Misschien is het je al opgevallen, maar LinkedIn is vandaag gestart met het testen van een Stories-functie. Het zakelijke netwerk treedt hiermee in de voetsporen van Instagram, Facebook en Snapchat. Het 24-uurs verhalenformat is de meesten wel bekend en de populariteit is snel gegroeid. Nederland is het eerste land van Europa waar deze functie wordt aangeboden. Wat deel je als ondernemer in je Stories? Ik geef je in deze blog een aantal suggesties.
Stories zakelijk inzetten
De afgelopen jaren is de populariteit van Stories op apps als Instagram en Snapchat behoorlijk toegenomen. Hoe dat kan? Het fijne aan Stories is dat je foto’s of video’s niet perfect hoeven te zijn. De filters kun je weglaten en je ziet elkaar ‘live’. Dat maakt het oprechte content, waardoor je volgers je beter leren kennen. En dát is goed voor je personal branding.
Het valt inmiddels wel op dat elk platform het andere opvolgt. Niet heel origineel, maar wel begrijpelijk. Mensen checken gemiddeld meer dan 200 keer per dag hun mobiel en kijken meer video’s dan ooit tevoren. Met het inzetten van Stories voor jouw bedrijf kun je dus gemakkelijk je bekendheid vergroten en meer verkeer naar je website genereren.
Hoe maak je een story op LinkedIn?
Het maken van een story op LinkedIn is voorlopig alleen mogelijk via de mobiele app. Zodra je de app opent verschijnen de Stories, net als bij Instagram en Facebook, als cirkelvormige miniaturen bovenaan de startpagina. Je ziet daar gelijk de nieuwste verhalen of livestreams staan van bedrijven en personen die jij volgt. Het voordeel hiervan is dat je dus ook gelijk top of mind bent bij jouw doelgroep. Je maakt gemakkelijk een nieuwe story aan door op ‘+ uw verhaal’ te klikken. Daar waar je bij Stories op Instagram of Snapchat kunt kiezen uit tientallen filters, stickers en lettertypen, kun je bij LinkedIn op dit moment alleen stickers toevoegen en kiezen uit verschillende kleuren tekst.
De maximale lengte van je video’s op LinkedIn Stories is 20 seconden (iets langer dan de 15 seconden op Instagram en Facebook) en elke story blijft 24 uur zichtbaar. Wel kunnen volgers je story bewaren voor later. Wat even wennen is, is dat je alleen reacties op je story kunt ontvangen van je eerstegraads connecties. De functie wordt op dit moment nog verder uitgerold. Het is daarom helaas nog niet voor iedereen mogelijk om vanuit een bedrijfspagina een story aan te maken.
Wat deel je op LinkedIn Stories als ondernemer?
Met Stories kun je het verhaal van jouw merk, product of dienst dus op een spontane manier vertellen. Je kunt je eerst even laten inspireren door hoe anderen dit doen. KLM was er als de kippen bij en plaatste vanochtend gelijk een eerste story op LinkedIn. Zij gaven een kijkje achter de schermen en lieten zien wat er tijdens de coronacrisis gebeurt met alle vliegtuigen. Interessant én actueel. Denk goed na over wat jij kunt delen en zorg dat je daar (enigszins) consistent mee bent.
Tips:
1. Organiseer een zakelijke Q&A
Nodig je publiek in een traditionele post uit om vragen in te dienen. Vervolgens geef je hier in LinkedIn Stories antwoord. Een leuke manier om merkaffiniteit op te bouwen.
2. Geef professionele, nuttige tips
LinkedIn is hét social media platform voor thought leadership. Met korte, bruikbare tips laat je op een boeiende manier je interne kennis zien.
3. Deel realtime evenementenupdates
Stories zijn maar 24 uur zichtbaar. Daarom zijn ze perfect om updates (rechtstreeks) van een evenement te delen. Zo creëer je extra buzz rondom je event.
4. Deel merkaankondigingen en productnieuws
Of je nu vacatures deelt, een product lanceert of een nieuwe blogpost hebt geplaatst op je website: profiteer van deze nieuwe functie om je publiek te bereiken.
5. Geef een kijkje achter de schermen
Hoe zien de werkdagen op kantoor eruit? Of: hoe komt jouw product of dienst tot stand? Allemaal interessante onderwerpen om aan je volgers te laten zien.