Er heerst krapte op de arbeidsmarkt. Recruiters, Hr-managers en ondernemers krioelen over elkaar heen om goed personeel te vinden. En dat blijkt een lastig karwei. In een split second zien werkzoekenden honderden vacatures. Ieder bedrijf laat zich van zijn beste kant zien en vecht om de aandacht van sollicitanten. Hoe ga je in de zee van vacatures opvallen, zodat een potentiële werknemer voor jou kiest? Door recruitment marketing! In deze blog gaan we je alles vertellen over deze tak van marketing en wat het voor je bedrijf kan betekenen.
Personeel gezocht? Sluit maar achteraan aan in de rij!
Personeel zoeken in deze tijd is geen kwestie van een vacature op je website plaatsen en afwachten wie zich komt melden. In de tussentijd is er veel veranderd op de arbeidsmarkt. Te beginnen bij het tekort aan personeel en overschot aan vacatures. Ook speelt werkgeluk en aandacht voor het individu een steeds grotere rol. Een bedrijf moet meer uit de kast halen voor een kandidaat overweegt om op gesprek te komen. Kandidaten willen meer van het bedrijf zien voor ze besloten om te solliciteren. Hoe je dat het beste kunt doen, kun je verderop in deze blog lezen.
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing, met andere woorden vacaturemarketing, is het inzetten van online marketing om personeel te werven. Al lang zetten we online marketing in om organisaties (meer) zichtbaar te maken, producten te promoten en doelgroepen te verbinden met merken. Bij vacaturemarketing is dit niets anders. Werkzoekenden vertonen steeds meer hetzelfde gedrag als consumenten. Voor ze ergens solliciteren gaan ze op zoek naar meer informatie. Welke bedrijfscultuur heerst er binnen een organisatie? Wat is hun visie en missie? En past dit bedrijf dan bij mij? Met recruitment marketing kun je denken aan social media advertising, maar ook aan een bedrijfsvideo waar de werkzoekende een kijkje achter de schermen krijgt bij het bedrijf.