Altijd al benieuwd geweest naar wat er in het hoofd van jouw klanten omgaat? That makes two of us! Ik heb het voor je onderzocht. In deze blog leg ik je uit wat jouw klanten motiveert en, ook niet geheel onbelangrijk, hoe jij hier je voordeel mee kunt doen. Lees dus snel verder!
De behoeftepiramide
Ik ben mijn onderzoekje gestart door de oude, welbekende behoeftepiramide van Maslow een digitale ‘make-over’ te geven. Ben jij deze oude bekende vergeten? Ik heb hem (digitaal) voor je geschetst:
Om even je geheugen op te frissen: de piramide van Maslow geeft de behoefte van ieder individu schematisch weer. Dit begint met de ‘primaire behoeften’ zoals eten, drinken en een dak boven je hoofd, en eindigt met zelfontwikkeling. Het idee is dat je pas naar een volgend behoefteniveau kunt gaan, wanneer je behoeften uit het voorgaande niveau zijn vervuld.
In (online) marketing wordt veelvuldig gebruik gemaakt van deze theorie. Menselijk gedrag en het maken van beslissingen zijn namelijk gerelateerd aan dit model. Met het model kun je inzicht krijgen in wat de behoeften van jouw clientèle zijn én hoe je als onderneming op deze behoeften in kunt spelen!
Leer wat jouw klant motiveert
Klaar om bovenstaande theorie op jouw clientèle los laten? Zo ontdek jij wat jouw klanten motiveert:
1. Maak een ‘Buyer Persona’
Nog zo’n gouwe ouwe marketingtheorie: persona’s maken. Voor wie deze theorie nog niet kent: met een persona bedenk je een fictieve vertegenwoordiger van jouw doelgroep. Kruip in de huid van jouw beoogde klant en verken de wereld om je heen. Bedenk welke behoeften en voorkeuren jouw ideale klant heeft. Maak hier een duidelijk overzicht van voor jezelf, zodat je straks kunt bepalen wat de behoeften van jouw klanten zijn.
2. Bepaal op welk niveau jouw persona zit
Het niveau waarop jouw persona (potentiële klant) verkeert, bepaalt op welke manier jij jouw marketingstrategie inricht. Als je een automerk bent dat zich richt op gezinsauto’s, dan zul je voor je klanten waarschijnlijk de behoefte ‘zekerheid’ willen vervullen. De bekende ‘Share A Coke’-campagne van Coca Cola richt zich daarentegen op het niveau ‘acceptatie’ (de behoefte om bij een groep te horen). En een high-end kledingmerk zal zich juist richten op het vervullen van de behoefte ‘erkenning’. Kortom: het behoefteniveau van je klant is bepalend voor jouw marketingstrategie. Bepaal daarom welke behoefte van de klant jij wilt vervullen en ontdek jij hoe je jouw (toekomstige) klanten het beste kunt benaderen.
3. Pas jouw marketingstrategie aan
Je hebt nu bepaald op welk behoefteniveau je je (online) marketing gaat richten. Nu is het tijd om je marketingstrategie aan te passen, zodat deze aansluit op het behoefteniveau. Denk aan een contentplanning, maar kies ook de kanalen die je gaat inzetten in jouw strategie. Houd altijd je persona’s goed in je achterhoofd. Je richt je (online) marketing ten slotte aan hen! Een naadloos aansluitende marketingstrategie heeft niet alleen voordeel voor je onderneming, maar ook voor jouw klant. Want als klant ontvang je precies die boodschap die jij verwacht en die je nodig hebt. Een win-winsituatie!