Er was eens een bedrijf dat een nieuwe website kreeg. Na een intensief traject van 4 maanden, waarbij op een prettige manier werd samengewerkt met de webdesigner, was het eindelijk klaar. Alle afdelingen hadden een plekje gekregen op de homepage, zodat niemand tekort werd gedaan. Er was gebak, en blijdschap dat het achter de rug was! Iedereen kon weer rustig aan het werk gaan.
Na een maand kwamen voor het eerst de statistieken van het websitebezoek binnen per mail. Slechts 39 bezoekers. Waarvan 27 op de dag van de livegang. En dat waren ze waarschijnlijk nog zelf ook… Slik.
En waarom waren ze opeens niet meer vindbaar via Google?
De website is het belangrijkste marketingkanaal
Waar het misging? De rol van de website als spil in de online marketinginspanningen werd onderschat. Zonder na te denken over het doel van de website werd er een webbureau ingeschakeld. En die maakte vervolgens wat zij graag wilden zien.
Als je geen doelen hebt met je website, dan is dit allemaal niet zo erg. Maar laten we eerlijk zijn: die kans is bij bedrijven nihil.
De website is tegenwoordig vrijwel altijd het belangrijkste marketingkanaal van een bedrijf. Die staat centraal in de moderne marketingstrategie. Al je digitale kanalen en content komen er samen. De website biedt de kans om die zorgvuldig verkregen bezoeker om te zetten in een lead. Een marketingbureau begrijpt het beste dat je website een middel is om je doel te bereiken.
Daarom geef ik je 3 redenen waarom het verstandig is een online marketeer in te schakelen als je een nieuwe website wilt.
1. Een marketingbureau is je strategische partner
Een marketingbureau zit steeds vaker als strategisch partner aan tafel. Dit merken we bij Pienter ook. Er wordt van ons verwacht dat we een visie hebben op de digitale toekomst. En dat we weten waar rekening mee gehouden moet worden als er een nieuwe website komt.
Het webdesignbureau wordt doorgaans ingeschakeld als het doel en de strategie al bekend zijn. Hoeveel webdesigners zijn strategisch partner van een bedrijf? Ik ken er eerlijk gezegd geen een. En dat is ook logisch, want dat vereist hele andere vaardigheden.
Als je het vergelijkt met het bouwen van een huis, dan is de online marketeer de architect. Hij/zij bedenkt van tevoren hoe met een nieuwe website de doelen van de klant het beste bereikt kunnen worden.
De webdesigner is de aannemer die de klus gaat uitvoeren op basis van een plan. Zonder plan kun je ook een huis bouwen. Maar is de kans dan groot dat daarmee het gewenste resultaat wordt bereikt?
Webdesign zonder doel leidt tot verkeerde keuzes
Webdesigners zijn experts in het bouwen van websites. Ze kunnen vaak hele mooie ontwerpen maken. Maar een mooi ontwerp alleen levert nog geen klanten op. Zonder helder plan en duidelijke doelen gaan webdesigners keuzes maken in het ontwerpproces om andere redenen: omdat ze dat mooi vinden of technisch beter haalbaar.
Helaas zijn dat meestal niet de keuzes die echt bijdragen aan de doelen van de klant. En dan bestaat de kans dat je bijvoorbeeld het volgende tegenkomt in ontwerpen:
- een grote slider op de homepage;
- pagina’s zonder duidelijk doel die voor de bezoeker als een doodlopende straat zijn;
- bewegend beeld zonder functie dat alleen maar afleidt;
- een hamburgermenu op de desktopversie van een website;
- formulieren waarin te veel informatie wordt gevraagd;
- knoppen die netjes de kleur van de huisstijl hebben en daardoor totaal niet opvallen;
- een grote foto op de homepage zonder call-to-action;
- zelfverzonnen teksten ‘om de ruimte op te vullen’ in het ontwerp.
Een online marketeer denkt van tevoren al na over het bereiken van de doelen en de gevolgen voor de website. Zodat nieuwsbriefaanmelders bijvoorbeeld automatisch in het e-mailmarketingsysteem worden opgeslagen.
Daarom is een online marketeer de ideale strategische gesprekspartner om te bepalen waar rekening mee gehouden moet worden bij een nieuwe website.
2. Marketing kent het belang van goede content en copy
Je hebt het misschien wel eens gezien: van die Lorem Ipsum teksten in ontwerpen. Deze fantasieteksten worden door webdesigners gebruikt in ontwerpen als placeholder om aan te geven waar tekst moet komen.
Eigenlijk zegt een webdesigner hiermee: zo gaat mijn ontwerp eruit zien, ongeacht welke teksten er in worden gezet. Die teksten zijn maar bijzaak.
Maar content is niet de opvulling van het prachtige ontwerp van de webdesigner. Content is het hart van de website. Zonder content geen websitebezoekers, zonder websitebezoekers geen omzet.
Daarom zal een online marketeer beginnen met het in kaart brengen en (her)schrijven van de benodigde content.
Nadenken over de teksten begint voor het ontwerp
Goede copy trekt de bezoeker jouw verhaal in, verleidt en stuurt de bezoeker naar het beoogde doel. De tekst die op een knop staat kan het verschil betekenen tussen wel of geen aanvraag. Is het dan slim om hier pas mee bezig te gaan als het ontwerp al gemaakt is? Dat lijkt mij niet.
Een online marketeer zal eerst in het hoofd kruipen van de doelgroep. Hij zal een zoekwoordanalyse uitvoeren om te bepalen hoe de ideale menustructuur eruit moet komen te zien en welke pagina’s er moeten komen. Dit kan allemaal gedaan worden voordat er een ontwerp of regel code geproduceerd is.