Pienter logo
Daan Pool
26 januari 2018
3 min

Ontdek wat jouw klanten motiveert

Conversie
Strategie

Altijd al benieuwd geweest naar wat er in het hoofd van jouw klanten omgaat? That makes two of us! Ik heb het voor je onderzocht. In deze blog leg ik je uit wat jouw klanten motiveert en, ook niet geheel onbelangrijk, hoe jij hier je voordeel mee kunt doen. Lees dus snel verder!

De behoeftepiramide

Ik ben mijn onderzoekje gestart door de oude, welbekende behoeftepiramide van Maslow een digitale ‘make-over’ te geven. Ben jij deze oude bekende vergeten? Ik heb hem (digitaal) voor je geschetst:

Om even je geheugen op te frissen: de piramide van Maslow geeft de behoefte van ieder individu schematisch weer. Dit begint met de ‘primaire behoeften’ zoals eten, drinken en een dak boven je hoofd, en eindigt met zelfontwikkeling. Het idee is dat je pas naar een volgend behoefteniveau kunt gaan, wanneer je behoeften uit het voorgaande niveau zijn vervuld.

In (online) marketing wordt veelvuldig gebruik gemaakt van deze theorie. Menselijk gedrag en het maken van beslissingen zijn namelijk gerelateerd aan dit model. Met het model kun je inzicht krijgen in wat de behoeften van jouw clientèle zijn én hoe je als onderneming op deze behoeften in kunt spelen!

Leer wat jouw klant motiveert

Klaar om bovenstaande theorie op jouw clientèle los laten? Zo ontdek jij wat jouw klanten motiveert:

1. Maak een ‘Buyer Persona’

Nog zo’n gouwe ouwe marketingtheorie: persona’s maken. Voor wie deze theorie nog niet kent: met een persona bedenk je een fictieve vertegenwoordiger van jouw doelgroep. Kruip in de huid van jouw beoogde klant en verken de wereld om je heen. Bedenk welke behoeften en voorkeuren jouw ideale klant heeft. Maak hier een duidelijk overzicht van voor jezelf, zodat je straks kunt bepalen wat de behoeften van jouw klanten zijn.

2. Bepaal op welk niveau jouw persona zit

Het niveau waarop jouw persona (potentiële klant) verkeert, bepaalt op welke manier jij jouw marketingstrategie inricht. Als je een automerk bent dat zich richt op gezinsauto’s, dan zul je voor je klanten waarschijnlijk de behoefte ‘zekerheid’ willen vervullen. De bekende ‘Share A Coke’-campagne van Coca Cola richt zich daarentegen op het niveau ‘acceptatie’ (de behoefte om bij een groep te horen). En een high-end kledingmerk zal zich juist richten op het vervullen van de behoefte ‘erkenning’. Kortom: het behoefteniveau van je klant is bepalend voor jouw marketingstrategie. Bepaal daarom welke behoefte van de klant jij wilt vervullen en ontdek jij hoe je jouw (toekomstige) klanten het beste kunt benaderen.

3. Pas jouw marketingstrategie aan

Je hebt nu bepaald op welk behoefteniveau je je (online) marketing gaat richten. Nu is het tijd om je marketingstrategie aan te passen, zodat deze aansluit op het behoefteniveau. Denk aan een contentplanning, maar kies ook de kanalen die je gaat inzetten in jouw strategie. Houd altijd je persona’s goed in je achterhoofd. Je richt je (online) marketing ten slotte aan hen! Een naadloos aansluitende marketingstrategie heeft niet alleen voordeel voor je onderneming, maar ook voor jouw klant. Want als klant ontvang je precies die boodschap die jij verwacht en die je nodig hebt. Een win-winsituatie!

Maak een afspraak en kom langs!

Zo zie je maar: we zijn allemaal verschillend, maar hebben toch dezelfde basismotivaties. En op deze motivaties kunnen marketeers slim inspelen. Ben jij er klaar voor om jouw klant beter te leren kennen? Wij kunnen je helpen met het samenstellen van persona’s en het formuleren en uitvoeren van jouw marketingstrategie. Maak een afspraak en kom langs op ons gezellige kantoor in Assen! Tot dan!

Neem contact met ons op

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden