Laposta
Het grootste voordeel van Laposta is dat het gratis te gebruiken is tot 12.000 e-mails per maand naar maximaal 2.000 contacten. Blijf jij binnen dit aantal? Score! Maar vergeet niet, je krijgt waar je voor betaalt. Laposta is geen slecht alternatief voor Mailchimp, maar de editor laat wel wat te wensen over. Er zijn verschillende beperkingen op het gebied van vormgeving. Daar kom je niet direct achter als je aan de slag gaat, maar hoe verder je komt hoe meer beperkingen je tegenkomt en hoe meer je je er aan zal gaan irriteren.
Om een aantal voorbeelden te noemen; de kleur van geuploade afbeeldingen wijkt af van het origineel en je kan maar uit een beperkt aantal lettertypen kiezen (al is dit bij Mailcamp ook het geval) en in tekstblok een maximale lettergrootte van 36px gebruiken. Groter is wel mogelijk, maar daar moet je dan een ‘titelregel’ blok voor kiezen. Niet onmogelijk dus, maar je moet het maar net even weten… Net als de regelafstand (met name bij gebruik van een groter lettertype) en de achtergrondkleur van een kolom (bestaande uit meerdere kolommen). Er zijn manieren voor om het gewenste resultaat te behalen, maar je moet er goed naar op zoek. De editor van Laposta is daardoor, in mijn ogen, niet de meest gebruiksvriendelijke.
Een ander nadeel van Laposta is dat je, wanneer je gebruik maakt van de gratis variant, Laposta reclame onder je e-mail hebt staan en enkel per e-mail ondersteuning kan krijgen. Met de andere Mailchimp alternatieven kan je ook telefonisch ondersteuning krijgen.
Voor- en nadelen Laposta
Interface Laposta
Hellodialog
Nogmaals, Laposta is geen slecht alternatief voor Mailchimp, zeker niet als je een klein budget hebt en vrijblijvend kennis wil maken met e-mail marketing. Maar er zijn andere tools die meer vrijheid geven op het gebied ondersteuning en vormgeving. Zoals Hellodialog. Dit is een betaald Mailchimp alternatief die nét wat intuïtiever en daardoor gebruiksvriendelijker is. De tool biedt meer verschillende koppelingen (daarover later meer) en meer opties in de drag & drop editor om je e-mail makkelijker, sneller en beter vorm te geven. Zoals custom fonts, het opslaan van ‘herbruikbare’ onderdelen (door Hellodialog snippets genoemd) en een feedback en Net Promotor Score (NPS) element. Het is goed om te weten dat Hellodialog geen gratis variant heeft. Verderop in dit artikel lees je alles over de pricing van Hellodialog.
Extra opties Hellodialog
Interface Hellodialog
Mailcamp
Mailcamp lijkt in grote lijnen veel op Hellodialog. De tool geeft veel vrijheid op het gebied van ondersteuning en vormgeving en heeft een mooie, intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface en drag & drop editor. Mooie opties van Mailcamp zijn de beschikbaarheid van rechtenvrije foto’s, de uitgebreide mogelijkheden om afbeeldingen te bewerken, de ‘kolommen niet herorganiseren op mobiel’ optie en de optie om elementen te verbergen op desktop of mobiel. Zo kan je je e-mail content nog beter optimaliseren. Want een e-mail die tot goede resultaten leidt op desktop schermen, werkt misschien helemaal niet zo goed op mobiele apparaten. Bijvoorbeeld omdat de tekst te lang is en de gebruiker te ver moet scrollen om de call-to-action (button) te bereiken.
Mailcamp is net als Hellodialog geen gratis Mailcamp alternatief. Al is Mailchimp ook niet gratis als je van de wat geavanceerdere features gebruik wil maken…
Voor- en nadelen Mailcamp
Interface Mailcamp