Als je eens gezocht hebt naar tips om je Facebook advertenties te optimaliseren kwam je waarschijnlijk uit bij het installeren van een Facebook Pixel of het instellen van de juiste doelgroep. Maar wil je je campagne écht beter maken, wil je duidelijk betere resultaten? Pas dan onderstaande trucs toe.
1. Maak slim gebruik van de likes en shares van eerdere berichten
Likes en shares zijn sociaal bewijs. Als mensen je advertentie liken moét het wel een goede zijn, toch? Hoe handig zou het zijn als je de likes van eerdere Facebook-berichten kunt inzetten als advertentie? Goed nieuws: dat kan!
Bij het opzetten van een Facebook advertentiecampagne heb je 2 opties:
- De meeste mensen kiezen ervoor om voor iedere nieuwe campagne nieuwe advertenties te creëren. Zonde, want als je dit doet benut je niet alle likes en shares van die eerdere Facebook-post.
- De optie ‘bestaand bericht gebruiken’. Hiermee neem je alle shares, likes, reacties van je vorige post mee in je nieuwe advertentie. Zo creëer je heel eenvoudig sociaal bewijs.
Een ander voordeel is dat het algoritme van Facebook vaker berichten en advertenties laat zien aan gebruikers wanneer de betrokkenheid hoger is. Het idee daarachter is logisch: hoe vaker iets gedeeld of geliked is, des te interessanter zal het wel zijn voor de gebruiker. Daarom is het goedkoper om te adverteren met populaire berichten.
2. Gebruik de ‘fast-take-off’-methode
De ervaren Facebook adverteerder weet dat het een paar dagen kan duren voordat je kunt beginnen met het optimaliseren van je nieuwe advertentie. Vooral wanneer je met een klein budget werkt kan de ‘take-off’ van je campagne even duren.
Gelukkig kun je dit ‘take-off’-proces een handje helpen. Stel allereerst bij ‘budget en planning’ de snelheidsoptie voor advertentieweergave in op ‘standaard’, zodat je budget evenredig verdeeld wordt gedurende de campagne. Vervolgens zet je je advertentiebudget hoger dan je eigenlijk in gedachten had. Wees niet bang, dit budget zul je niet op gaan maken door de standaard snelheidsoptie.
Wanneer je campagne loopt, wat een stuk sneller gaat dankzij je hogere totaalbudget, stel je het budget weer bij en kun je gaan optimaliseren.