Overtuig je klanten online van jouw verhaal, product of bedrijf. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er manieren waarop je jouw klant kunt overtuigen. Sterker nog, er zijn er zes, volgens psycholoog Robert Cialdini. Hij schreef het boek Invloed: De zes geheimen van het overtuigen. In deze blogreeks leggen we je aan de hand van dit boek uit hoe jij jouw klanten het beste overtuigt. We bespreken in dit blog principe nummer vier: sympathie.
Je kent het wel: de deurbel gaat. Je teamgenoot van voetbal staat met een collectebus op de stoep. Of je iets wilt doneren aan de Hartstichting. Liever niet, maar je drukt toch een munt van 2 euro door de gleuf. Het is tenslotte je teamgenoot die voor je deur staat. En daar zeg je geen nee tegen. Toch?
Op één lijn zitten
Volgens het principe sympathie hebben we de neiging om mee te gaan met mensen die we aardig vinden. Hierdoor voelt het alsof hij of zij echt de juiste keuze kan maken. Complimenten kunnen daar ook een versterkend effect in hebben. Hierdoor is de kans nog groter dat we meegaan in bepaalde keuzes. Sympathie kan ook worden opgewekt door associatie. Beroemdheden, mooie vrouwen, topsporters. Deze worden allemaal ingezet in reclames zodat wij daar een goed gevoel bij krijgen.
Een voorbeeld hiervan is terug te vinden in kledingwinkels. Verkopers proberen vaak op goede voet te komen met klanten. Hierdoor ontstaat sympathie. Dat doen ze door veel complimentjes te geven. “Die broek staat je geweldig!” of “Je figuur komt hier prachtig in uit”, zijn veelgehoorde uitspraken van kledingverkopers. Door die complimentjes kweken ze sympathie. Ze vinden namelijk dat je er goed uitziet! Hierdoor neig je veel sneller naar aankoop, ondanks je twijfel.
Maak het persoonlijk
Hoe kun je sympathie goed toepassen op je website? Dat hoeft niet zo lastig te zijn en er zijn meerdere manieren voor. Het belangrijkste bij alle manieren is dat je je klant in het achterhoofd houdt en daarop je website inricht.
De eerste manier is door complimentjes te geven. ‘Goede keuze!’ als tekst in beeld na aankoop. Vraag daarnaast naar de mening als de bestelling is geplaatst en laat via nieuwsbrieven zien hoe belangrijk hij voor je is. Dit kan resulteren in een klant die vaker terugkomt.
De tweede manier is je bedrijf een gezicht geven. Denk bijvoorbeeld aan de supermarktmanager van de Albert Heijn. Als die persoon positieve associaties oproept bij de bezoeker, dan heeft de bezoeker ook positieve associaties bij jouw bedrijf.
Een derde manier is jouw bedrijf associëren met andere positieve zaken. Denk hierbij aan het sponsoren van een goed doel of bepaald sportteam. Ook met behulp van social media kun je potentiële klanten een positieve ervaring geven. Bedenk bijvoorbeeld leuke acties, waarbij er iets valt te winnen.