Wil jij op een organische manier goed zichtbaar zijn in Google en andere zoekmachines? Dan moet je aan de slag met SEO (Search Engine Optimization). Om boven in de zoekmachines vertoond te worden, is het belangrijk om op de verschillende seo onderdelen goed te scoren. Eén van de belangrijkste onderdelen is de content. Het schrijven van goede SEO-teksten kan je helpen om je content naar een hoger niveau te tillen. Hoe werk het schrijven van zo’n tekst? En waarom is SEO zo belangrijk voor je website? Je leest het in deze blog.
Waarom is SEO belangrijk?
Het optimaliseren van je website voor SEO heeft meerdere voordelen. Eén van de belangrijkste redenen om dit te doen is dat je hiermee beter zichtbaar bent in de zoekmachines. Je kunt hoger in de zoekresultaten verschijnen, zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Dit vergroot de kans dat potentiële klanten jouw website bezoeken. Daarnaast kan SEO ook bijdragen aan meer en relevanter verkeer naar je website. Door te focussen op zoekwoorden die jouw doelgroep vaak gebruikt, kun je relevant verkeer naar jouw website leiden dat waarschijnlijk zal converteren. Verder zorgt een goede SEO-strategie voor een verbeterde gebruikerservaring en heeft op de lange termijn ook positieve effecten. Zo kan een pagina die een jaar geleden geschreven is, nog steeds dagelijks zorgen voor bezoekers op de website.
De belangrijkste onderdelen van SEO
Om hoog in de zoekresultaten te kunnen komen, is het belangrijk om goed te scoren op de 3 essentiële onderdelen van SEO: content, techniek en autoriteit. Content richt zich op de teksten, afbeeldingen en video’s die op je website staan. Techniek is gericht op de technische aspecten van je website, zoals o.a. de snelheid van je website, de indexeerbaarheid van je website en de linkstructuur. Autoriteit is gericht op de sterkte van je domein. Deze wordt bepaald door onder andere het aantal en de kwaliteit van externe links naar je website. Deze 3 onderdelen hangen nauw samen met elkaar. Op het moment dat de techniek van je website niet in orde is, zul je ook minder snel boven in de zoekmachine terechtkomen met je tekst.
SEO-tekst schrijven: waar moet je rekening mee houden?
1. Bepaal waar je een SEO-tekst over gaat schrijven
Je schrijft een SEO-tekst voor je doelgroep, niet voor jezelf. Begin met een brainstorm om het zoekgedrag van de doelgroep in kaart te brengen. Haal vervolgens de zoekwoorden door de zoekwoordplanner van Google of (als je geen Google Ads account hebt) de gratis tool Ubersuggest. Hiermee kun je onder andere de zoekvolumes, trends, concurrentie en gerelateerde zoekwoorden in kaart brengen. Met deze gegevens kun je één of meerdere zoekwoorden selecteren om een SEO-tekst voor te schrijven. Onthoud: relevantie gaat voor zoekvolume.
2. Verplaats je in je doelgroep
Het klinkt logisch en eenvoudig, maar weinig schrijvers slagen er in. Het cruciaal voor het succes van je SEO-tekst om je goed te verplaatsen in je doelgroep. Want alleen dan kan je een super relevante tekst schrijven die aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep. Elke keer wanneer iemand een zoekwoord intypt in de zoekmachine van Google, dan heeft diegene een bepaalde zoekintentie. De intentie kan bijvoorbeeld zijn om informatie te vinden (informatieve intentie), om onderzoek te doen naar producten of diensten (commerciële intentie) of om iets te kopen (transactionele intentie). Je kan de verschillende zoekintenties ook nog koppelen aan de fases van de customer journey/marketing funnel (bewustzijn/‘oriëntatie, overweging, aankoop, gebruik/service, loyaliteit) om je nog beter in je doelgroep te verplaatsen. Vervolgens is het aan jou de taak om een SEO-tekst te schrijven die zo goed mogelijk aansluit bij de zoekintentie/de fase in de customer journey.
3. Stel het doel van de SEO-tekst vast
Maar welke actie wil je eigenlijk dat je doelgroep onderneemt na het lezen van de SEO-tekst? Wat is het doel van je SEO-tekst? Misschien wil je dat ze iets bestellen, een afspraak maken, iets downloaden of een formulier invullen. Houd het doel goed in je achterhoofd tijdens het schrijven van de SEO-tekst. Schrijf als het ware naar je doel toe. Maak duidelijk waarom het voor de lezer interessant is om contact op te nemen, waarom de lezer het e-book wil downloaden of waarom de lezer het product nodig heeft. Stem je argumenten af op de wensen, behoeften en pijnpunten van de doelgroep en vergeet niet om duidelijke call-to-actions toe te voegen. Deze motiveren de lezer (bewust maar soms ook onbewust) om actie te ondernemen.
4. Maak een outline
Je hoofd zit vol ideeën maar je krijgt ze niet op papier. Maak daarom om overzicht te krijgen eerst een outline van je SEO-tekst. Bedenk welke onderwerpen je wil bespreken en in welke volgorde. Noteer de (voorlopige) titel en tussenkoppen en verzamel input onder de verschillende tussenkoppen. Een opsomming of een aantal losse zinnen zijn in eerste instantie voldoende. Je kan het later herschrijven en samenvoegen tot een goed lopende tekst.
5. SEO-tekst schrijven
Schrijven maar! Als je alle hiervoor beschreven stappen goed hebt gevolgd kan het eigenlijk niet meer mis gaan. We geven je nog een aantal tips om jouw SEO-tekst hoger te laten scoren in Google
5 tips om jouw SEO-tekst hoger te laten scoren in Google
- Wees niet bang om te schrijven! Niemand schrijft in 1 keer een perfecte SEO-tekst. Zorg eerst dat je een verhaal op papier krijgt. De zinsopbouw, volgorde etc. kan je later gemakkelijk aanpassen.
- Lezers zijn enorm snel afgeleid, zeker ‘beeldschermlezers’. Dus doe er alles aan om de aandacht vast te houden! Schrijf korte, actieve zinnen en laat vaktaal en ‘dure’ woorden achterwege. Korte zinnen zijn gemakkelijker te lezen, begrijpen en onthouden en passieve zinnen maken je tekst onnodig saai.
- Maak gebruik van ‘social proof’ zoals reviews van klanten. Dit is voor de lezer een bevestiging dat het bedrijf, de product en/of de dienst ‘geweldig’ zijn. Dit kan de lezer het laatste zetje geven om actie te ondernemen.
- Overtuig potentiële klanten door bezwaren zoals ‘het is te duur’ of ‘dit is niet het juiste moment’ weg te nemen. Je komt achter de bezwaren door je goed te verplaatsen in je doelgroep.
- Geef je SEO-teksten een boost met visuele content. Google kijkt naar veel meer dan alleen tekstuele content.