Pienter logo
Jette Wever
2 maart 2025
3 min

Omgekeerde psychologie in marketing

psychologie
Strategie

Omgekeerde psychologie is een krachtige tool die je kan inzetten voor je merk. Wil je mensen niet te veel aan het denken zetten en speel je liever op save? Gebruik het dan vooral niet.

Zeg tegen een kind dat ze ergens niet mee mogen spelen en dat speelgoed wordt ineens héél interessant. Dat is omgekeerde psychologie in een notendop. De basis ervan ligt in de Reactance Theory (Brehm, J. W.,1966). Als je vrijheid om zelf te bepalen wat je doet wordt beperkt, wil je zorgen dat je deze vrijheid terug krijgt. Mensen willen autonomie en controle hebben over hun gedrag en gaan er tegenin als iets niet mag.

Hoe zet je omgekeerde psychologie in voor je merk?

Met omgekeerde psychologie kun je mensen aan het denken zetten, opvallen en jezelf afzetten tegen de massa. Er zijn veel manieren waarop je dit zou kunnen inzetten, waarbij verschillende psychologische processen een rol kunnen spelen.

Wek nieuwsgierigheid op

“Dit werkt zo goed, dat ze het zouden moeten verbieden”

Zeggen dat je product verboden zou moeten worden, is niet bepaald positief. Toch gebruiken veel bedrijven dit soort teksten om nieuwsgierigheid op te wekken. Je wil natuurlijk niet dat je product echt verboden wordt. Het is een over-de-top claim, wat de aandacht trekt. Belangrijk bij dit soort uitspraken is wel dat je vervolgens bewijs kunt leveren dat je product echt doet wat je belooft, anders haken mensen snel af en lijkt het op clickbait.

Daag je doelgroep uit

Met omgekeerde psychologie kun je laten zien dat jouw product niet voor iedereen is. Denk aan een VIP-ruimte: als iedereen hier zomaar naar binnen mag, verliest het zijn waarde. Maak duidelijk dat jouw merk er alleen is voor een speciale groep mensen, waar jouw doelgroep maar al te graag bij wil horen.

“Onze aanpak is niet voor bedrijven die niet klaar zijn om te groeien”.

Dit wekt het gevoel op dat je moet bewijzen dat je bij deze groep hoort. Ambitieuze bedrijven denken: ik wil juist wél groeien, kom maar op met die aanpak.

Exclusiviteit en schaarste

Een andere bekende manier om omgekeerde psychologie te gebruiken is exclusiviteit.

“We hebben nog vijf plekken over – alleen voor mensen die serieus aan de slag willen.”

Mensen willen niet achter het net vissen. Door te laten zien dat er beperkte toegang is, creëer je urgentie. Let op: deze schaarste moet echt zijn. Roep je elke week dat je “nog maar vijf plekken” hebt? Dan prikken mensen daar snel doorheen en verlies je geloofwaardigheid.

Past het bij jouw merk?

Omgekeerde psychologie is effectief, maar niet voor elke boodschap. Het werkt goed als je humor en uitdaging wilt uitstralen, maar minder bij merken die vertrouwen en toegankelijkheid centraal stellen. Pas het toe als het bij je strategie past, anders kan het geforceerd overkomen.

Niet klaar voor een knallende strategie?

Neem dan vooral geen contact met ons op.
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.
cactus

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden