Pienter logo
Merlin Jaspers
4 augustus 2021
3 min

Microsoft Advertising als alternatief voor Google Ads?

Adverteren
SEA

Als het gaat om online adverteren en SEA denkt iedereen als eerste aan Google Ads. Maar er bestaan andere mogelijkheden om op specifieke zoekwoorden te adverteren. Met Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads) kunnen ook advertenties getoond worden in Bing, de zoekmachine van Microsoft. De manier waarop komt op grote lijnen overeen met Google Ads. Het inzetten van Microsoft Advertising voor jouw bedrijf kan interessant zijn. In dit blog leggen we je uit waarom.

Marktaandeel Bing groeit gestaag

Het is erg lastig om marktaandeel te verkrijgen in de wereld van zoekmachines. Toch slaagde Bing erin om in Nederland het marktaandeel van alle zoekopdrachten te laten groeien naar 7% op desktopapparaten in 2021. Op mobiel blijft het aandeel van Bing nog wel flink achter bij Google.

De groei van Bing op desktop heeft te maken met het feit dat Bing op steeds meer apparaten de standaard voorgeïnstalleerde zoekmachine is geworden. Denk aan de Xbox, Windows computers, in de Internet Explorer en Edge browsers, Windows smartphones en zelfs Siri en Spotlight in de devices van Apple.

Iedere keer als via de zoekfunctie van een van deze apparaten iets op internet wordt opgezocht, gaat dat via Bing. Mensen die liever Google als standaard zoekmachine willen moeten dat apart installeren op hun apparaat.

Dit betekent dat veel mensen (onbewust) gebruik maken van Bing als geïntegreerde zoekmachine. Voor adverteerders houdt dat in dat je met Bing Ads ook automatisch op Yahoo! en andere plekken binnen het Bing netwerk adverteert en hiermee het potentieel bereik van je advertenties vergroot.

Laagdrempelig adverteren met rendement

Microsoft probeert het voor adverteerders laagdrempelig te maken om van hun platform gebruik te maken. Hierdoor lijken de interfaces van Microsoft Ads en Google Ads vrij veel op elkaar. Zoveel zelfs dat je bij Microsoft Advertising campagnes direct kan importeren vanuit Google Ads. Dit is ontzettend handig als je al een volledig ingerichte, geoptimaliseerde campagne hebt draaien in Google Ads. Je hoeft dan niet weer vanaf nul te beginnen en hebt al een basis staan voor verdere optimalisaties. Dat scheelt set-up tijd.

Voor ondernemers is Microsoft Advertising aantrekkelijk omdat adverteren via dit platform nog vrij voordelig is. Er is veel minder concurrentie dan bij Google Ads. Lagere concurrentie leidt tot gemiddeld lagere klikkosten, waardoor adverteren op Bing doorgaans voordeliger uitpakt dan op Google. En met minder kosten is het gemakkelijker om een gunstig rendement te behalen met je advertenties.

Aanvulling maar geen vervanging van Google Ads

Maar is Microsoft Advertising nu ook echt een alternatief voor Google Ads? Dat zouden we niet zo noemen. Vanwege het geringe marktaandeel ten opzichte van Google heeft via Bing adverteren voor de meeste bedrijven nog geen prioriteit. Maar nutteloos is het advertentieplatform van Microsoft zeker niet. We kunnen Microsoft Advertising meer zien als een aanvulling op de online marketing inspanningen van je bedrijf. Benchmarks wijzen uit dat, ten opzichte van Google Ads, 10% extra bezoekers haalbaar en 5% realistisch is. Het is daarom helemaal niet gek om ook op Bing te adverteren en dit als extra kanaal in te zetten.

Ook adverteren via Bing?

Naast Google Premier Partner zijn wij ook gespecialiseerd in Microsoft Advertising. Wij kunnen jouw campagne in Bing opzetten, beheren en optimaliseren. Wil je ook via Bing adverteren of advies van ons of dit voor jou interessant is? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

Neem contact met ons op

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden