Met een Google Bedrijfsprofiel (voorheen: Google Mijn Bedrijf) kun je snel berichten publiceren namens je bedrijf die direct in de zoekresultaten getoond kunnen worden. Deze berichten worden Google Posts of Updates genoemd. Maar wat kun je hier nu precies mee? Wij leggen je de mogelijkheden uit.
Wat zijn Google Posts / Updates?
Google Posts zijn korte, actuele berichten die namens een bedrijf gepubliceerd kunnen worden. Deze berichten kunnen vervolgens getoond worden in de zoekresultaten van Google (in het zogenaamde ‘local panel’ aan de zijkant) en in Google Maps als jouw bedrijfsvermelding getoond wordt. Een Google Post kun je publiceren vanuit een Google Bedrijfsprofiel-account. Door gebruik te maken van Google Posts kun je in contact komen met je bestaande en potentiële klanten. Je kunt hen bijvoorbeeld op de hoogte brengen van een aanbieding of populaire artikelen die weer op voorraad zijn.
Inmiddels ondersteunt Google Posts de volgende berichttypes:
- Wat is er nieuw?
- Evenement
- Aanbieding
- Product
Elk berichttype kan worden voorzien van een foto of video. Een evenement heeft daarnaast bijvoorbeeld een start- en einddatum en aan een aanbieding kan optioneel een kortingscode gekoppeld worden. Aan nieuws, aanbiedingen en producten kan ook een knop worden gekoppeld, waarmee de bezoeker kan doorklikken naar je website.
Waar en hoe worden Google Posts / Updates getoond?
Een gepubliceerde Google Post is zichtbaar bij alle andere Google Mijn Bedrijf informatie in de zoekresultaten en verschijnt aan de rechterkant wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam. Omdat de informatie van Google Mijn Bedrijf ook wordt gebruikt in Google Maps, kan een Google Post ook daar getoond worden.
Het bericht is onmiddellijk na het publiceren zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Na 7 dagen verdwijnt het bericht automatisch weer. Uitzonderingen hierop zijn evenementen: die worden pas verwijderd nadat de einddatum verstreken is. Zo wil Google aanmoedigen dat er alleen actuele informatie gepubliceerd wordt.
Hoe kun je een Google Post / Update toevoegen?
Om een Google Post te publiceren, heb je een Google Bedrijfsprofiel nodig. Als je hierin bent ingelogd, zijn er twee manieren waarop je een post kunt maken.
- Naast je bedrijfsnaam zijn verschillende iconen te zien, wanneer je op het papier met een plusje klikt, kun je direct een post gaan maken
- Wanneer je in Google op je bedrijfsnaam zoekt, verschijnt aan de rechterkant een hele kolom met al je Google Bedrijfsprofielgegevens. Wanneer je naar onder scrolt kom je een vlak tegen met de tekst ‘Een post toevoegen’. Wanneer je daarop klikt kun je direct een post gaan maken
Vervolgens kun je aan de slag met het schrijven van je post. Geef de tekst op, selecteer een bijpassende afbeelding en voeg eventueel een call-to-action toe. Hieronder zie je hoe dat eruit ziet. Na publicatie is het bericht direct zichtbaar als er wordt gezocht op de bedrijfsnaam.
Hoe kan ik de resultaten van Google Posts meten?
In je Google Bedrijfsprofiel vind je het aantal weergaven en klikken terug. Dat is natuurlijk interessante informatie, maar het zegt nog niets over de bijdrage die het bericht heeft geleverd aan je doelen.
In Google Mijn Bedrijf vind je informatie terug over het aantal weergaven en klikken. Het zou mooi zijn als bovenstaande cijfers echt waren 😉
Daarom is het verstandig om dit ook meetbaar te maken in Google Analytics. Gek genoeg worden klikken die afkomstig zijn van Google Posts niet als zodanig herkend in Google Analytics. Daarom moet de link naar de website handmatig voorzien worden van speciale kenmerken (utm-tags), zodat de herkomst van dit bezoek herleid kan worden.
Een handig hulpmiddel dat wij hier zelf ook vaak voor gebruiken is de URL Campaign Builder. Vul hier de websitelink in, geef als Campaign Source bijvoorbeeld googlebusiness op en als medium organic. In Google Analytics 4 zijn de doorklikken dan vervolgens terug te zien bij Acquisitie > Verkeersacquisitie (verander de primaire dimensie Kanaalgroep in Sessiebron / -medium).
Samengevat
Google Posts/Updates worden nog steeds niet veel gebruikt, terwijl de berichten een unieke mogelijkheid bieden om gratis zichtbaarder te worden in de Google zoekmachine. Het kost relatief weinig tijd om een kort bericht aan te maken in Google Posts. Wij raden dan ook aan om Google Posts zeker te gebruiken bij het promoten van nieuwe content of een nieuw product. En meet dan vooral door wat het oplevert, zodat je de afweging kunt maken of het de moeite waard is!