Speciaal voor iedereen
De kracht van het Barnum-effect.
Hoe kan het toch dat jouw horoscoop altijd klopt en dat die gratis persoonlijkheidstest jou binnen 1 minuut helemaal door heeft? Daar zien we het Barnum-effect in actie. We herkennen onszelf snel in algemene uitspraken en hebben al snel het gevoel: dit gaat over mij. In marketing kun je dit principe goed inzetten. Niet direct een beeld bij? We hebben deze voorbeelden speciaal voor jou op een rijtje gezet.
“Populair bij klanten zoals jij”
Je zit op een webshop en daar is die: de selectie speciaal voor jou. Of nou ja… ook voor je buurvrouw, haar nichtje en die collega van sales. Een goed algoritme kiest natuurlijk de juiste producten uit, maar het voelt persoonlijker dan het eigenlijk is.
“Speciaal voor jou, [Naam]”
In email marketing hebben ze dit trucje al lang door. Jouw naam wordt automatisch ingeladen en dat geeft het gevoel dat de mail speciaal voor jou is. Je weet dat dezelfde mail naar honderden mensen wordt verstuurd, maar toch werkt het.
Slogans die iedereen raken
“Think different.” “Just do it.” “Because you’re with it.” Goed uitgedachte slogans die persoonlijk voelen, maar breed genoeg zijn dat bijna iedereen zich hierin herkent.
Een goede vacaturetekst lijkt wel voor jou geschreven
“Jij bent die energieke teamplayer die ook goed zelfstandig kan werken.” Een profiel waarin 80% van de werkende Nederlanders zich wel kan vinden.