Pienter logo
Alexander IJbema
19 april 2016
3 min

Overtuig je klant: tegen een vriend zeg je toch geen nee?

Conversie

Overtuig je klanten online van jouw verhaal, product of bedrijf. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er manieren waarop je jouw klant kunt overtuigen. Sterker nog, er zijn er zes, volgens psycholoog Robert Cialdini. Hij schreef het boek Invloed: De zes geheimen van het overtuigen. In deze blogreeks leggen we je aan de hand van dit boek uit hoe jij jouw klanten het beste overtuigt. We bespreken in dit blog principe nummer vier: sympathie.

Je kent het wel: de deurbel gaat. Je teamgenoot van voetbal staat met een collectebus op de stoep. Of je iets wilt doneren aan de Hartstichting. Liever niet, maar je drukt toch een munt van 2 euro door de gleuf. Het is tenslotte je teamgenoot die voor je deur staat. En daar zeg je geen nee tegen. Toch?

Sympathie

Op één lijn zitten

Volgens het principe sympathie hebben we de neiging om mee te gaan met mensen die we aardig vinden. Hierdoor voelt het alsof hij of zij echt de juiste keuze kan maken. Complimenten kunnen daar ook een versterkend effect in hebben. Hierdoor is de kans nog groter dat we meegaan in bepaalde keuzes. Sympathie kan ook worden opgewekt door associatie. Beroemdheden, mooie vrouwen, topsporters. Deze worden allemaal ingezet in reclames zodat wij daar een goed gevoel bij krijgen.

Een voorbeeld hiervan is terug te vinden in kledingwinkels. Verkopers proberen vaak op goede voet te komen met klanten. Hierdoor ontstaat sympathie. Dat doen ze door veel complimentjes te geven. “Die broek staat je geweldig!” of “Je figuur komt hier prachtig in uit”, zijn veelgehoorde uitspraken van kledingverkopers. Door die complimentjes kweken ze sympathie. Ze vinden namelijk dat je er goed uitziet! Hierdoor neig je veel sneller naar aankoop, ondanks je twijfel.

Maak het persoonlijk

Hoe kun je sympathie goed toepassen op je website? Dat hoeft niet zo lastig te zijn en er zijn meerdere manieren voor. Het belangrijkste bij alle manieren is dat je je klant in het achterhoofd houdt en daarop je website inricht.

De eerste manier is door complimentjes te geven. ‘Goede keuze!’ als tekst in beeld na aankoop. Vraag daarnaast naar de mening als de bestelling is geplaatst en laat via nieuwsbrieven zien hoe belangrijk hij voor je is. Dit kan resulteren in een klant die vaker terugkomt.

De tweede manier is je bedrijf een gezicht geven. Denk bijvoorbeeld aan de supermarktmanager van de Albert Heijn. Als die persoon positieve associaties oproept bij de bezoeker, dan heeft de bezoeker ook positieve associaties bij jouw bedrijf.

Een derde manier is jouw bedrijf associëren met andere positieve zaken. Denk hierbij aan het sponsoren van een goed doel of bepaald sportteam. Ook met behulp van social media kun je potentiële klanten een positieve ervaring geven. Bedenk bijvoorbeeld leuke acties, waarbij er iets valt te winnen.

Benieuwd hoe jij deze principes zelf kunt toepassen?

Neem contact met ons op

Alle blogs op een rij:

1. Wederkerigheid: voor wat hoort wat

2. Commitment & consistency: wie a zegt, moet ook b zeggen

3. Sociale bewijskracht: als één schaap over de dam is…

4. Sympathie: tegen een vriend zeg je toch geen nee?

5. Autoriteit: de invloed van autoriteit

6. Schaarste: hoe minder, hoe beter

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden