‘Ongeremd zuipen’, ‘Zaaddodende zinnen’ en ‘Daten met struisvogels’. Allemaal titels uit het boek ‘Overtuigen met neuromarketing – in 59 minuten’ geschreven door beïnvloedingsexpert Dion van der Vaart. In dit boek geeft hij mensen met weinig tijd en veel ambitie praktische tips over hoe je neuromarketing online kunt gebruiken voor een website of webshop. Speciaal voor mensen met nóg minder tijd hebben we deze blog, waarin enkele tips uit zijn boek worden uitgelicht.
5 tips om jouw website te optimaliseren
Om jouw website of webshop te optimaliseren hebben we 5 concrete tips gehaald uit het boek van Dion van der Vaart. Al deze tips zijn gebaseerd op onderzoeksresultaten. Dus wil je graag inzichten uit de neuromarketing toepassen op je eigen website of webshop? Lees dan snel verder.
1. Laat buttons opvallen
Je wilt graag dat de kleuren van je website bij elkaar passen dus gaat het tegen je instinct in om kleuren te gebruiken die niet passen binnen de huisstijl. Echter helpt het wel om contrasterende kleuren te gebruiken voor enkele buttons. De contrasterende kleuren zorgen er namelijk voor dat de buttons opvallen in het brein en dus niet wegzakken naar de achtergrond. Zorg er daarom voor dat de “ga verder” knop of de “winkelmand” knop een opvallende kleur krijgen. Vaak wordt voor deze button de kleur groen gekozen omdat het positiviteit uitstraalt maar uit onderzoek blijkt dat deze kleur niet altijd de beste keuze is. Zeker niet als de achtergrond van je website of webshop ook de kleur groen bevat. Dus wil je aankopen stimuleren? Laat dan de buttons contrasteren met de huisstijl!
Bol.com laat de belangrijke buttons, zoals winkelmand en favorieten, goed contrasteren met de huisstijl. Door de witte achtergrond en de contrasterende kleuren gaat jouw aandacht direct naar deze twee buttons en blijven deze ook hangen in je brein.
2. Verminder de pijn van het betalen
Beeld je de volgende situatie in: je hebt tijdens het winkelen leuke spullen verzameld en bent hier blij mee. Je hebt een voldaan gevoel en bent trots op het feit dat je deze artikelen voor een lagere prijs dan je van tevoren had bedacht hebt kunnen bemachtigen. Tot zover ben je nog in een positieve stemming. Maar zoals je weet komt ook dat moment van betalen. En dat moment doet pijn. Zodra je gaat betalen geven je hersenenen ook een pijnprikkel af waardoor je stemming wat negatiever wordt. Daarom is het ook belangrijk om als webshop deze pijnprikkel te verminderen. Dit kan je al doen door een kleine aanpassing te maken namelijk, door het euroteken weg te halen voor het bedrag. Het verschil zal niet aanzienlijk zijn bij kleine webshops, maar alle kleine beetjes helpen. De Bijenkorf past dit al toe in de categorieweergaven, waar het euroteken bewust is weggehaald.
3. Gebruik emoji’s
Als we naar collega’s mailen,naar vrienden appen, of een bericht posten op social media, dan gebruiken we allemaal emoji’s. Dus waarom gebruiken we ze niet in webteksten? Emoji’s roepen namelijk een veel sterkere reactie bij je op dan een tekst met alleen maar argumenten. Dus gebruik gerust emoji’s in webteksten.
4. Maak teksten wat informeler
Veel teksten zijn te formeel opgesteld waardoor je als lezer snel afhaakt. Gebruik daarom simpele woorden. Doe je dit niet dan haakt de lezer snel af omdat het teveel inspanning kost. Daarnaast leven we in een wereld waarin we weinig tijd hebben en dus snel geneigd zijn om alleen koppen te lezen of de tekst alleen maar te scannen. Maak teksten daarom ook niet te lang. Als je dus een tekst schrijft, let er dan op dat je simpele woorden gebruikt en de tekst niet te lang maakt. Voldoet je tekst aan deze eisen? Dan wordt dit door de lezer als iets positiefs ervaren en is de kans groter dat hij of zij terugkomt of overgaat tot actie.
5. Maak je website persoonlijk
Herken je dat? Dat je een website van een bedrijf bezoekt omdat je wilt weten wie hier werken, maar dat dit dus niet op de website staat? Heel frustrerend! Daarom is het van groot belang dat je op de website laat zien wie er werken in jouw bedrijf. Mensen zijn namelijk nieuwsgierig van aard en willen graag weten met wie ze contact gaan opnemen of met wie ze contact hebben gehad. Zorg er daarom voor dat er op jouw website een pagina is waar alle medewerkers staan zodat je de afstand tussen jouw bedrijf en de consument kleiner maakt.
Mocht je foto’s willen plaatsen van alle medewerkers, zorg er dan voor dat dit spontane en geloofwaardige foto’s zijn. Te perfecte foto’s, waarop iedereen met een grote tandpastalach staat, worden niet als zeer positief ervaren.