Pienter logo
Thomas Wolthers
27 januari 2025
5 min

Blijf voorop met deze advertising trends voor 2025!

Adverteren
Trends

Met online marketing zul je altijd moeten blijven innoveren. Of het nou op het gebied van contentmarketing, SEO, online adverteren of iets anders is: de online wereld staat niet stil. We hebben geen glazen bol, maar willen jou zo goed mogelijk voorbereiden op het nieuwe jaar. In deze blog hebben we daarin een aantal trends omtrent advertising verzameld, die jouw bedrijf kunnen helpen in 2025!

AI wordt steeds belangrijker

Veel mensen maken al gebruik van AI (kunstmatige intelligentie) en dit aantal zal in 2025 verder stijgen. Dit komt doordat de AI-tools steeds beter en toegankelijker worden. AI biedt je de mogelijkheid om in een handomdraai de geschikte content voor jouw advertentie te genereren. Meta Creatives en Canva zijn bijvoorbeeld relatief gebruiksvriendelijke tools die gebruik maken van AI en die jou hierbij kunnen helpen.Probeer deze AI-functies zelf uit, maar vertrouw er niet 100% op. Hoewel automatisch gegenereerde teksten en afbeeldingen steeds beter worden, zijn ze meestal nog niet perfect.

Naast contentcreatie is AI ook goed in te zetten om jouw doelgroep beter te vinden en te bedienen. Advertenties waren altijd voornamelijk gericht op demografische kenmerken als geslacht, leeftijd en locatie. Hier gaat AI een stapje verder. Tegenwoordig wordt er namelijk meer gekeken naar de persoonlijke voorkeuren van mensen en maakt bijvoorbeeld Meta steeds vaker een juiste inschatting van wie ze de advertentie laten zien. Zo wordt jouw doelgroep dus beter bereikt, wat jou helpt bij het bereiken van je marketingdoelen.

Automatisering: blijf opletten

Automatisering zorgt voor veel gemak, maar ook voor minder controle. Het is belangrijk om dit in de gaten te blijven houden en om waar nodig in te grijpen. We praten hier bijvoorbeeld over Advantage+ in het advertentiebeheer van Meta en de PMax-campagnes van Google. Slimme algoritmen kunnen automatisch advertenties genereren die aansluiten bij de specifieke wensen en behoeften van gebruikers, waardoor de kans op conversie groter wordt. Daarnaast zal AI steeds meer worden ingezet voor het optimaliseren van biedstrategieën binnen advertentieplatformen. In plaats van handmatig in te stellen hoeveel je wilt betalen voor een klik of vertoning, zal AI het beste biedbedrag bepalen op basis van historische prestaties en voorspellingen. Dit maakt het proces van adverteren een stuk efficiënter dan voorheen.

Maar blijf dus controleren! Het is nu juist belangrijk om goed in de gaten te houden wat er met jouw campagnes gebeurt. Veel ontwikkelingen zijn gericht op meer klikken en conversies, maar houden weinig rekening met bijvoorbeeld jouw huisstijl. Soms worden er automatisch teksten toegevoegd op plekken waar je dit liever niet wil of wat niet past bij het doel van de campagne. Maak dus slim gebruik van de nieuwe mogelijkheden, maar geef niet té veel controle uit handen!

Nog meer video!

Contentmarketing trends 2023

Video-advertenties zijn al erg belangrijk, maar zullen volgend jaar een nog prominentere rol gaan spelen. Platformen als TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts hebben al bewezen dat video vaak de voorkeur heeft van consumenten en een hoge mate van engagement genereert. Korte, snelle video’s van 15 tot 60 seconden hebben bij veel doelgroepen de voorkeur en zijn daarom zeer geschikt voor bijvoorbeeld productpromoties. Naast dat dit voor je standaard content erg goed werkt, is dit ook heel goed te gebruiken bij content voor advertenties.

Adverteren wordt duurder

Door inflatie wordt alles momenteel duurder. Zo ook bij Google en Meta. Als we kijken naar cost per click (CPC) verwachten we een prijsstijging van minimaal 5%. In principe is dit niet erg, mits je er goed mee omgaat. Daarom hebben we een aantal handigheden opgezocht:

Bekijk zorgvuldig wat de marge is die je wilt maken. Leg de focus op je conversies en stel duidelijke doelen. Dan is de prijs van een klik minder belangrijk.
Bepaal van tevoren je KPI’s en werk hier naar toe. Dan kun je ook bepalen wat een click mag kosten, om daarna hierop te optimaliseren.
Wees origineel, zorg dat je eruit springt tussen alle concurrentie. Werk met pakkende headlines en variërende content, monitor de resultaten en schaaf bij waar nodig.

Tracking, cookies en de privacywetgeving

Een terugkerende trend in 2025 is de impact van de nieuwe privacywet op de tracking van online gebruikersgedrag. In de afgelopen jaren is de digitale wereld flink gegroeid. Hierdoor is ook de hoeveelheid persoonsgegevens die online worden gedeeld sterk toegenomen. Om de privacy van de consumenten te beschermen is de privacyregelgeving aangescherpt. Dit is een goede ontwikkeling, maar brengt wel uitdagingen met zich mee voor online adverteerders. Zo mogen er niet zomaar meer tracking cookies geplaatst worden zonder expliciete toestemming van de gebruiker. Daarnaast kan je ook een boete ontvangen op het moment dat je niet voldoet aan de nieuwe wetgeving. Deze boete kan oplopen tot wel 20 miljoen euro. Zorg er dus voor dat je in 2025 voldoet aan de nieuwe privacywetgeving en je tracking op orde hebt. Hier zijn verschillende oplossingen voor zoals een cookie bot voor het instellen van je consent modus en het verzamelen van first party data met behulp van server side tagging.

Hulp nodig met advertising?

Wij kunnen je helpen bij het opzetten en beheren van je online campagnes. Niets is ons te gek! Heb je vragen of interesse in onze diensten? Neem dan contact met ons op.
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.
verrekijker pienter

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden