Pienter logo
Alexander IJbema
25 september 2017
5 min

Versterk jouw online positie met neuromarketing

Conversie
Website

‘Ongeremd zuipen’, ‘Zaaddodende zinnen’ en ‘Daten met struisvogels’. Allemaal titels uit het boek ‘Overtuigen met neuromarketing – in 59 minuten’ geschreven door beïnvloedingsexpert Dion van der Vaart. In dit boek geeft hij mensen met weinig tijd en veel ambitie praktische tips over hoe je neuromarketing online kunt gebruiken voor een website of webshop. Speciaal voor mensen met nóg minder tijd hebben we deze blog, waarin enkele tips uit zijn boek worden uitgelicht.

5 tips om jouw website te optimaliseren

Om jouw website of webshop te optimaliseren hebben we 5 concrete tips gehaald uit het boek van Dion van der Vaart. Al deze tips zijn gebaseerd op onderzoeksresultaten. Dus wil je graag inzichten uit de neuromarketing toepassen op je eigen website of webshop? Lees dan snel verder.

1.  Laat buttons opvallen

Je wilt graag dat de kleuren van je website bij elkaar passen dus gaat het tegen je instinct in om kleuren te gebruiken die niet passen binnen de huisstijl. Echter helpt het wel om contrasterende kleuren te gebruiken voor enkele buttons. De contrasterende kleuren zorgen er namelijk voor dat de buttons opvallen in het brein en dus niet wegzakken naar de achtergrond. Zorg er daarom voor dat de “ga verder” knop of de “winkelmand” knop een opvallende kleur krijgen. Vaak wordt voor deze button de kleur groen gekozen omdat het positiviteit uitstraalt maar uit onderzoek blijkt dat deze kleur niet altijd de beste keuze is. Zeker niet als de achtergrond van je website of webshop ook de kleur groen bevat. Dus wil je aankopen stimuleren? Laat dan de buttons contrasteren met de huisstijl!

Bol.com laat de belangrijke buttons, zoals winkelmand en favorieten, goed contrasteren met de huisstijl. Door de witte achtergrond en de contrasterende kleuren gaat jouw aandacht direct naar deze twee buttons en blijven deze ook hangen in je brein.

Zoekbalk bol.com kleuren contrast neuromarketing

2. Verminder de pijn van het betalen

Beeld je de volgende situatie in: je hebt tijdens het winkelen leuke spullen verzameld en bent hier blij mee. Je hebt een voldaan gevoel en bent trots op het feit dat je deze artikelen voor een lagere prijs dan je van tevoren had bedacht hebt kunnen bemachtigen. Tot zover ben je nog in een positieve stemming. Maar zoals je weet komt ook dat moment van betalen. En dat moment doet pijn. Zodra je gaat betalen geven je hersenenen ook een pijnprikkel af waardoor je stemming wat negatiever wordt. Daarom is het ook belangrijk om als webshop deze pijnprikkel te verminderen. Dit kan je al doen door een kleine aanpassing te maken namelijk, door het euroteken weg te halen voor het bedrag. Het verschil zal niet aanzienlijk zijn bij kleine webshops, maar alle kleine beetjes helpen. De Bijenkorf past dit al toe in de categorieweergaven, waar het euroteken bewust is weggehaald.

Neuromarketing door het Euroteken weg te laten in een webshop

3. Gebruik emoji’s

Als we naar collega’s mailen,naar vrienden appen, of een bericht posten op social media, dan gebruiken we allemaal emoji’s. Dus waarom gebruiken we ze niet in webteksten? Emoji’s roepen namelijk een veel sterkere reactie bij je op dan een tekst met alleen maar argumenten. Dus gebruik gerust emoji’s in webteksten.

4. Maak teksten wat informeler

Veel teksten zijn te formeel opgesteld waardoor je als lezer snel afhaakt. Gebruik daarom simpele woorden. Doe je dit niet dan haakt de lezer snel af omdat het teveel inspanning kost. Daarnaast leven we in een wereld waarin we weinig tijd hebben en dus snel geneigd zijn om alleen koppen te lezen of de tekst alleen maar te scannen. Maak teksten daarom ook niet te lang. Als je dus een tekst schrijft, let er dan op dat je simpele woorden gebruikt en de tekst niet te lang maakt. Voldoet je tekst aan deze eisen? Dan wordt dit door de lezer als iets positiefs ervaren en is de kans groter dat hij of zij terugkomt of overgaat tot actie.

5. Maak je website persoonlijk

Herken je dat? Dat je een website van een bedrijf bezoekt omdat je wilt weten wie hier werken, maar dat dit dus niet op de website staat? Heel frustrerend! Daarom is het van groot belang dat je op de website laat zien wie er werken in jouw bedrijf. Mensen zijn namelijk nieuwsgierig van aard en willen graag weten met wie ze contact gaan opnemen of met wie ze contact hebben gehad. Zorg er daarom voor dat er op jouw website een pagina is waar alle medewerkers staan zodat je de afstand tussen jouw bedrijf en de consument kleiner maakt.

Mocht je foto’s willen plaatsen van alle medewerkers, zorg er dan voor dat dit spontane en geloofwaardige foto’s zijn. Te perfecte foto’s, waarop iedereen met een grote tandpastalach staat, worden niet als zeer positief ervaren.

Meer weten over neuromarketing?

Met enkele gemakkelijke aanpassingen is neuromarketing ook voor jou toegankelijk. Wil je hulp bij het schrijven van creatieve content of wil je graag advies over het optimaliseren van je website? Neem dan contact op met Pienter want we helpen je graag! Ook kun je een bezoek brengen aan ons kantoor in Assen.

Neem contact op

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden