusief BTW. Omdat de producten voor de klant gratis verzonden worden dien je je verzendkosten ook in de verkoopprijs te verwerken.

Om je te helpen, heeft Bol een prijscalculator ontworpen. Hierin is het belangrijk om je inkoopkosten, verzendkosten en commissiekosten goed in beeld te brengen, zodat je zeker weet dat je je producten met een gezonde marge aanbiedt.

Levertijd

De levertijd is tegenwoordig in deze snelle wereld erg belangrijk geworden. Veel consumenten hechten er veel waarde aan om hun product de volgende dag al in huis te hebben. De levertijd is voor Bol een belangrijke factor om jouw productvermelding voorrang te geven.

De levertijd kun je afhankelijk van jouw logistieke proces zelf bepalen en instellen. Dit kan variëren van ‘binnen 24 uur’ tot 8 werkdagen. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat je de levertijd die je belooft ook behaalt, anders word je afgerekend op het aantal artikelen dat je niet op tijd levert. In sommige gevallen is het dan ook handiger om een langere levertijd te beloven zodat het aantal op tijd geleverde artikelen hoog blijft. Zoals we net hebben genoemd, is dit een harde KPI van Bol binnen de servicenormen.

Productinformatie

Om ervoor te zorgen dat je product goed vindbaar is en een hoge conversie behaalt, is het belangrijk om je productinformatie zo compleet mogelijk te presenteren.

Bestaande producten

Elk artikel op Bol is gekoppeld aan een EAN code, een Europees Artikel Nummer. Elk product heeft een unieke EAN, om artikelen gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. Doordat het product is gekoppeld aan een EAN code, is alle informatie voor een product gelijk. Wie het ook verkoopt. Verkoop je een product met een bestaande EAN code, dan maak je automatisch gebruik van de bestaande productinformatie. Is de informatie niet nog compleet, dan kun je deze aanvullen.

Nieuwe producten

Is het een nieuw product? Dan voer je zelf de productinformatie in. De titel van het product is het belangrijkste element om goed vindbaar te worden. Het is dan ook aan te raden om hiervoor de Bol.com zoektrends te gebruiken om gevonden te worden op veel gezochte termen. Iedereen met een verkoopaccount heeft toegang tot de zoektrends. Daarnaast kun je je conversie verhogen door genoeg duidelijke afbeeldingen van het product in de productvermelding bij te voegen.

Bol beoordeelt na het invullen van de productinformatie hoe compleet deze is door een score te geven tussen de van 1 en 4. Hoe meer van de informatie is ingevuld, hoe beter het product zichtbaar is en zal converteren. Is de informatie niet compleet genoeg? Dan zal het product ook niet zichtbaar zijn.

Optimaliseren met de data van Bol.com

Een platform als Bol genereert enorm veel data. Een gedeelte van deze data geven ze vrij aan hun verkopers. Zo kun je zien op welke termen er het meest gezocht is, welke producten ineens trending zijn en hoe vaak een zoekterm wordt gebruikt. Deze informatie kun je gebruiken om je eigen productpagina’s te optimaliseren.

Bol.com zoektrends

Het werd net al genoemd: de zoektrends van Bol. Een handige tool om uit te zoeken op welke zoektermen consumenten zoeken. Bol zoektrends is vergelijkbaar met de Google Ads zoekwoordplanner, alleen dan uitsluitend gericht op zoektrends bij Bol. Door het gebruik van de tool krijg je verschillende inzichten om je productinformatie te verbeteren of misschien nieuwe producten in het assortiment op te nemen.

Het is mogelijk om twee zoektermen te vergelijken. In het onderstaande voorbeeld is dit gedaan voor de term ‘vaatwasser’ en ‘vaatwasmachine’, met informatie op basis van de laatste 3 maanden. Uit de grafiek kun je concluderen dat er op de term ‘vaatwasser’ een stuk vaker gezocht wordt dan op de term ‘vaatwasmachine’. Het is dus logischer om in de producttitel en beschrijving de term ‘vaatwasser’ te gebruiken in plaats van ‘vaatwasmachine’, zodat er meer bezoekers bij jouw product uit zullen komen.

Gerelateerde zoektermen

Na het invoeren van een zoekterm worden onder de grafiek nieuwe zoektermsuggesties gegeven die gerelateerd zijn aan de zoekterm waar je naar hebt gezocht. Zodoende ontdek je welke zoektermen nog meer interessant kunnen zijn voor jouw product.

Gebruiken we het voorbeeld van ‘vaatwasser’ versus ‘vaatwasmachine’, dan zien we dat er nog meer relevante zoektermen te gebruiken zijn. Dit kun je gebruiken om je producttitel te optimaliseren. Vul je  ‘vaatwasser’, dan ben je enkel vindbaar op die term. In de suggesties zie je andere combinaties die wellicht aan de producttitel toegevoegd kunnen worden. Zo kun je je zwarte Bosch vaatwasser bijvoorbeeld ‘Bosch inbouw vaatwasser – Zwart – [typenummer]’ noemen zodat hij op een stuk meer zoekopdrachten te vinden is.

Trending

In het Trending overzicht vind je de top 10 zoekopdrachten die in de laatste 14 dagen het snelst zijn opgekomen in vergelijking met andere termen. Gebruik deze informatie om jouw productpagina te optimaliseren. Zodoende speel je in op de trend en ben je de concurrentie voor.

Meest gezocht

Naast het Trending overzicht is er ook nog het Meest Gezocht overzicht. In dit overzicht vind je de top 10 zoekopdrachten waar in de afgelopen 14 dagen het meest op is gezocht. Eventueel kun je wat met deze informatie door bijvoorbeeld je productassortiment uit te breiden. De kans is groot dat de concurrentie ook erg groot is.

Adverteren via Bol.com

Ook al voldoe je aan de servicenormen, heb je de beste levertijd, geen openstaande klantvragen en gebruik je alle juiste zoektermen, toch kan het zijn dat je niet bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Wat er boven je staat? Betaalde advertenties. Want ook op Bol.com is het mogelijk om te adverteren.

Hoe werkt adverteren via Bol.com?

Om te adverteren zul je eerst een campagne moeten opzetten. Deze campagne kun je op je eigen manier inrichten, door er bijvoorbeeld gerelateerde producten in te bundelen. De producten kun je vervolgens individueel aanpassen, op basis van de prestaties dat het product behaalt.

Het accountbudget werkt met een prepaid systeem, waardoor je nooit meer uitgeeft dan je wil. Het biedsysteem van Bol werkt met klikprijzen, ook wel CPC’s (click-per-cost) genoemd. De minimale CPC is €0,20. Je kunt er voor kiezen om zelf je CPC te kiezen, of gebruik te maken van automatisch bieden. Met automatisch bieden stelt Bol de aanbevolen CPC’s voor je in. Automatisch bieden kan veel tijd schelen als je veel producten hebt. Daarnaast zal automatisch bieden de door jouw opgegeven marges proberen te behalen.

De advertenties worden getriggerd door middel van zoekwoorden. Deze zoekwoorden hoef je niet zelf op te geven, maar worden uit de productinformatie gehaald. In het dashboard van je campagnebeheer kun je inzien op welke zoekwoorden de advertenties zijn weergegeven. Als je op bepaalde zoekwoorden niet meer zichtbaar wil zijn, bijvoorbeeld omdat ze niet relevant zijn, kun je deze zoektermen gemakkelijk uitsluiten.

ACoS: de advertentiekosten per verkoop

Om inzichtelijk te maken welk percentage van je omzet je uitgeeft aan de advertenties, maakt Bol gebruik van ACoS, de Advertising Cost of Sale. Dit zijn de advertentiekosten gedeeld door de omzet. Dit is een percentage van 0% – 100%, waarbij 0% betekent dat je geen advertising kosten hebt, en 100% betekent dat je 100% van je omzet besteedt aan adverteren.

Levering via Bol.com

Naast het leveren vanuit je eigen locatie biedt Bol ook de mogelijkheid dat jij je producten vanuit het Bol magazijn verkoopt. Zodoende wordt de logistiek ook door Bol geregeld. Handig! Denk er wel om dat je nog steeds verantwoordelijk bent voor het klantcontact, zoals het beantwoorden van vragen die binnenkomen.

Het voordeel van een levering via Bol.com is dat ze het gehele logistieke proces ingericht hebben. Hier hoef jij verder niks aan te doen. Door de schaalvoordelen kan het soms zelfs goedkoper zijn dan het regelen van je eigen logistieke proces. Hieronder vind je de recente kosten van zendingen, afhankelijk van het formaat van het pakket.

Extra aandacht door Select

Naast dat het makkelijk is om gebruik te maken van de logistieke voordelen van Bol, zorgt levering via Bol er ook voor dat jouw producten vertoond worden als Select artikelen. Bij een Select artikel worden bepaalde elementen zoals de prijs, levertijd en het Select logo prominent in beeld weergegeven. Dit kan voor een hogere conversie zorgen.

Door de grote interesse is de aanmelding voor levering via Bol tijdelijk gesloten. Het is nog niet bekend wanneer Bol besluit om nieuwe verkopers toe te laten.

De voor- en nadelen van verkopen via Bol.com op een rijtje

Er is een hoop mogelijk via Bol.com. Ze bieden diverse mogelijkheden aan om jouw producten via hun platform te verkopen. Of dit kanaal een toevoeging voor jouw bedrijf is, is van meerdere factoren afhankelijk. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.

Wat zijn de voordelen van Verkopen via Bol.com?

Extra omzetkanaal

Door te verkopen via Bol.com bereik je een grote groep mensen die je normaal misschien niet zou bereiken, omdat deze hun zoektocht al regelrecht bij Bol beginnen. Daarnaast is er op Bol ook ‘dood geld’ aanwezig van Bol cadeaukaarten die door vrienden/familie of bedrijven zijn gegeven. Dit geld is dan ook alleen op Bol te besteden en te verdienen als je via Bol verkoopt.

Geen kosten voor marketing

Bol.com is een ijzersterk platform, met een hoge domeinwaarde. Aanwezigheid op dit platform zorgt ervoor dat je ook via andere kanalen beter gevonden wordt, zoals in de zoekmachines. Daarnaast hoef je ook geen extra marketingkosten te maken als je dit niet wil. Bij goed lopende producten zal Bol zelfs op eigen kosten Google shopping advertenties maken die naar je producten leiden. Daarbij profiteer je van de marketingcampagnes rondom het merk Bol.com.

Gemakkelijk te beheren

Het toetreden als verkoper op Bol is gratis, het toevoegen van producten is zo gemakkelijk mogelijk gemaakt en ze bieden een overzichtelijk dashboard om je producten en pagina te beheren. Daarnaast krijg je inzichten in (een deel van) de verzamelde data van Bol.com, door rapportages als Trending en Meest gezocht.

Wat zijn de nadelen van Verkopen via Bol.com?

Strenge eisen van Bol

Bol wil graag de goede naam die het heeft hoog houden en stelt daarom hoge eisen aan de verkopers. Deze eisen zorgen ervoor dat het verkopen via Bol.com meer tijd kan vragen dan je van tevoren dacht. Dit kan zorgen voor een hoop stress. De vraag is of dit het waard is tegenover de vaak kleine marges.

Retouren

Kopers van Bol verwachten een goede service en worden vaak geïnformeerd over de makkelijke retourregeling. Hier wordt goed gebruik van gemaakt door consumenten. Houd er daarom rekening mee dat het aantal retouren op Bol een stuk hoger ligt dan in gemiddelde webshops.

Hoge commissie

De commissies van Bol zijn afhankelijk van het product dat je verkoopt en de verkoopprijs hiervan. De vaste kosten beginnen vanaf €0,20 exclusief BTW en de variabele kosten vanaf 5% (tot 20,7%) van de verkoopprijs inclusief BTW. Deze commissie in combinatie met het verrekenen van de verzendkosten in de verkoopprijs zorgen er voor dat producten onder de €15 vaak niet rendabel zijn.

Bol heeft inzichten in alle data

Zo’n groot platform als Bol.com vergaart enorm veel data. Er wordt weleens gesuggereerd dat Bol deze data gebruikt voor hun eigen belang. Zien zij bijvoorbeeld dat een nieuw toegevoegd product goed verkoopt, dan kunnen ze besluiten om dit product ook in te kopen. Vervolgens concurreren ze de andere verkopers weg, doordat zij een hogere positie bekleden binnen het platform.

Is verkopen via Bol.com aantrekkelijk voor mijn bedrijf?

Of verkopen via Bol.com aantrekkelijk is voor jouw bedrijf, is geheel afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt. Verkoop jij producten met lage marges? Dan kan verkopen via Bol waarschijnlijk niet uit, door de hoge commissies en de scherpe prijsconcurrentie. Daarnaast kan verkopen via Bol ook veel tijd kosten voor relatief weinig winst. Als je al druk bezet bent met je bedrijf weegt de moeite niet op tegen de opbrengsten.

Bol is daarnaast wel een laagdrempelig verkoopkanaal met veel koopgerichte bezoekers. Als je producten vanaf €15 verkoopt en nog tijd hebt om je omzet te vergroten, is het zeker de moeite waard om te proberen. Je kunt immers elk moment stoppen als je besluit dat het toch niet de moeite waard is.

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden