De populairste zoekmachine ter wereld heeft niet stil gezeten. Kortgeleden lanceerde Google een nieuwe manier van adverteren binnen Google Ads: Discovery Ads. Met deze nieuwe feature kun je op een visuele manier je producten onder de aandacht brengen bij je potentiële klanten. Een mooie toevoeging op de al bestaande mogelijkheden via Display, Shopping en YouTube. Wat zijn Discovery Ads en wanneer maak je een Discovery campagne? In deze blog vertel ik je meer over de ontwikkelingen en mogelijkheden van deze feature.
Wat zijn Discovery Ads?
De meest gebruikte advertentievorm binnen Google Ads is nog steeds de tekstadvertentie. Eenvoudig, effectief en hanteerbaar. Voor de meeste marketeers is het inmiddels bekend dat je met Google Shopping en Search consumenten kunt bereiken die op zoek zijn naar een specifiek merk of product. Discovery Ads gaan nét een stapje verder. Met deze advertenties bereik je ook consumenten die graag nieuwe dingen willen zien, op basis van hun interesses. De Discovery Ads verschijnen in de Discover feed van Google, een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht. Ook kun je de advertenties zien op de homepage van YouTube en in Gmail.
Discovery campagnes opzetten
Het opzetten van een Discovery campagne komt redelijk overeen met het opzetten van een (dynamische) Display campagne. Zo kun je bij targeting kiezen uit verschillende doelgroepen, gebaseerd op in-market, demografie of interesses. Met betrekking tot de biedstrategie heb je de keuze uit bieden op basis van klikken of doel-CPA.
Je uploadt maximaal vijf koppen, je logo, een aantal afbeeldingen en beschrijvingen. Op basis daarvan stelt Google zelf de beste advertenties samen. Discovery campagnes vergroten volgens Google je engagement doordat je meer relevante, visueel aantrekkelijke advertenties laat zien aan mensen wanneer ze het meest geïnteresseerd zijn. En dat is wat je wil: de interesse van je doelgroep wekken met minder inspanning en tijd.
Hoe zien Discovery Ads eruit?
In principe zien Discovery Ads eruit als de ‘normale’ in-feed advertenties, alleen staat er een grote afbeelding bij. Op YouTube herken je ze aan een duidelijke koptekst met korte beschrijving. De Discovery Ads beschikken op YouTube ook over een button met call-to-action.
Discover: native in-feed-advertenties met afbeelding
Gmail: normale Gmail-advertenties
YouTube: native in-feed-advertentie met afbeelding & call-to-action banner
(Bron afbeelding: Adweek)
Wanneer kies ik voor Discovery Ads?
Je kunt Discovery-advertenties uitstekend gebruiken om aanmeldingen voor nieuwsbrieven of websitebezoeken te genereren. Ook als je graag nieuwe klanten wilt bereiken met je media, is een Discovery campagne een goed idee. Je advertenties worden getoond op meerdere plekken met veel bereik. Doordat je de advertenties visueel aantrekkelijk kunt maken, kun je beter je merkverhaal overbrengen aan je doelgroep.
Coming soon: image extensie bij tekstadvertenties
Vorig jaar lanceerde Google nog een visuele feature: Gallery Ads. Via Gallery Ads konden tekstadvertenties gecombineerd worden met een afbeeldingcarrousel. Ongeveer een jaar en veel feedback later, heeft Google besloten dat de Gallery Ads een stille dood sterven. Het aanmaken van de Gallery Ads bleek redelijk ingewikkeld in gebruik.
Daarom is Google bezig met het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijkere variant: een beeldextensie bij tekstadvertenties. In plaats van een afbeeldingencarrousel upload je één afbeelding die vervolgens getoond wordt bij je tekstadvertentie. Er gaan geruchten dat deze type advertenties zowel op desktop als op mobiel worden vertoond, in tegenstelling tot de Gallery Ads.
Interesse om de image extensie te proberen? Meldt je aan voor de bèta test bij Google via dit formulier.