Een goed backlinkprofiel is en blijft een belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid van je website. Google ziet namelijk elke link naar jouw website als een “stem” richting jouw website. Nu is het echter zo dat niet elke stem even zwaar telt, met andere woorden: niet elke link heeft dezelfde linkwaarde. Bij elke link kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Autoriteit: is de website waar de link op komt van hoge autoriteit? Bijvoorbeeld telegraaf.nl?
- Relevantie: is de website waar de link op staat qua onderwerp gerelateerd?
- Kwaliteit: wat is de kwaliteit van de link? Staat deze op een pagina tussen 200 links naar websites? Dan is de linkwaarde een stuk minder.
Probeer er dan ook voor te zorgen dat je in elk geval voldoet aan één van de bovenstaande punten.
Strategisch backlinkprofiel opbouwen met anchorteksten
Een anchortekst is een stukje tekst dat blauw en onderstreept is omdat het een link bevat. Het geven van een goede anchor is erg belangrijk omdat de bezoeker dan weet wat hij kan verwachten als hij op de link klikt. Daarnaast geeft het Google ook meer informatie over de backlink. Zorg er daarom voor dat de anchortekst overeenkomt met de bestemmingspagina.
Verder is het van belang dat wanneer andere sites naar jouw website linken er in de verwijzende tekst (de anchortekst) niet alleen belangrijke zoekwoorden staan, met als doel om op dat zoekwoord hoog te komen. Dat kan er namelijk voor zorgen dat Google je linkprofiel als niet natuurlijk gaat beschouwen, met daarbij de kans dat je een penalty kunt ontvangen. Wij hanteren als richtlijn dat 70% van je anchors je merknaam dienen te bevatten. De overige 30% mogen uit andere zoekwoorden bestaan. Daarnaast is het van belang om daarbinnen nog weer veel variatie in aan te brengen. Denk aan bijvoorbeeld:
- Pienter
- Pienter online
- Pienter Online B.V.
- Pienteronline.nl
- www.pienteronline.nl
En op zoekwoordniveau:
- zoekmachine marketing
- zoekmachinemarketing
- zoekmachine marketing bureau
- zoekmachine marketing assen
- Enz..
Tools om een backlinkprofiel te analyseren
Om de backlinks van je site te analyseren zijn er diverse tools beschikbaar. Door middel van deze tools kun je zien welke sites naar je website linken en hoeveel waarde deze links met zich meebrengen. Ditzelfde kun je ook doen om het backlinkprofiel van je concurrenten te bekijken!
Hieronder een aantal tools verder uitgelicht:
Ahrefs
Met Ahrefs krijg je een uitgebreid overzicht van je backlinkprofiel, inclusief de links die daadwerkelijk verkeer naar je site sturen. Het stelt je in staat om niet alleen de kwantiteit, maar ook de kwaliteit van je backlinks te analyseren. Met functies zoals de Backlink Checker en Backlink Profiler kun je eenvoudig zien welke sites naar jou linken, de autoriteit van die sites en meer.
Bovendien biedt Ahrefs de mogelijkheid om ook naar het backlinkprofiel van je concurrenten te kijken, waardoor je inzicht krijgt in hun strategieën en waardevolle kansen kunt ontdekken om je eigen linkbuilding te versterken. Met deze concurrentieanalyse kun je beter begrijpen hoe je jezelf kunt onderscheiden en hoger kunt ranken in zoekmachines.
Moz.com (Link Explorer)
Binnen Pienter maken naast Ahrefs ook gebruik van moz.com voor het analyseren van een backlinkprofiel. Wanneer we onze eigen website invoeren krijgen we een lijst met websites waar een link naar onze site staat. Daarnaast koppelt deze tool automatisch aan elke link een waarde. Zo kunnen we direct zien welke link waardevol is. De voordelen:
- Direct zien welke anchorteksten de website heeft gebruikt
- Page/domain authority (autoriteit van de verwijzende pagina/het verwijzende domein)
- Exportmogelijkheden voor verdere analyses
Bing Webmaster
Een van de voordelen van Bing Webmaster is dat het gratis is en je de mogelijkheid biedt om niet alleen je eigen backlinkprofiel te analyseren, maar geeft ook inzichten zoals Search Console.
Bovendien biedt Bing Webmaster extra functionaliteiten, zoals de mogelijkheid om een SEO-scan uit te voeren op je website, waardoor je inzicht krijgt in mogelijke verbeterpunten om je organische zichtbaarheid te vergroten.
Tip: Analyseer je concurrenten!
Met een tool als Open Site Explorer is het mogelijk om te kijken hoe je er ten opzichte van je concurrentie voor staat. Hieronder een afbeelding hoe Pienter er op dit moment voor staat. Zoals je kunt zien lopen we daar nog flink achter, aangezien de rest van de bedrijven al langer bestaan en dus al veel meer links hebben opgebouwd in de loop van de jaren.
Een bijkomend voordeel wanneer je je concurrenten gaat analyseren is dat je ook een lijst krijgt met websites waar de concurrent een vermelding heeft. Zo kun je de interessante links eruit pakken om vervolgens contact op te nemen met de eigenaar van die website.