De wijze waarop je een tekst schrijft, heeft enorm veel invloed op je lezer. Je wilt dat de lezer een bepaalde actie uitvoert. Door de juiste woorden in te zetten, pak je zonder moeite de aandacht van jouw lezers en laat je ze niet meer los. Maar welke woorden zetten aan tot actie en wanneer zet je wat in? Gebruik triggerwoorden en til je teksten naar het volgende niveau!
Kies je woorden zorgvuldig uit
Het schrijven van een pakkende tekst is geen gemakkelijke taak. Je moet toveren met woorden om een interessant en fris verhaal op tafel te brengen dat meer lezers weet te pakken. Een belangrijk hulpmiddel om daar te komen, is door zogenoemde triggerwoorden in je content te gebruiken.
Veel woorden dragen een bepaalde emotionele lading met zich mee. Deze lading kan zowel positief als negatief zijn. Triggerwoorden kunnen ervoor zorgen dat de actie die jij voor ogen hebt uiteindelijk wordt uitgevoerd, zoals het achterlaten van gegevens, inschrijven voor de nieuwsbrief of het doen van een aankoop.
Zo is het mogelijk dat je iemand met een ongelukkige woordkeuze negatief beïnvloedt of zelfs beledigt, zonder dat je het doorhebt. Door in plaats daarvan op het juiste moment positieve prikkels te geven aan lezers, motiveer, inspireer of activeer je mensen juist. Bijvoorbeeld:
- Wil je beter leren schrijven? Lees dan deze tips.
- Wil je jouw schrijven naar een hoger niveau tillen? Deze exclusieve tips helpen je om gemakkelijk de beste teksten op papier te zetten.
Welk van de twee bovenstaande voorbeelden spreekt jou het meeste aan?
Kleine verschillen, grote effecten
Van de twee oproepen springt de tweede regel er zonder twijfel tussenuit. Dat komt door het gebruik van bepaalde woorden die de aandacht van de lezer trekken en een verwachting scheppen; de triggerwoorden. Je laat een bepaalde nieuwsgierigheid ontstaan, waardoor mensen sneller de rest van je tekst onder ogen nemen. Daarbij roep je een heleboel positieve associaties op met woorden als ‘exclusief’, ‘gemakkelijk’ en ‘beste’.
Je geeft je boodschap op die manier een extra toegevoegde waarde mee, waardoor jouw doelgroep sneller geïnteresseerd is. Het is slechts een duit uit het zakje met triggerwoorden die jouw oproep of tekst net even die extra kick geven om je lezers succesvol voor je te winnen.
Aan wat voor woorden moet je denken?
Je kan grofweg drie verschillende triggerwoorden onderscheiden:
Woorden die positieve emoties veroorzaken
Door het lezen van dit soort woorden krijgt de lezer een goed gevoel. Deze woorden creëren voor een vrolijke sfeer en zijn geschikt om aan je merk te koppelen. Het woord ‘ja’ is het meest simpele positieve woord dat je kan bedenken. ‘Ja’ impliceert dat iemand een keuze kan maken om een persoonlijke investering te doen. Daarnaast kun je woorden gebruiken die met de toekomst te maken hebben (zoals doel of streven) of woorden die kwaliteit en succes uitstralen (bijvoorbeeld exclusief, sterkste of beste).
Woorden die negatieve emoties veroorzaken
Deze woorden veroorzaken een negatief gevoel: emoties zoals woede, angst, verdriet. Je kan ze gebruiken om het probleem dat je oplost met je dienst of product te beschrijven. Een negatieve inslag hoeft niet een negatief beeld te betekenen. Je kunt juist de aandacht trekken door van een negatief iets een positieve ervaring maken. Denk aan woorden zoals dwarszitten, ergernis of bezorgd. Let wel: bij de triggerwoorden die negatieve emoties veroorzaken is het belangrijk dat je juist een oplossing biedt.
Transactionele triggerwoorden
Transactionele triggerwoorden werken erg goed om jouw product, dienst of content kracht bij te zetten. Denk aan woorden als gratis (daar zijn wij Nederlanders immers dol op), gloednieuw, direct, snel, bijna op. Door dergelijke woorden te gebruiken speel je in op bijvoorbeeld de onmiddellijke behoeftebevrediging die mensen vaak hebben of geef je een bepaalde urgentie aan je product of dienst.