Pienter logo
Jette Wever
4 april 2023
11 min

AI-content: Concurrentie of een handig hulpmiddel?

Content
Trends

Het is een hot-topic: Artificial Intelligence. Afgekort AI genoemd. Het wordt inmiddels al voor vele toepassingen gebruikt en de mogelijkheden worden steeds breder. Voor contentmarketeers kan AI al veel kansen bieden. Zo kan het helpen bij het schrijven van teksten en afbeeldingen genereren. Deze tools hebben de potentie om het werk van contentmarketeers flink te veranderen. De vraag is of AI ons werk in de toekomst helemaal zal overnemen. In dit artikel leg ik je uit wat AI is en hoe het jou kan helpen bij het maken van content. Op het einde vertel ik je wat mijn voorspelling voor de toekomst is: Gaat AI onze baan overnemen of houdt onze eigen Pientere intelligentie de overmacht?

Wat is AI technologie?

AI is een technologie waarmee computers mensachtige intelligentie kunnen simuleren en complexe taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken alleen door mensen worden uitgevoerd. Het is een verzamelnaam voor een breed scala aan technologieën, waaronder machine learning, deep learning en natuurlijke taalverwerking. AI kan beslissingen maken en taken uitvoeren op basis van data-analyse. Met machine learning en deep learning kunnen de algoritmen zichzelf slimmer en betrouwbaarder maken. Simpel gezegd: als je een AI-algoritme genoeg voorbeelden laat zien van een tekst, dan kan het zelf teksten maken op basis van die data.

Hoe genereer je content door middel van AI?

Voor contentmarketeers kan AI veel mogelijkheden bieden. Er zijn bijvoorbeeld veel AI-tools die teksten voor je kunnen schrijven. Hoe dat precies werkt verschilt per AI-tool, maar meestal geef je een korte omschrijving van waar het over moet gaan en rolt er binnen een paar seconden een tekst uit.  Door AI op de juiste manier in te zetten kun je zelfs zorgen dat de tekst beter aansluit op je doelgroep of dat je teksten SEO-proof zijn. Deze teksten zijn zeker niet foutloos. Er kan foutieve informatie instaan of sprake zijn van plagiaat. Het is dus altijd nodig om de tekst nog te controleren, maar het kan je wel op ideeën brengen en een voorzetje geven voor een goede tekst!

Er zijn ook AI-tools die geen tekst maar afbeeldingen genereren. Als je op zoek bent naar realistische foto’s is dat nog geen goede vervanging, maar voor animatie plaatjes of tekeningen kun je al hele mooie dingen maken. Hieronder zie je bijvoorbeeld dat de foto van een persoon toch niet helemaal klopt, maar dat abstractere afbeeldingen goed te maken zijn met AI. Deze voorbeelden heb ik  gemaakt met de ’text to image’ functie van Canva.

Bekende AI-tools

Er is bijna voor elke toepassing wel een geschikte tool op de markt. Het is aan jou als contentmarketeer om te bepalen welke tool het meest geschikt is voor jouw situatie. We kunnen dit artikel natuurlijk niet afsluiten zonder een aantal handige tools voor je uit te lichten. Klaar om te testen?

ChatGPT: Dit is tot nu toe de bekendste en betrouwbaarste tool voor contentcreatie. ChatGPT is een chatbot die teksten kan genereren. Ideaal als je writer’s block hebt. Je kan wat steekwoorden geven en er rolt vanzelf een tekst uit. Bij ChatGPT ben je afhankelijk van je eigen input, zo kun je heel specifiek benoemen waar je tekst voor gaat gebruiken, wie het gaat lezen of hoe lang het moet zijn. Hier kun je met wat oefenen steeds bruikbaardere teksten uithalen! Zie het wel als een eerste opzet die fouten kan bevatten en vaak niet zo creatief is ingestoken. 

Copy.ai: Copy.ai is een platform waarmee je binnen enkele minuten content kunt creëren. Hier zijn aparte functies voor verschillende typen content, die al zijn ‘voorgeprogrammeerd’. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor SEO-teksten, meta-beschrijvingen of e-mails. Er zijn een aantal opties voor de gewenste tone of voice en je kunt intypen waar het over moet gaan. Er worden dan een aantal tekst opties gegeven. Hier is vergeleken met ChatGPT dus al meer voorwerk gedaan waardoor het makkelijk is te gebruiken.

Jasper AI: Voor veel gebruikers is Jasper AI een serieuze concurrent van Copy.ai. Dit programma is namelijk in staat om jouw schrijfstijl over te nemen en deze toe te passen in de teksten. De tool creëert unieke content, mede dankzij de ingebouwde plagiaatcheck. Zo ben je er zeker van dat er geen sprake is van duplicate content. Super handig! Met maar liefst 50 templates die variëren van SEO-teksten tot blogpost-outlines, valt er meer dan genoeg te experimenteren met deze tool. Wel is het bij Jasper AI ook belangrijk dat je zelf de eindredactie doet. Want echt foutloos schrijven, dat zit er nog niet in.

Canva: Canva is een bekende tool voor grafische bewerking, waar sinds kort een ’text to image’ optie te vinden is. Je kunt wat steekwoorden intypen en een gewenste stijl selecteren en er komen een aantal opties tevoorschijn. Vooral voor degenen die al een Canva account hebben is het zeker een aanrader om het eens te proberen. Zoals je hierboven in het voorbeeld kon zien, is het vooral geschikt voor abstractere afbeeldingen of voorwerpen.

Illustroke: In Illustroke kun je ook illustraties maken door alleen een aantal keywords in te vullen. De tool genereert dan een illustratie op basis van de keywords. Je kunt zelfs de stijl kiezen en de hoeveelheid kleuren die je erin terug wilt zien. Het verschil met de afbeeldingen generator van Canva is dat het bij Illustoke echt om illustraties gaat, terwijl je met Canva allerlei soorten afbeeldingen maakt die wat meer op foto’s kunnen lijken.

Vervangt AI de toekomstige contentmarketeer?

Toen we deze vraag stelde aan ChatGPT kwam daar dit antwoord uit:

Zoals ik eerder al zei zijn de antwoorden van deze AI-tool niet altijd helemaal betrouwbaar, maar met dit antwoord ben ik het eens. De AI-tools zijn natuurlijk intelligent en kunnen zichzelf steeds slimmer maken. De komende jaren zal de techniek dus waarschijnlijk blijven doorontwikkelen en zal de kwaliteit bij uitvoering van taken steeds dichter bij de mensen komen. Toch is menselijke creativiteit onmogelijk helemaal na te bootsen door AI-tools. De ontwikkeling kan ook nog geremd worden door eventuele nieuwe regelgeving, die er nu nog bijna niet is omdat AI-tools relatief nieuw zijn.

Het is dus een handig hulpmiddel, maar ik denk dat het contentmarketeers nooit volledig kan vervangen. Als je hulp nodig hebt bij contentmarketing, is het nog steeds een slimme zet om een bureau in te schakelen. 

Kun jij wat hulp gebruiken van èchte marketeers voor jouw content?

Neem contact met ons op

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden