Er zijn tegenwoordig tal van manieren om je doelgroep te bereiken. Denk aan een leuke nieuwsbrief, een update op Facebook of een leuke story op Instagram. Voor elke boodschap is er wel een geschikt kanaal aan te wijzen. Maar hoe kleed je die boodschap nou op een leuke manier aan? Nou, met je eigen GIFjes natuurlijk!
Een wedergeboorte
Hoewel GIF’s al sinds 1987 meegaan, zijn de kenmerkende korte animaties tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze communicatie. Op veel sociale media kun je jouw berichten uitdiepen met gekke afbeeldingen en stickers of een grappige GIF. Deze kleine bewegende plaatjes kunnen jouw boodschap net iets meer flair geven, waardoor ze meteen in het oog springen.
Ook voor bedrijven kunnen GIF’s interessant zijn. Deze zogeheten ‘branded GIFjes’ kunnen ingezet worden om stories op onder andere Facebook, Instagram, Tikkie en Snapchat extra te pimpen. Het is, los van wat knutselwerk, kosteloos om op te zetten. Zo werk je als merk op een originele manier aan het vergroten je merkbekendheid. Werknemers kunnen op hun eigen sociale media posts plaatsen met de branded GIF’s erin verwerkt. Of laat een klant zich online inchecken door een leuke story te plaatsen op hun eigen Instagram story met jouw GIF’jes erbij. Het gebruik van branded GIF’s laat je als bedrijf uitspringen tussen de rest van de concurrentie. Het is bovendien een speelse manier om de relatie met de klant een boost te geven!
Het ontwerp: the do’s & don’ts
Maar voor je zelf los gaat met het maken van GIF’s, is het goed om te kijken waar een branded GIF aan moet voldoen om effectief te zijn. Daarbij is de opmaak verreweg de belangrijkste stap in het hele proces. Waar de meeste uitingen wat serieuzer zijn, moet het ontwerp van je eigen GIFjes juist lekker speels blijven. Het zijn vaak leuke en simpele knipoogjes die in verbinding staan met een merk. Het gaat hierbij met name om persoonlijkheid, authenticiteit en humor.
Wees daarom bescheiden met hoe duidelijk je je branding verwerkt in je GIFjes. Originaliteit is het sleutelwoord. Kijk welke relevante thema’s, voorwerpen of uitspraken met jouw bedrijf geassocieerd worden en geef er een eigen creatieve draai aan. Via een online tool als EZgif kun je heel makkelijk en snel een GIF ontwerpen. Animeer een toffe quote of ontwerp een koffiekopje met jouw beeldmerk erop, zoals wij ook bij Pienter hebben gedaan!
Vind de relevante tags
Ben je helemaal tevreden met jouw vers geproduceerde GIF’s? Dan is het tijd om ze te uploaden en met de wereld te delen. Via GIPHY.com maak je heel makkelijk een account aan en voeg je jouw nieuwe aanwinsten zo toe. Let erop dat jouw GIFjes aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om goed gevonden te worden in alle bekende apps als Facebook, Snapchat en Instagram. De belangrijkste voorwaarden zijn tags en de verified status van jouw profiel op GIPHY.
Bedenk tenminste vijf tot tien tags per GIF en voeg deze toe aan elke beschrijving. Vergeet hier niet de bedrijfsnaam toe te voegen, zodat je alle GIF’s makkelijk terugvindt. Als je minimaal vijf GIFjes hebt toegevoegd aan jouw GIPHY-account, dan heb je de mogelijkheid om een ‘verified’-status aan te vragen. Met dit vinkje achter je naam vind je jezelf als bedrijf ook binnen de zoekresultaten op de website makkelijk terug. Zo’n verificatie kan een tot twee weken duren, maar is gelukkig niet verplicht om je GIF’s te mogen gebruiken.
Tijd om aan het delen te slaan!
En dat was het al. Nu kun je jouw eigen GIF’s gebruiken in al jouw sociale media! Er zijn geen vaste regels over wat wel of niet goed is wat betreft het gebruik, dus geef de creativiteit de vrije loop en experimenteer er op los. Ze je eigen social stories kracht bij met branded GIF’s, of laat je klanten helemaal losgaan met jouw digitale creaties. Daarnaast is het een goedkope én originele manier om brand awareness te genereren, waardoor je top of mind blijft bij jouw doelgroep.