Pienter logo
Jette Wever
14 augustus 2023
7 min

Hashtags: Zo gebruik je ze in 2023

Social Media

Hashtags: van TikTok tot Instagram, ze lijken onmisbaar. Maar waar dienen ze nu écht voor?

De kleine tekentjes zorgen al jaren voor gespreksstof in social media land. Zijn ze nou nuttig voor extra bereik of zijn ze juist totaal overbodig? Wij leggen je uit hoe hashtags precies werken en hoe je ze het best kunt gebruiken.

Hoe de #hashtag de digitale wereld veroverde

Tegenwoordig is de hashtag een bekend  icoon in de digitale wereld, maar het begon als ‘hekje’ op je telefoon. Dat veranderde in 2007. Chris Messina (een Amerikaanse blogger) stelde toen in een tweet voor om het hekje (in het Engels ‘hash’) te gebruiken om berichten per onderwerp te groeperen. Daarmee kun je dus een label of ‘tag’ aan je tweets geven, om aan te geven dat het met dat onderwerp te maken heeft. Zo is het woord hashtag geboren! Sinds 2009 zijn hashtags op Twitter klikbare hyperlinks en werd het dus nog makkelijker om meer berichten te vinden over een bepaald onderwerp. Rond 2011 veroverde de hashtag Instagram en Facebook, en inmiddels zijn deze niet meer weg te denken uit de digitale wereld. 

Vergroot je bereik met hashtags

Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van jouw bereik. Er zijn mensen die zeggen dat dit weinig zin heeft, maar als je de juiste hashtags gebruikt kun je mensen bereiken die jouw berichten normaal niet tegenkomen. Op Instagram, TikTok en X (voorheen Twitter) wordt dit vaak toegepast. Je berichten kunnen dan verschijnen wanneer gebruikers een hashtag zoeken of wanneer ze op een hashtag in een ander bericht klikken. Zo kunnen ze een overzicht krijgen van berichten die dezelfde hashtag gebruiken.

Het is ook een manier om duidelijk te maken waar je bericht over gaat. De algoritmes van sociale media platformen laten je bericht dan zien aan mensen die interesse hebben getoond in dit onderwerp. Om dit te bepalen wordt ook de overige inhoud van het bericht gebruikt, maar hashtags hebben er een belangrijke rol in. Mensen kunnen je bericht dan bijvoorbeeld zien bij ‘voorgestelde berichten’  op Instagram of op de ‘Voor jou’ pagina (For you page) van TikTok.

Do’s en Don’ts: Hashtag Etiquette

Je kunt dus extra bereik krijgen door hashtags te gebruiken, maar dan moet je het wel op de juiste manier doen. Als hashtags onjuist worden gebruikt, kan dit een negatieve invloed hebben op hoe de algoritmes je bericht beoordelen. Hier zijn de belangrijkste do’s en don’ts voor hashtag gebruik waarmee je je online aanwezigheid kunt optimaliseren:

Do’s:

  • Relevantie is de sleutel: Gebruik hashtags die relevant zijn voor je bericht. #Zonsopgang is perfect voor je strandfoto, maar niet voor een ontbijtfoto die toevallig is gemaakt op het moment dat de zon opkwam.
  • Houd het beknopt: Niemand houdt van een #SuperLangeHashtagDieNergensOpSlaat. Kort en krachtig trekt de aandacht.
  • Doe wat onderzoek: Kijk welke hashtags trending zijn en of ze aansluiten bij je bericht. Zo vergroot je het bereik.
  • Gebruik leesbare woorden: #VakantieVibes is beter te lezen dan #vakantievibes. Hoofdletters helpen!

Don’ts:

  • Overdaad schaadt: Een bericht met #te #veel #hashtags kan #vervelend zijn. Beperk je tot de essentie. Dat zijn vaak maximaal 5 hashtags. 
  • Vermijd vage hashtags: #leuk of #dingen voegen over het algemeen weinig toe.
  • Niet blindelings trends volgen: Zorg dat je weet waar een hashtag over gaat voordat je hem gebruikt.

Slim gebruik maken van hashtags

Hoe de algoritmes van social media als TikTok en Instagram precies werken, zullen we nooit weten. Wel weten we dat het beïnvloed wordt door welke accounts je volgt, wat voor berichten je bekijkt en leuk vindt en welke hashtags daarbij horen. Het algoritme is ontworpen om de content die je te zien krijgt, zo goed mogelijk te laten aansluiten bij je persoonlijke interesses. Gebruik daarom relevante hashtags die iets over je content zeggen, zodat je bij de juiste doelgroep zichtbaar wordt. Hierbij is relevantie belangrijker dan de populariteit van de hashtag. Als een hashtag heel veel wordt gebruikt, kan je bericht juist verdwijnen in een zee van andere berichten. Je hebt dus liever een hashtag die specifieker is, zodat je bericht ook nog eens beter past bij wat mensen zoeken.

Welke hashtags je moet gebruiken blijft heel erg afhankelijk van het onderwerp en branche. Als je meer uit je social media content wil halen, is het vaak de moeite waard om na te denken over een goede strategie. Houd vervolgens ook de resultaten en bereik van berichten in de gaten. Zo kom je er pas echt achter welke hashtags werken voor jou.

Hulp nodig met je hashtag strategie?

Heb jij hulp nodig bij het selecteren van de juiste hashtags? Of heb jij andere vraagstukken over social media?
Neem contact met ons op
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden