In één van mijn vorige blogs heb ik het gehad over het optimaliseren van de nieuwsbrief. Een tip hierbij was dat het handig is om verschillende nieuwsbrieven te maken voor verschillende doelgroepen, zodat je gericht je producten en diensten kan aanbieden. In dit artikel zullen we hier wat dieper op in gaan. Wat houdt het segmenteren van je database en het personaliseren van je e-mails nou precies in?
De resultaten van segmenteren en personaliseren
Op internet lees je vaak dat het segmenteren en personaliseren van je e-mails helpt. Hieronder heb ik enkele percentages op een rijtje gezet. Het is vooral interessant om te zien hoe de consument reageert op het personaliseren van je e-mailing.
In 2013 heeft Responsys een onderzoek gedaan over het personaliseren van e-mails. Hierin lieten ze zien dat 67% van de consumenten het belangrijk vindt dat e-mail gepersonaliseerd is. Dit wordt gevolgd door social media (44%) en mobile (40%). Personalisering staat hier dus nog hoog boven. Ook hebben ze in dit onderzoek laten zien dat 61% van de consumenten een positiever gevoel heeft over een merk als de marketingboodschappen gepersonaliseerd zijn.
Het onderzoek van E-mail Benchmark 2014 laat zien dat segmentatie en/of personalisatie leidt tot een betere respons bij 68% van de ondervraagden.
Deze cijfers laten zien dat het dus zeker de moeite waard is om je als bedrijf hier eens op te gaan richten. Het helpt niet alleen jouw bedrijf, maar ook de consumenten stellen het erg op de prijs.
Welke mogelijkheden zijn er om te segmenteren?
Wat zijn nou de stappen die je moet zetten om er voor te zorgen dat er bij jouw e-mailmarketing ook zulke mooie cijfers tevoorschijn komen? Allereerst zul je jouw klanten moeten segmenteren. Segmenteren betekent dat je de adressen in je klantendatabase moet opsplitsen in verschillende groepen. Hieronder zie je enkele voorbeelden hoe je kunt segmenteren:
- Geografische segmentatie: voor iedereen die op dezelfde plek woont
- Demografische segmentatie: voor iedereen rond dezelfde leeftijd of een leeftijdscategorie
- Sociaal-economische segmentatie: voor iedereen met bijvoorbeeld dezelfde opleiding
- Gedragssegmentatie: voor iedereen die dezelfde producten hebben gekocht of op dezelfde link hebben geklikt.
Met behulp van deze segmentaties is het makkelijker om het juiste product of dienst aan te bieden aan je klanten. En dan komen we eigenlijk aan bij het personaliseren van je e-mail.
Voorbeelden van personaliseren
Doordat je nu je klanten hebt gesegmenteerd op bepaalde kenmerken weet je precies welke producten en diensten je aan deze groepen kunt aanbieden. Zo kun je bijvoorbeeld een vervolgmail sturen aan mensen die een specifiek product van je hebben gekocht, zoals een iPhone. Je kunt ze dan in je vervolgmail een iPhone hoesje of een iPhone oplader aanbieden. Wanneer je je klanten niet had gesegmenteerd, had je deze e-mail ook gestuurd naar klanten die gebruik maken van een Samsung en waar de e-mail dus overbodig voor zou zijn. Door te weten waar je lezers in geïnteresseerd zijn, kun je als bedrijf ook laten zien dat je geïnteresseerd bent in je klanten.
Het personaliseren van je e-mailing kan ook bestaan uit het gebruiken van de naam van de klant in het begin van de e-mail. Ook stellen klanten het vaak op de prijs dat ze gefeliciteerd worden op hun verjaardag. Een bedrijf die dit best goed voor elkaar heeft, is bol.com. Zij sturen jou een e-mail om je te feliciteren en geven een korting voor elk artikel dat je maar wilt (op een paar uitzonderingen na). Deze is dan voor een paar weken geldig. Hierdoor tonen ze zowel interesse in de klant als dat ze weer een goede mogelijkheid geven aan de klant om nieuwe producten te kopen. Bij mij is dit trucje al verscheidene keren gelukt!
Let wel op!
Zoals hierboven is aangegeven is het dus belangrijk om je klantenbestand te segmenteren en te personaliseren. Het zal zeker gewaardeerd worden door je klanten. Let er echter wel op dat je het niet overdrijft! Een à twee keer de naam gebruiken van je klant is meer dan genoeg. Gebruik personalisering vooral, maar dan wel met mate.