Pienter logo
Michel Gort
10 oktober 2022
12 min

Zo richt je Google Analytics 4 in als Universal Analytics

Analytics
Website

Het eerste dat opvalt als je Google Analytics 4 (GA4) gaat gebruiken is waarschijnlijk dat er veel minder rapporten zijn. Even snel de meest bezochte landingspagina’s, Google Ads campagnes of het verkeer via bron/medium checken kan niet meer eenvoudig.

In eerste instantie lijkt het een goed uitgangspunt dat het aantal standaardrapporten fors is teruggebracht in GA4. De lijst met rapporten in Universal Analytics is namelijk wel heel erg lang en onoverzichtelijk. En laten we eerlijk zijn: wie gebruikt ze nu echt allemaal?

Maar het ontbreken van rapporten waarmee je vertrouwd bent geraakt, maakt de overgang naar een nieuw systeem ook een stuk lastiger. Daarom heb ik geprobeerd GA4 zo in te richten dat enkele vertrouwde rapporten uit Universal Analytics ook makkelijk terug te vinden zijn in GA4. Dit is het voorlopige resultaat:

In het menu heb ik de volgende rapporten toegevoegd:

  • Verkeersacquisitie: bron/medium
  • Organisch zoekverkeer van Google
  • Zoekopdrachten (vanuit Google)
  • Google Ads
  • Landingspagina’s
  • Interne zoekopdrachten

In dit artikel leg ik je uit hoe je deze standaardrapporten uit Universal Analytics terugkrijgt in GA4. Eerst maken we de verschillende rapporten aan en daarna laat ik zien hoe je deze rapporten toevoegt aan het menu. Het eindresultaat is een menu dat veel meer op het vertrouwde Universal Analytics lijkt. Dat maakt de overgang voor jou en iedereen voor wie jij GA4 moet inrichten hopelijk een klein beetje makkelijker.

O ja, zorg er vooraf wel voor dat je over de juiste bewerkingsrechten beschikt.

Landingspagina-rapport

In Google Analytics 4 is er standaard geen rapport met landingspagina’s aanwezig. Deze gaan we als eerste toevoegen.

Als je een nieuw rapport wil toevoegen kun je met een lege template beginnen. Het is echter vaak handiger om een bestaand rapport te wijzigen. Een overzicht met landingspagina’s lijkt heel erg op het rapport Pagina’s en schermen (te vinden onder Betrokkenheid), dus daar gaan we een kopie van maken. Klik hiervoor rechtsboven op het pennetje om dit rapport aan te passen.

  • Klik op dimensies en kies voor dimensie toevoegen.
  • Selecteer Landingspagina’s uit de lijst.
  • Klik op de drie puntjes achter Landingspagina’s, kies Instellen als standaard en klik op toepassen.
  • Klik op Opslaan en kies Opslaan als nieuw rapport (!).
  • Noem het rapport Landingspagina’s.

Het rapport is nu opgeslagen en zit in de rapportenbibliotheek. We gaan eerst nog meer rapporten aanmaken, daarna voegen we alle nieuwe rapporten in één stap toe aan het menu.

Zoekopdrachtenrapport

Als je website of webshop geen zoekfunctie heeft, dan kun je dit rapport overslaan. Heb je deze wel, dan is er goed en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat GA4 standaard zoekopdrachten bijhoudt die op de website worden uitgevoerd (tenminste, als de zoekparameter overeenkomt met q, query, s, search of keyword). Je hoeft dit dan niet meer apart in te stellen zoals in Universal Analytics wel moest.

Het slechte nieuws is dat ook hier standaard geen rapport voor beschikbaar is. Op dezelfde manier als het rapport met landingspagina’s kunnen we gelukkig ook een rapport met interne zoekopdrachten toevoegen. Hiervoor kun je het beste een kopie maken van het rapport Gebeurtenissen onder Betrokkenheid. Klik weer rechtsbovenin op het pennetje om dit rapport aan te passen.

  • Klik op dimensies en kies voor dimensie toevoegen.
  • Selecteer Zoekterm uit de lijst.
  • Klik op de drie puntjes achter Zoekterm, kies Instellen als standaard en klik op toepassen.
  • Klik op Opslaan en kies Opslaan als nieuw rapport (!).
  • Noem het rapport Interne zoekopdrachten.

We hebben nu een rapport waarmee we eenvoudig de uitgevoerde zoekopdrachten op de website kunnen zien. Op naar de volgende!

Bron/medium-rapport

GA4 biedt standaard twee acquisitierapporten die net even anders zijn. Maar vanuit Universal Analytics zijn heel veel mensen nog gewend om het bron/medium rapport te gebruiken. Gelukkig kunnen we ook dit rapport eenvoudig terugbrengen in GA4. Hiervoor maak je een kopie van het rapport Verkeersacquisitie onder Acquisitie

Bij dit rapport hoeven we alleen de standaarddimensie te wijzigen in Sessiebron/medium. Deze staat al bij de dimensies en hoeft dus niet toegevoegd te worden.

  • Klik op de drie puntjes achter Sessiebron / Medium, kies Instellen als standaard en klik op toepassen.
  • Klik op Opslaan en kies Opslaan als nieuw rapport (!).
  • Noem het rapport Verkeersacquisitie: Bron/medium.

Let op: er is ook een dimensie met de naam Bron/Medium, maar deze is niet hetzelfde als in Universal Analytics. Daarom moet je dus Sessiebron / Medium gebruiken. Met dank aan GA4 voor de verwarrende naamgeving 🙂

Search Console rapport

Zorg vooraf dat je al toegang hebt tot Search Console. Je kunt deze dan als volgt koppelen met GA4:

  • Ga naar Beheer en kies voor Search Console Links.
  • Zet een vinkje voor de account die je wilt koppelen en klik op Bevestigen.
  • Klik op Volgende en selecteer de GA4 webstream waar je Search Console aan wil koppelen.
  • Klik nogmaals op Volgende en tot slot op Verzenden.
  • Na het koppelen komt er een nieuwe collectie beschikbaar in de bibliotheek, waarin nieuwe standaardrapporten zitten met Search Console data. Ook hiervan gaan we er zometeen enkele toevoegen aan ons nieuwe menu.

Google Ads rapport

In tegenstelling tot Search Console is er na het koppelen van Google Ads geen nieuwe collectie of nieuw rapport beschikbaar in de bibliotheek. Gelukkig heb ik een eenvoudige manier gevonden om toch een Google Ads rapport in het menu te krijgen.

Koppel eerst Google Ads aan Google Analytics 4. Ga dan naar het rapport Acquisitie en klik op Overzicht. In dit overzicht zie je een nieuwe kolom met Google Ads data. Klik op de blauwe link Google Ads-campagnes tonen.

Je moet nu een kopie maken van dit rapport, zodat het beschikbaar komt in de bibliotheek:

  • Klik rechtsboven in het Google Ads rapport op het pennetje (Rapport aanpassen)
  • Klik op Opslaan en kies Opslaan als nieuw rapport
  • Noem het rapport Google Ads

We hebben nu alle rapporten opgeslagen en beschikbaar gemaakt om te gebruiken. Ze zijn alleen nog niet zichtbaar in het menu. Dat gaan we nu regelen.

Rapporten toevoegen aan het menu

Ga naar Rapporten en klik onderaan op Bibliotheek. Je ziet allereerst dat hier een nieuwe Search Console collectie is toegevoegd. Je kunt deze collectie toevoegen als nieuw menu-onderdeel in de interface. Het menu blijft echter overzichtelijker als we de twee nuttigste rapporten hiervan direct toevoegen aan het bestaande Acquisitierapport, samen met het Bron/Mediumrapport.

  • Klik op de knop Collectie bewerken onder de collectie Levenscyclus.
  • Zoek aan de rechterkant de volgende rapporten op en sleep ze naar links onder Acquisitie: Organisch zoekverkeer van Google, Zoekopdrachten, Google Ads en
  • Bron/Medium.
  • Sleep het rapport Interne zoekopdrachten naar links onder Betrokkenheid.
  • Sla de wijzigingen op in de huidige collectie, zodat het meteen zichtbaar wordt.

Overbodige rapporten verwijderen uit het menu van GA4

Het voordeel van GA4 is dat je het menu zelf kan inrichten. Voor het overzicht is het daarom ook handig om rapporten die je niet gebruikt te verwijderen uit het menu. Heb je geen app? Dan heb je bijvoorbeeld niets aan de rapporten In-App aankopen en Advertenties van uitgever. Deze kun je daarom verwijderen. Houd je geen e-commerceaankopen bij? Gooi dan ook gerust het rapport E-commerceaankopen weg.

Tot slot

Met deze standaardrapporten moet je een heleboel eenvoudige vragen eerst kunnen beantwoorden. Ik raad aan om voor maatwerkrapportage gebruik te maken van Google Data Studio. Hiermee kunnen een hoop van de rapportagebeperkingen worden opgelost die Google Analytics 4 (nog) heeft.

We kunnen proberen het allemaal wat gebruiksvriendelijker te maken met dit soort rapporten, maar feit blijft dat de complexiteit met Google Analytics 4 behoorlijk is toegenomen. Minder technisch onderlegde gebruikers zullen zeker vaker afhaken als ze GA4 moeten gaan gebruiken. Ze zullen op zoek gaan naar alternatieven of externe hulp gaan inschakelen voor zaken die ze eerder zelf deden.

Verder zijn er momenteel nog weinig goede online bronnen beschikbaar over het gebruik van Google Analytics 4. Google is zelf drukker met het verder ontwikkelen van GA4 dan met documentatie schrijven en lesmateriaal ontwikkelen. Ik verwacht dat hier pas in 2023 iets fatsoenlijks voor is opgezet. Tot die tijd moeten we het zelf uitzoeken en uit verschillende bronnen de benodigde informatie verzamelen.

Succes met het instellen!

Een beetje hulp nodig?

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Of heb je net even een zetje in de goede richting nodig. Wij helpen je graag! Samen met jou zetten we de zaken op een rijtje, zodat ook jij lekker aan de slag kan met Google Analytics 4!

Contact

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden