Pienter logo
Jette Wever
16 november 2021
4 min

Geef een boost aan je socials met branded GIF’s

Content
Social Media

Er zijn tegenwoordig tal van manieren om je doelgroep te bereiken. Denk aan een leuke nieuwsbrief, een update op Facebook of een leuke story op Instagram. Voor elke boodschap is er wel een geschikt kanaal aan te wijzen. Maar hoe kleed je die boodschap nou op een leuke manier aan? Nou, met je eigen GIFjes natuurlijk!

Een wedergeboorte

Hoewel GIF’s al sinds 1987 meegaan, zijn de kenmerkende korte animaties tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze communicatie. Op veel sociale media kun je jouw berichten uitdiepen met gekke afbeeldingen en stickers of een grappige GIF. Deze kleine bewegende plaatjes kunnen jouw boodschap net iets meer flair geven, waardoor ze meteen in het oog springen.

Ook voor bedrijven kunnen GIF’s interessant zijn. Deze zogeheten ‘branded GIFjes’ kunnen ingezet worden om stories op onder andere Facebook, Instagram, Tikkie en Snapchat extra te pimpen. Het is, los van wat knutselwerk, kosteloos om op te zetten. Zo werk je als merk op een originele manier aan het vergroten je merkbekendheid. Werknemers kunnen op hun eigen sociale media posts plaatsen met de branded GIF’s erin verwerkt. Of laat een klant zich online inchecken door een leuke story te plaatsen op hun eigen Instagram story met jouw GIF’jes erbij. Het gebruik van branded GIF’s laat je als bedrijf uitspringen tussen de rest van de concurrentie. Het is bovendien een speelse manier om de relatie met de klant een boost te geven!

Het ontwerp: the do’s & don’ts

Maar voor je zelf los gaat met het maken van GIF’s, is het goed om te kijken waar een branded GIF aan moet voldoen om effectief te zijn. Daarbij is de opmaak verreweg de belangrijkste stap in het hele proces. Waar de meeste uitingen wat serieuzer zijn, moet het ontwerp van je eigen GIFjes juist lekker speels blijven. Het zijn vaak leuke en simpele knipoogjes die in verbinding staan met een merk. Het gaat hierbij met name om persoonlijkheid, authenticiteit en humor.

Wees daarom bescheiden met hoe duidelijk je je branding verwerkt in je GIFjes. Originaliteit is het sleutelwoord. Kijk welke relevante thema’s, voorwerpen of uitspraken met jouw bedrijf geassocieerd worden en geef er een eigen creatieve draai aan. Via een online tool als EZgif kun je heel makkelijk en snel een GIF ontwerpen. Animeer een toffe quote of ontwerp een koffiekopje met jouw beeldmerk erop, zoals wij ook bij Pienter hebben gedaan!

Vind de relevante tags

Ben je helemaal tevreden met jouw vers geproduceerde GIF’s? Dan is het tijd om ze te uploaden en met de wereld te delen. Via GIPHY.com maak je heel makkelijk een account aan en voeg je jouw nieuwe aanwinsten zo toe. Let erop dat jouw GIFjes aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om goed gevonden te worden in alle bekende apps als Facebook, Snapchat en Instagram. De belangrijkste voorwaarden zijn tags en de verified status van jouw profiel op GIPHY.

Bedenk tenminste vijf tot tien tags per GIF en voeg deze toe aan elke beschrijving. Vergeet hier niet de bedrijfsnaam toe te voegen, zodat je alle GIF’s makkelijk terugvindt. Als je minimaal vijf GIFjes hebt toegevoegd aan jouw GIPHY-account, dan heb je de mogelijkheid om een ‘verified’-status aan te vragen. Met dit vinkje achter je naam vind je jezelf als bedrijf ook binnen de zoekresultaten op de website makkelijk terug. Zo’n verificatie kan een tot twee weken duren, maar is gelukkig niet verplicht om je GIF’s te mogen gebruiken.

Tijd om aan het delen te slaan!

En dat was het al. Nu kun je jouw eigen GIF’s gebruiken in al jouw sociale media! Er zijn geen vaste regels over wat wel of niet goed is wat betreft het gebruik, dus geef de creativiteit de vrije loop en experimenteer er op los. Ze je eigen social stories kracht bij met branded GIF’s, of laat je klanten helemaal losgaan met jouw digitale creaties. Daarnaast is het een goedkope én originele manier om brand awareness te genereren, waardoor je top of mind blijft bij jouw doelgroep.

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden