Sinterklaas is weer terug naar Spanje en in steeds meer woonkamers is een kerstboom te vinden. Kortom: december is in volle gang! Een drukke tijd, zowel privé als zakelijk. Om je door deze drukke maand heen te helpen, heb ik een aantal handige tips op het gebied van online marketing voor je op een rijtje gezet. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!
1. Plan je social media in
Je posts op social media hangen vaak af van actualiteiten. Feestdagen staan natuurlijk vast, dus waarom zou je je berichten niet alvast inplannen? Zo kun je op je gemak nadenken over wat je wil plaatsen en heb je het tijdens de feestdagen zelf in ieder geval niet druk met je social media-kanalen.
Heb je wat inspiratie nodig voor je berichten op social media? Geef je volgers een kijkje achter de schermen! Vier je bijvoorbeeld Kerst op kantoor? Bedenk dan alvast welke foto’s je hiervan wil maken. De posts schrijf je gewoon alvast, dan hoef je later alleen het beeldmateriaal nog maar toe te voegen. Stel in je berichten ook vragen aan je volgers, bijvoorbeeld wat zij gekregen hebben tijdens Kerst, of waar zij hun oudjaarsavond doorbrengen.
2. Speel met mail in op het gevoel van je klant
Tijdens de feestdagen kopen we natuurlijk massaal cadeautjes. Misschien heb je jezelf al betrapt op het scrollen door je mailbox, op zoek naar mooiste aanbiedingen voor cadeaus. Je raadt het al: de feestperiode is bij uitstek geschikt voor mailcampagnes. Juist nu pakken mensen graag nog even een mooie aanbieding mee, dus speel daarop in met goede aanbiedingen en bijbehorende mailings!
3. Actie? Maak het tijdelijk!
Mensen lijden niet graag verlies. Als je een actie opzet om je conversie een boost te geven, maak het dan een tijdelijke actie! Een dergelijke actie kan je bezoekers net dat extra zetje geven om een product van jouw webshop te bestellen. Als het mogelijk is, is een een aftelklokje op je website een slimme aanvulling. Zo wordt het ‘als ik maar niet te laat ben’-gevoel nog meer aangewakkerd. Kijk maar naar het onderstaande voorbeeld van de Black Friday-actie op Bol.com, waarop heel duidelijk wordt aangegeven dat vandaag de laatste dag van de actie is.
4. SEO voor volgend jaar
Zoekmachineoptimalisatie werkt op lange termijn. Nu nog SEO-teksten voor de feestdagen gaan schrijven klinkt daarom misschien als een onverstandige keuze. Maar niets is minder waar! Denk maar eens goed na: als je nu jouw website verrijkt met mooie SEO-teksten voor Sinterklaas en Kerst, dan heb je daar volgend jaar profijt van! Wil je dus volgend jaar goed ranken tijdens de feestdagen? Dan is dit hét moment om hier met SEO voor te gaan zorgen!
5. Vergeet de identiteit van jouw bedrijf niet
Met alle festiviteiten in je achterhoofd kan het best eens gebeuren dat je in je online marketing de focus te veel legt op de feestdagen, in plaats van op je bedrijf. Vergeet niet dat het ook in een sinterklaasfoto, een kerstmailing of een oudejaarsactie gewoon gaat om jouw bedrijf. Geef je uitingen dus wel een feestelijk tintje, maar houd ze zeker in je eigen huisstijl. Je wil natuurlijk wel dat je klanten jouw uitingen herkennen!
6. Aangepaste openingstijden? Update je Google bedrijfsvermelding!
Hanteer je andere openingstijden of sluit je je bedrijf tijdens de feestdagen? Houd je klanten hiervan op de hoogte via je website en social media, maar update ook je Google bedrijfsvermelding! Openingstijden worden namelijk vaak gezocht op Google. Het aanpassen van deze gegevens is heel gemakkelijk. Lees onze blog over aangepaste openingstijden voor een handig stappenplan.