Beperkte advertentiemogelijkheden
Zoals in de screenshot te zien gaat Meta de advertentie mogelijkheden beperken voor mensen die kiezen voor het betaalde account. Dat betekent dat mensen met een betaald account niet mogen adverteren op Meta. Is jouw Instagram of Facebook account gekoppeld aan een bedrijfsaccount waarmee wordt geadverteerd? Dan kun je waarschijnlijk beter niet voor het nieuwe betaalde account kiezen, dan kunnen je advertenties namelijk stopgezet worden.
Heb je de pop-up nog niet gezien in je Facebook of Instagram account, bijvoorbeeld omdat je al een tijdje niet hebt ingelogd? Ook dan kan Meta de advertenties stopzetten tot je een keuze hebt gemaakt.
Adverteren op basis van persoonsgegevens
De gegevensautoriteit van de EU heeft Facebook en Instagram nu ook verboden persoonlijke gegevens te gebruiken voor gerichte advertenties zonder expliciete toestemming van gebruikers. Hoe dit precies wordt uitgevoerd en wat de gevolgen zijn is nog niet duidelijk. Het aanbieden van dit betaalde account is dus een stap hierin.
Het lijkt erop dat weinig mensen kiezen voor de betaalde optie. Dat betekent dat er voor nu niet veel verandert op het gebied van advertenties. Het is mogelijk dat er in de toekomst verdere beperkingen komen vanuit de EU voor het personaliseren van advertenties. Meta zal dan misschien verdere aanpassingen moeten invoeren. Dat is nu nog niet helemaal duidelijk. Wij houden de ontwikkelingen natuurlijk goed in de gaten.