Wat begon op Twitter is tegenwoordig een pijler van elk social platform. De hashtag. De een gebruikt ze om extra context te geven bij een bericht. De ander om het bereik te vergroten. Gebruik jij hashtags wel op de juiste manier? En zijn er ook verboden hashtags? Lees er meer over in dit blog #aanrader.
Waarom hashtags gebruiken?
Eerst een korte terugblik naar hoe de hashtag zijn huidige status heeft verworven. Ooit was de hashtag namelijk ‘gewoon’ een hekje op een mobiele telefoon, dat gebruikt werd als je een boodschap op een voicemail wilde afsluiten. Tot de Amerikaanse computerprogrammeur Chris Messina op 23 augustus 2007 op Twitter voorstelde om het teken te gebruiken om berichten te groeperen. De hashtag zoals we het nu gebruiken werd geboren. Alles leuk en aardig, maar waarom is het verstandig om hashtags bij je berichten toe te voegen? We geven je een aantal voordelen van hashtags:
1. Hashtags inzetten om je bereik te vergroten
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen. Alle berichten met die specifieke hashtag erin, komen vervolgens voorbij. Een gemakkelijke manier om je potentiële doelgroep te bereiken en het bereik van je bericht te vergroten.
2. Hashtags gebruiken om een gemeenschap te bouwen
Naast het delen van je lief en leed, is social media ook een plek om een gemeenschap op te bouwen. Zoals gezegd, zijn de hashtags bedoeld om berichten te categoriseren en te filteren. Ben jij bijvoorbeeld een enorme fan van katten? Of heb je een bepaald persoonlijk onderwerp waar je meer over wilt delen op social media? Door het gebruik van relevante hashtags worden je berichten gezien door mensen met dezelfde interesses, wat weer kan zorgen voor interactie. Et voilà! Het begin van een mooie digitale vriendschap.
3. Hashtags gebruiken om mee te doen aan een trend
Meedoen aan een trend is een goede manier om meer zichtbaarheid te krijgen. Met name op TikTok zijn er regelmatig uitdagingen (challenges) die zich vervolgens ontvouwen tot een trend. Zo is er op het moment van schrijven de #jerusalemachallenge. Deze challenge is groot geworden tijdens de coronacrisis en staat symbool voor verbondenheid. Het wordt gezien als het ‘coronalied’ onder de zorgverleners.
Eerder waren er ook al grote trends als deze. Denk bijvoorbeeld aan de Ice Bucket challenge uit 2014, waardoor de ziekte (en met name het onderzoek naar) ALS even in het middelpunt werd gezet.
Hashtagstrategie samenstellen
Welke hashtags moeten er aan een bericht toegevoegd worden om daadwerkelijk de juiste doelgroep te bereiken en te prikkelen? Vragen als deze kun je beantwoorden door een hashtagstrategie toe te voegen aan je contentstrategie. Door bepaalde hashtags te gebruiken en anderen juist te vermijden, kun je gerichter bouwen aan je merk. Wij geven je een aantal handvaten en tips voor het samenstellen van een hashtagstrategie die past bij jouw merk.
# Relevantie is key
Kijk eerst goed naar je post. Wat is het onderwerp en welke hashtags zijn relevant? Het kan vervelend zijn voor bezoekers als zij verwezen worden naar een post die niets te maken heeft met de bijbehorende hashtag. Er zijn ook vele (gratis) apps te gebruiken voor het zoeken van de juiste hashtags, zoals All Hashtag of Meta Hashtags. Verder kun je natuurlijk inspiratie opdoen bij concurrenten en soortgelijke posts. Let er wel op dat je niet de populairste hashtags gebruikt. Je foto verdwijnt daardoor hoogstwaarschijnlijk tussen alle resultaten en wordt vervolgens door vrijwel niemand gezien. Gebruik liever niche hashtags (tussen de 10k en 500k gebruikers) die écht relevant zijn voor jouw merk om gezien te worden.
# Gebruik hashtags op de juiste kanalen
Hoe je hashtags gebruikt verschilt nogal per social media kanaal. Dat betekent dat je per kanaal moet kijken wat voor jouw merk de beste toepassing is. Op Facebook hebben hashtags nooit echt veel impact gehad. Op Instagram, Pinterest, TikTok en Linkedin zijn hashtags wél enorm van belang. Je kunt er gemakkelijk content mee filteren en categoriseren. Op Twitter helpen hashtags je onderwerpen, trending topics en discussies te vinden. Het is daar ook een manier om zelf gevonden te worden en om discussies vast te leggen. Soms kun je dezelfde hashtag op meerdere social media kanalen gebruiken. Dat kun je bijvoorbeeld doen bij evenementen, merkgebonden hashtags of een algemene hashtags.
# Maak een hashtaglijst en analyseer deze
Maak een hashtaglijst met relevante hashtags voor jouw merk. Na het posten van je berichten kun je gaan kijken naar het bereik en de betrokkenheid van deze hashtags. De hashtags die laag scoren, kun je in volgende posts dus weglaten of vervangen door nieuwe. Wissel je hashtags wel af per post. Indien je vaak dezelfde hashtag gebruikt, kan Instagram denken dat je een spam- of nepaccount hebt. Vergeet niet om als merk of bedrijf ook je eigen hashtag te gebruiken. Het zorgt voor herkenning én je maakt zo gemakkelijk een verzameling van content, mocht een gebruiker zoeken naar foto’s of video’s van jouw merk.
# Kwaliteit boven kwantiteit
Hoeveel hashtags gebruik je per bericht? Ook dit hangt af van het kanaal waar je de berichten plaatst. Op Instagram mag je 30 hashtags gebruiken in een post en 10 in een story. Ook hier geldt: relevantie is key. Voor een groter bereik is het goed om meerdere hashtags te gebruiken, maar het moet geen overkill worden. Kijk dus echt naar de relevantie. Op Linkedin, Twitter en Facebook worden normaal gesproken ongeveer twee of drie hashtags gebruikt. Zo kom je niet spammerig over, maar vergroot je wél je bereik. In een tweet heb je natuurlijk maar 280 karakters, dus veel ruimte is er ook niet voor hashtags. Op Pinterest kun je 30 hashtags bij een pin plaatsen. Per hashtag worden de nieuwste Pins bovenaan geplaatst. Dus kies je een hele populaire hashtag, dan is de kans groot dat je snel je zichtbaarheid verliest. Je kunt daarom ook hier beter kiezen voor niche hashtags, met een minder snel verloop.
# Let op verbannen hashtags
Plaats je veel berichten op Instagram? Let er dan op dat je geen verboden of verbannen hashtags gebruikt. Instagram verbant namelijk méér dan 114000 hashtags uit zijn zoekmachine. Verbannen hashtags zijn tags die beledigend kunnen zijn. Het gebruik van verbannen Instagram hashtags kan ervoor zorgen dat de beelden op jouw account onzichtbaar worden voor iedereen, behalve je directe volgers. Dit is de zogenaamde ‘shadowban’-censuur die Instagram toepast. Sommige verbannen woorden zijn heel normaal. Verder bestaan ze voornamelijk uit scheldwoorden of woorden die indruisen tegen de regels.
# Hashtags plaatsen
Het is zover: je post staat klaar. Maar waar zet je de hashtags? Je kunt ze natuurlijk gelijk in de caption plaatsen, maar dit oogt soms (vooral op Instagram) best rommelig. Daarom kun je er ook voor kiezen om ze als comment te plaatsen onder je foto. Doe dit wel direct. Als je te lang wacht, heeft het al niet bijna geen nut meer.
Aan de slag met Hashtags
Hoe de algoritmes van social media als TikTok en Instagram precies werken, zullen we nooit exact weten. Wel weten we dat het beïnvloed wordt door welke accounts je volgt, wat voor berichten je bekijkt en leuk vindt en welke hashtags daarbij horen. Het algoritme is namelijk bedoeld om de content die je ziet zo goed mogelijk bij je interesses te laten passen. Gebruik daarom relevante hashtags die iets over je content zeggen, zodat je bij de juiste doelgroep zichtbaar wordt.
Ooit hashtags gebruikt in normale gesprekken? Nou, dat dit belachelijk klinkt bewezen Justin Timberlake en Jimmy Fallon in onderstaande sketch, waarin ze zich laten meeslepen door hun gesprek te hashtaggen.